2009-03-30, 02:20
Medlem
wonderlands avatar
Nej så upprörd orkar jag inte bli, är alldeles för ointresserad. Dock är det smålustigt när t.ex. tv4 sänder matcher, mellan gäng som inte är 1a el 2a i ligan, och det sitter typ 25 pers på läktaren och det är allmänt dött.
Citera
2009-03-30, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av millamin
Jo, men hon tävlade mot andra toppidrottare

Mja....

"Anders Gärderud - friidrott
OS-guld i 3000 meter hinder vid de Olympiska
sommarspelen 1976 i Montreal. Slog samtidigt
världsrekord - internationellt och som svenskt
rekord i 31 år. För prestationen tilldelades han
Bragdguldet. I grunden är Gärderud orienterare.
Under 1990-talet var han förbundskapten för
svenska landslaget i friidrott"

OS guld för 33 år sedan gör knappast honom till en toppidrottare idag. Många av, för att inte säga alla, killarna där var ju förbi sin peak. Gärderud hade för bövelen sin storhetstid lagom till Moströms första födelsedag. Killen är ju på gränsen till ålderspensionär!

Moström å sin sida var ju 9:e bästa damfotbollsspelare i världen för bara 3 år sedan.
Senast redigerad av Fateless 2009-03-30 kl. 22:40.
Citera
2009-05-22, 21:09
Medlem
eatsoups avatar
Min fader stänger alltid av TV:n när det är något om damfotboll jag följer hans spår.
Citera
2009-05-22, 23:14
Medlem
Nu har jag inte läst igenom tråden precis men vill ändå uttrycka min åsikt.

I mina ögon är det inget fel i att damer spelar fotboll, självklart ska de ha samma rätt som män och självklart ska deras resultat redovisas i tidningen osv. Men att högstaligan får så ofantligt mycket uppmärksamhet och mycket pengar är helt fel. Jag har inte siffror men jag antar att damlandslaget får en hel del pengar, osäker om det är skattebetalarnas eller SvFFs intäkter dock.
Poängen är, får de skattepengar så får de alldeles för mycket med tanke på publiksiffrorna. Får de en stor del av intäkterna ska kan man ju fråga sig vilka som genererar mest pengar, herrarna eller damerna? En titt på Svenskfotboll.se visar dock ganska höga siffror för vissa damlag så jag antar att publiksnittet höjts en del. Här kommer ett par exempel på dåliga publiksiffror från Svenskfotboll.se:

Stattena IF - Kopparbergs/Göteborg 256 personer.
AIK - LdB FC Malmö 387 personer.
Linköpings FC - Kristianstads IF 585 personer.

Hur kan en damsport få så mycket utav medias uppmärksamhet när en del matcher knappt drar 500 personer i högsta ligan? Det är för fan lika mycket folk på toppmatcher i Division V för herrar! Hur kan de få så mycket pengar när Division 1 klubbar i Sverige knappt klarar ekonomin alls?
Citera
2009-05-23, 07:28
Medlem
Ratads avatar
Fotboll är ju en av Sveriges största fritidssysselsättningar. Det vore väl ett jävla sätt om man förbjöd damfotboll. Tycker man matcherna suger så slår man av TV och kanalerna märker förhoppningsvis att tittarna försvann.

Ska vi införa sharialagar också?
Citera
2009-05-23, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandb3rg__
Nu har jag inte läst igenom tråden precis men vill ändå uttrycka min åsikt.

I mina ögon är det inget fel i att damer spelar fotboll, självklart ska de ha samma rätt som män och självklart ska deras resultat redovisas i tidningen osv. Men att högstaligan får så ofantligt mycket uppmärksamhet och mycket pengar är helt fel. Jag har inte siffror men jag antar att damlandslaget får en hel del pengar, osäker om det är skattebetalarnas eller SvFFs intäkter dock.
Poängen är, får de skattepengar så får de alldeles för mycket med tanke på publiksiffrorna. Får de en stor del av intäkterna ska kan man ju fråga sig vilka som genererar mest pengar, herrarna eller damerna? En titt på Svenskfotboll.se visar dock ganska höga siffror för vissa damlag så jag antar att publiksnittet höjts en del. Här kommer ett par exempel på dåliga publiksiffror från Svenskfotboll.se:

Stattena IF - Kopparbergs/Göteborg 256 personer.
AIK - LdB FC Malmö 387 personer.
Linköpings FC - Kristianstads IF 585 personer.

Hur kan en damsport få så mycket utav medias uppmärksamhet när en del matcher knappt drar 500 personer i högsta ligan? Det är för fan lika mycket folk på toppmatcher i Division V för herrar! Hur kan de få så mycket pengar när Division 1 klubbar i Sverige knappt klarar ekonomin alls?

Nu kan jag inga siffror heller men är rätt säker på att damlandslaget inte får speciellt mycket pengar. Och de pengar de får från SvFF täcker nog precis deras boende, mat etc. Och då är det ju inga femstjärniga hotell precis.. Och lag som t.ex. LDB Malmö som har "privata" ägare som garanterar dem pengar. Men de allra flesta lag i damallsvenskan har dålig ekonomi.

Tycker det är mer pinsamt att många lag i herrallsvenskan har så dålig ekonomi. De får ju rejält med stöd från SvFF och sponsorer och publikintäkter. Vad gör dem med pengarna? Är det rimligt att sinttlönen ligger på 50 000kr för en allsvensk spelare?
Citera
2009-05-23, 22:13
Bannlyst
Jag skulle gärna slippa se det i tv som sagt ...
Men de bör minska planerna och minska bollen så det är mer avvägt mot kvinnors storlek.

Däremot gillar jag damernas höjdhopp och tex utförsåkarna ...
Citera
2009-05-23, 22:49
Medlem
freyas avatar
Man måste till viss del skilja på idrottens kommersiella syften och de folkhälsliga aspekterna. Idrottsrörelsen har som målsättning att främja både elitidrott och folkhälsa, men som Sveriges i särklass största folkrörelse, och fotbollen som den populäraste sporten, berör det senare ett betydligt större antal människor. Fysisk aktivitet bör utifrån dess sociala och hälsofrämjande betydelse, för män lika mycket som för kvinnor, självklart understödjas på alla nivåer (fast på olika sätt).

Ur ett ekonomiskt perspektiv hänger detta dock såklart samman och herridrott omsätter generellt sett mer pengar, både vad gäller statliga bidrag och extern finansiering. Att detta delvis styrs av efterfrågan är helt naturligt, men det betyder inte att tjejer inte ska spela fotboll eller syssla med idrott utifrån deras egna förutsättningar.
Senast redigerad av freya 2009-05-23 kl. 22:54.
Citera
2009-05-24, 00:06
Medlem
Bort med all fotboll säger jag! Alla fotboll suger! Vad fan är det att titta på? En gäng svättiga idioter som springer efter en boll och när det blir mål slänger de sig i en stor böghög och sadomiserar eller tar av sig kläderna och springer runt som ena jävla dampbarn i protest! Fy fan! Tur att man har annat att se på eller göra. USCH!
Citera
2009-05-24, 00:21
Medlem
KlausDaimlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jademyr
Bort med all fotboll säger jag! Alla fotboll suger! Vad fan är det att titta på? En gäng svättiga idioter som springer efter en boll och när det blir mål slänger de sig i en stor böghög och sadomiserar eller tar av sig kläderna och springer runt som ena jävla dampbarn i protest! Fy fan! Tur att man har annat att se på eller göra. USCH!
Varför är du så jävla upprörd över fotbollen som fenomen då?

Jag har ingen speciell inställning till damfotboll. Kul att de tjejer som vill spelar. Men själv så föredrar jag herrfotboll. Mer underhållningsvärde och högre standard.
Citera
2009-05-24, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Fotboll är ju en av Sveriges största fritidssysselsättningar. Det vore väl ett jävla sätt om man förbjöd damfotboll. Tycker man matcherna suger så slår man av TV och kanalerna märker förhoppningsvis att tittarna försvann.

Ska vi införa sharialagar också?

Tror ingen här vill förbjuda damfotbollen utan mer att media försöker uppmärkasamma detta lika mycket som herrfotbollen vilket är mycket konstigt då damallsvenskan håller sämre klass än P15 grabbar.

Hanna Ljungberg har/hade tydligen en årslön på 800 000, vilket är lika mycket vad en allsvensk spelare får.

Då kan man ju fråga sig varför sämre kvalité ska kontra högre kvalité på grund av kön?
Citera
2009-05-24, 01:56
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znorken
Tror ingen här vill förbjuda damfotbollen utan mer att media försöker uppmärkasamma detta lika mycket som herrfotbollen vilket är mycket konstigt då damallsvenskan håller sämre klass än P15 grabbar.

Hanna Ljungberg har/hade tydligen en årslön på 800 000, vilket är lika mycket vad en allsvensk spelare får.

Då kan man ju fråga sig varför sämre kvalité ska kontra högre kvalité på grund av kön?

Jaa...verkligen märkligt att en allsvensk spelare som spelar i landslaget har samma lön..

..verkligen märkligt.

Förresten, vilken media där damfotbollen får lika mycket plats som herrfotbollen har du tillgång till som inte jag har ? Vore kul att veta så jag också kan ta del av den..
Senast redigerad av monti garbi 2009-05-24 kl. 02:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in