• 1
  • 2
2007-04-16, 23:16
Medlem
19 april släpps Feisty Fawn 7.04, nästa version av Ubuntu. Jag är väldigt nöjd med Ubuntu som det är och vet inte riktigt om det lönar sig att uppdatera. Är lite rädd att det ska bli något fel som får min än så länge felfria dualboot att börja krångla. Dessutom vet jag inte om det innehåller något som jag verkligen behöver.

Hur ska ni göra?
Citera
2007-04-16, 23:24
Medlem
Van Der Graafs avatar
Ja, jag kommer att uppgradera. Dock vet jag inte om det sker på releasedagen.
Blir nog snarare till helgen i sådana fall. Har inte riktigt koll på vad som är nytt,
men det lär ju finnas en del förbättringar förhoppningsvis.
Citera
2007-04-16, 23:28
Medlem
Här är några highlights:

Desktop highlights

Windows migration tool: The new migration tool recognises Internet Explorer bookmarks, Firefox favourites, desktop wallpaper, AOL IM contacts, and Yahoo IM contacts, and imports them into Ubuntu during installation. This offers easier and faster migration for new users of Ubuntu and individuals wanting to run a dual-boot system.

Easy-to-install codec wizards: A new guided wizard for installing codecs not shipped with Ubuntu gives users a safe way of installing codecs they can legally use to view multimedia content.

Plug and play network sharing with Avahi: This new feature allows users to automatically discover and join a wireless network and share music, find printers and more.
Server highlights

Virtualisation support: On x86 systems with the Intel VT or AMD-V extensions, Kernel-based Virtual Machine support (KVM) allows users to run multiple virtual machines running unmodified Linux. Each virtual machine has private virtualised hardware: a network card, disk, graphics adapter, and so on. We have also added VMI support, which provides optimised performance under VMWare.
Edubuntu highlights

Thin client: Edubuntu integrates the latest thin client technology out of the box. Edubuntu Classroom Server consists of two CDs, a server image and a server add-on image with additional education applications and languages.

Improved documentation: The Edubuntu handbook with tips and best practices for educators and educational IT administrators is included.
Thin Client highlights

Print and sound support: Jetpipe, a new printing architecture for thin clients, greatly improves on previous technologies. Sound support in applications is also dramatically improved with the PulseAudio sound server.

Thin client management: Administrators can now manage thin client connections to a server more easily.
Citera
2007-04-17, 01:40
Medlem
ovopaxs avatar
Kommer installera om hela skiten. Jag är jättenöjd med 6.10 och det passar bra att vårstäda datorn nu. Är inte Feisty Fawn något att ha så testar jag nog en annan distro.
Citera
2007-04-17, 04:30
Medlem
groils avatar
Jag har kört 7.04 en tid nu och nyss så bestämde jag mig för att nedgradera efter en massa problem.

Kan dock inte svara på om det var mig eller disten det var fel på. Efter som att jag inte direkt är rutinerad med *nix så kan jag inte svara på det.

Men hur som helst så krachade program lite som dom ville osv.
Citera
2007-04-17, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groil
Jag har kört 7.04 en tid nu och nyss så bestämde jag mig för att nedgradera efter en massa problem.

Kan dock inte svara på om det var mig eller disten det var fel på. Efter som att jag inte direkt är rutinerad med *nix så kan jag inte svara på det.

Men hur som helst så krachade program lite som dom ville osv.
Är det beta du kör då eller?

Jag ska nog uppgradera. Andvänder inte Ubuntu så aktivt utan messt på skojj. Anledningen till det är väll för att jag är en liten gaming nörd och spelen blir inge bra via wine eller cedega.
Citera
2007-04-17, 10:09
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prafjessor
19 april släpps Feisty Fawn 7.04, nästa version av Ubuntu. Jag är väldigt nöjd med Ubuntu som det är och vet inte riktigt om det lönar sig att uppdatera. Är lite rädd att det ska bli något fel som får min än så länge felfria dualboot att börja krångla. Dessutom vet jag inte om det innehåller något som jag verkligen behöver.

Hur ska ni göra?
Mitt råd är att vänta några veckor efter släppet. Så sent som i fredags gjorde jag en uppdatering av Feisty som ledde till att systemet inte ens bootar. Det är fler som fått samma problem som jag.

Generellt sett är det ganska smart att inte köra på bleeding edge-prylar om man inte är intresserad av att sitta och felsöka. Vill du bara ha något som funkar och inte verkligen behöver nåt i Feisty så ska du vänta.
Citera
2007-04-17, 10:42
Medlem
_Winstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Mitt råd är att vänta några veckor efter släppet. Så sent som i fredags gjorde jag en uppdatering av Feisty som ledde till att systemet inte ens bootar. Det är fler som fått samma problem som jag.

Generellt sett är det ganska smart att inte köra på bleeding edge-prylar om man inte är intresserad av att sitta och felsöka. Vill du bara ha något som funkar och inte verkligen behöver nåt i Feisty så ska du vänta.

Det var troligen när du uppdaterade kärnan till 2.20.?. Detta hade något med scsistyrenheter att göra. En dag senare släppte dom en fix till detta.

Kör feisty. Det funkar bra.
Citera
2007-04-17, 12:15
Medlem
DarkOnes avatar
Har kört 7.04 i några veckor, rullar på fint!

hanuman: Det var ju en kärnbild som hade blivit döpt med .pak (tror jag det var, hur som så var det tre bokstäver efter.) men det var ju bara att ändra ifrån Windows eller en LiveCD!
Citera
2007-04-18, 04:44
Medlem
mitt tips är att installeras om och inte uppdatera. alla gånger jag har uppdatrerat till en version har det fockat sig. jag har också kört någon vecka med den nya. har bara hittat lite små buggar bilder som försvinner typ.
Citera
2007-04-18, 04:49
Medlem
Squalos avatar
Jag tankar den skarpa releasen när den släpps, eller någon dag därefter.

Nu är det väl sent nog att kalla det för att den släpps imorgon.
Citera
2007-04-18, 13:46
Medlem
katten80s avatar
jag det kommer jag göra men då installera om hela systemet då jag har dåliga erfarenheter av att uppgradera befintlig installation .

Har man ingen anledning att uppgradera så behöver man inte göra det då 6.10 håller ett tag till även 6.06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in