2007-04-16, 17:28
Medlem
Ssjoss avatar
Tja,

Korkad som ja va ladda jag ner en spelpatch frn en polsk sida... Den funkade inte men den verkar ha installerat minst en trojan p min dator.

Jag har ett process som autostartar som heter flushdns.exe. Den gr s jag inte kommer t websidor efter att windows har varit igng i ca 30 sec - 1 minut.
Vad som gjorde mig misstnksam var att jag kunde kra windows update och den kunde tanka info.

Anyway, jag ddade processen och nu funkar internet fint. Min frga r om ngon har nt tips p var jag kan ta bort filen eller ivf ta bort s att den inte startas varje gng datorn startar.

En skning p internet gav bara massa polska? sidor och en rekommendation om ett betalprogramm som heter RegRun... Knns dock svrt att veta om de r serist och helt vill ja f bort det gratis.

Tacksam fr tips

Oj denna kanske borde ligga i windows avdelningen, sorry...
Citera
2007-04-16, 17:31
Medlem
groils avatar
Start > kr > msconfig > autostart och kryssa av den.

Sen fr du tanka ett Av och ta bort den med.
Citera
2007-04-16, 17:46
Medlem
Ssjoss avatar
Tack fr tipsen....

Ja hittade ytterligare en trjoan i autostart, NvCpl.exe

Ja stngde av bda fast bda kom tillbaka nr jag startade om datorn, autostart ikryssad igen (lol)....

Den nda processen som ja lyckades kryssa av var en annan troligen ofarlig process som jag var lite tveksam till
Citera
2007-04-16, 19:37
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssjos
Ja hittade ytterligare en trjoan i autostart, NvCpl.exe

Du har mjligtvis inte ett nVidia kort? Fr NvCpl.exe har jag fr mig ska vara nVidia Control Panel.
Citera
2007-04-16, 20:06
Medlem
Ssjoss avatar
Jo det har jag, men nr ja skte efter processen "nvcpl.exe" p google fr jag fljande svar:

Citat:
Click Here to Run a Free Scan for nvcpl.exe Related Errors Description: nvcpl.exe is a process which is registered as W32.SpyBot.S Worm. ...
Citat:
Name: NvCpl
Filename: NvCpl.EXE
Fix NvCpl.EXE errors: Free Registry Scan
Command: Unknown at this time.
Description: Added by the YANZ.B WORM!
File Location: Unknown
Startup Type: Currently being identified.
Citera
2007-04-16, 20:10
Medlem
Ssjoss avatar
Ja installerade och krde nod32 (AV), den hittade ingen av dem wormsen jag "visste" att jag hade.

Den hittade dock en trejde worm som den tog bort.

Till bakgrunden hr att jag installerrade om windows fr 2 dar sen och att viruset ANTAGLIGEN kom in innan jag uppgraderade till service pack 2 och senaste windows etc.

Frgan r om det r lttare att installera om hela skiten eller om det gr att ta bort de? Kan man vara sker p att dem r ute utan att installera om allting?
Citera
2007-04-16, 21:09
Medlem
ksvs avatar
Flyttas frn Dataskerhet.

/Mod
Citera
2007-04-16, 23:00
Medlem
927s avatar
posta en HJT logg s kollar jag om det r nt skit i loggen.
spara denna fil p skrivbordet.
dubbelklicka p filen >installera >nr HJT ppnas klicka p "do a system scan and save logfile" >posta den loggen
http://www.thespykiller.co.uk/files/HJTsetup.exe
Citera
2007-04-16, 23:52
Medlem
Ssjoss avatar
Ja frskte trixa me det i en tv timmar sdr.... sen gav jag upp.

Ja krde full formatering och installera om allt frn brjan, problemet r lst ivf s de e ju sknt.

Edit:

Ngot var serist suspekt ass Ja va inte bara paranoid. Nr jag hade processen "Flushdns.exe" krandes (enligt processhanteraren) kom jag inte t webben alls.
Nr jag avslutade den s funkade det igen.
Dessutom vgrade den frsvinna frn autostart hur mycket ja n frskte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in