Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag har inte sagt att det är orättvist att herrfotboll visas mer än damfotboll. Tråden började med att TS ansåg damfotboll är förkastligt eftersom han ansåg att fotboll ska inte kvinnor syssla med. Sedan rullade det på med inlägg där man sa att damfotboll har så låg kvalité jämfört med herrarnas. Av den orsak så skulle damfotboll inte sändas i tv. Du har kompleterat med att detta resonemang är rätt eftersom ju så många hellre vill titta på herrfotboll. Utbud och efterfråga säger du. Men är det verkligen så många som skulle strunta i damfotbollen om den visades mer i tv. Fakta är ju att det bara har visats herrfotboll i tv-sporten. Kampsport vet vi intresserar väldans många. Men det visas i stort sett aldrig. En fight om mästarbältet i boxningens tungvikt på bästa sändningstid skulle locka hur många tittare som helst. Det skulle UFC 99 också göra om den sändes i SVT 20:00 dagen efter.
TV-världen funkar på det sättet att de köper rättigheter till olika evenemang, boxning går om jag inte är helt fel ute på betalkanaler, det var en gala som Viasat Sport skulle sänt i helgen till exempel, som jag tror blev inställd. Hade damfotboll varit så populärt som du tror så hade det såklart sänts antingen för en stor publik i en stor kanal eller för en mindre men betalande publik i en premiumkanal. Canal+ och Viasat Sport skrutit med "Premier League, La Liga, Champions League, damallsvenskan och Formel 1"!
Skulle det finnas en stor tv-publik (eller en mindre, men mer fanatiskt intresserad som är villig att betala extra) för damfotboll skulle det givetvis gå att tjäna feta pengar på det och då skulle varje match sändas i tv. Konstigare än så är det inte.