2009-06-01, 15:20
Medlem
Nej till damfotboll? Krökat lite för mycket va?
Kanske inte är så hög nivå(NU!), men det har ändå rätt att spela en sport som vi killar lika så de älskar. Spelar det någon roll vad man har mellan benen?
Kan bara säga att flickorna som är på väg uppåt i åldrarna nu är bra, jävligt bra. Bätte än killar i vissa fall! Så nej, damfotbollen har lika stor rätt att spelas, precis som herrfotboll!

Och nej, jag är inte tjej utan kille!
Citera
2009-06-01, 15:29
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag har inte sagt att det är orättvist att herrfotboll visas mer än damfotboll. Tråden började med att TS ansåg damfotboll är förkastligt eftersom han ansåg att fotboll ska inte kvinnor syssla med. Sedan rullade det på med inlägg där man sa att damfotboll har så låg kvalité jämfört med herrarnas. Av den orsak så skulle damfotboll inte sändas i tv. Du har kompleterat med att detta resonemang är rätt eftersom ju så många hellre vill titta på herrfotboll. Utbud och efterfråga säger du. Men är det verkligen så många som skulle strunta i damfotbollen om den visades mer i tv. Fakta är ju att det bara har visats herrfotboll i tv-sporten. Kampsport vet vi intresserar väldans många. Men det visas i stort sett aldrig. En fight om mästarbältet i boxningens tungvikt på bästa sändningstid skulle locka hur många tittare som helst. Det skulle UFC 99 också göra om den sändes i SVT 20:00 dagen efter.

TV-världen funkar på det sättet att de köper rättigheter till olika evenemang, boxning går om jag inte är helt fel ute på betalkanaler, det var en gala som Viasat Sport skulle sänt i helgen till exempel, som jag tror blev inställd. Hade damfotboll varit så populärt som du tror så hade det såklart sänts antingen för en stor publik i en stor kanal eller för en mindre men betalande publik i en premiumkanal. Canal+ och Viasat Sport skrutit med "Premier League, La Liga, Champions League, damallsvenskan och Formel 1"!

Skulle det finnas en stor tv-publik (eller en mindre, men mer fanatiskt intresserad som är villig att betala extra) för damfotboll skulle det givetvis gå att tjäna feta pengar på det och då skulle varje match sändas i tv. Konstigare än så är det inte.
Citera
2009-06-01, 15:32
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Mitt resonemang byggde på att man skulle följa just din logik. Då var man helt plötsligt en idiot. Detta säger rätt mycket om dig själv.

Jag har inte presenterat någon sådan logik så du kan ju vara så
vänlig att mycket noga redogöra för saken...

Har sett att du kör med det värdelösa argumentet gång på gång.

Varsågod......spela bollen nu!!!
Citera
2009-06-01, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJH
Kanske inte är så hög nivå(NU!), men det har ändå rätt att spela en sport som vi killar lika så de älskar. Spelar det någon roll vad man har mellan benen?
Kan bara säga att flickorna som är på väg uppåt i åldrarna nu är bra, jävligt bra. Bätte än killar i vissa fall! Så nej, damfotbollen har lika stor rätt att spelas, precis som herrfotboll!

Då återstår frågan om hur gamla de barnen är som du skriver om. Tjejerna som är bättre än killarna i vissa fall alltså? För när de når en viss ålder så rusar grabbarna i från tjejerna hur bra flickorna än är i en jämförelse när de är 12 år gamla. Även om grabbarna oftast är bäst redan då trots att tjejerna ligger långt före i sin mognadsutveckling.

Jag håller dock med dig om att tjejer har precis lika stor rätt att spela fotboll som killar. Allt annat vore oerhört stenåldersaktigt.
Citera
2009-06-01, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korksork
Då återstår frågan om hur gamla de barnen är som du skriver om. Tjejerna som är bättre än killarna i vissa fall alltså? För när de når en viss ålder så rusar grabbarna i från tjejerna hur bra flickorna än är i en jämförelse när de är 12 år gamla. Även om grabbarna oftast är bäst redan då trots att tjejerna ligger långt före i sin mognadsutveckling.

Jag håller dock med dig om att tjejer har precis lika stor rätt att spela fotboll som killar. Allt annat vore oerhört stenåldersaktigt.

Han menar nog sett till framgång i U-landslagen. Så mellan 15-19år och även U-23 landslaget.

Sen är det som du säger, killarna rusar ifrån tjejerna. Det har inget med själva kunnandet av fotboll att göra bara det att killarna blir så fysyskt överlägsna att tjejerna har inget att sätta emot.
Citera
2009-06-01, 19:26
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backatyou
Han menar nog sett till framgång i U-landslagen. Så mellan 15-19år och även U-23 landslaget.

Sen är det som du säger, killarna rusar ifrån tjejerna. Det har inget med själva kunnandet av fotboll att göra bara det att killarna blir så fysyskt överlägsna att tjejerna har inget att sätta emot.

Upplysningsvis så ska inte tjejer spela mot killar.
Citera
2009-06-01, 19:42
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
TV-världen funkar på det sättet att de köper rättigheter till olika evenemang, boxning går om jag inte är helt fel ute på betalkanaler, det var en gala som Viasat Sport skulle sänt i helgen till exempel, som jag tror blev inställd. Hade damfotboll varit så populärt som du tror så hade det såklart sänts antingen för en stor publik i en stor kanal eller för en mindre men betalande publik i en premiumkanal. Canal+ och Viasat Sport skrutit med "Premier League, La Liga, Champions League, damallsvenskan och Formel 1"!

Skulle det finnas en stor tv-publik (eller en mindre, men mer fanatiskt intresserad som är villig att betala extra) för damfotboll skulle det givetvis gå att tjäna feta pengar på det och då skulle varje match sändas i tv. Konstigare än så är det inte.

Jag har inte sagt att damfotboll är väldans populär. Det jag sa att det finns ett intresse. Detta besvaras inte av tv-sporten. De anser att det får räcka med herrfotboll. Ja, herrfotbollen får slå ut all annan idrott också. Tv-sporten på svt kan ägna 5 timmar eller ha en hel uppesittar kväll för att reda ut vad tränaren i Djurgården så för 15 år sedan. När det arrangeras k1 tävling på scandinavium med svenska deltagare som vinner flera viktiga matcher och där det är flera tusen åskådare så sänder Svt-sporten 2 sekunder om detta, trots att det finns flera hundra tusen kampsportsintresserade som hemskt gärna ville se mer. Att tv-sporten ser till hur många intresserade det finns och att man styrs helt av sponsring är ren nonsens. Jag hävdar bestämt att antalet sända fotbollsmatcher inte motsvarar det totala herrfotbollsintresset. Det är starkt överdrivet.
Citera
2009-06-01, 19:47
Medlem
Lakemasns avatar
Vafan, låt de spela fotboll och allt vad de vill, bara för att de är kassa ska de inte nekas att göra det de tycker om. Visst håller jag med att damfotboll får fruktansvärt mycket plats i media ställt i relation till kvalitén på plan, men det är ju bara att byta kanal?
Citera
2009-06-01, 21:53
Medlem
Citat:
Upplysningsvis så ska inte tjejer spela mot killar.

Har jag sagt det då?
Citera
2009-06-06, 01:55
Bannlyst
Insåg hur sjukt det var när jag en gång surfade in på Aftonhoran. Med stora bokstäver: "MARTA UTSEDD TILL ÅRETS FOTBOLLSSPELARE AV FIFA". Under det står det med små bokstäver: "C. Ronaldo årets manliga fotbollsspelare"

Citera
2009-06-06, 01:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DJH

Du har nog aldrig sett en riktig fotbollsmatch live.
Citera
2009-06-06, 14:44
Medlem
Spinnacers avatar
Damfotboll borde förbjudas. 14-15 åriga killar från vilken liten ort som helst hade lätt tagit sveriges damlandslag, med typ 5-0 eller mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in