2009-01-29, 10:13
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigma
Var osäker på om jag skulle lägga detta under Sport eller under Livsstil.

Vad är er åsikt om damfotboll?? Här är min.

Kvinnans kropp är optimerad för barnafödande och enklare hushållssysslor. Så har det varit sedan urminnes tider och det har alltid fungerat bra. Häromdagen gick jag så förbi en fotbollsplan, där en fotbollsmatch var i full gång. Sportintresserad som jag är, styrde jag stegen dit. Jag hann uppfatta att spelet var oorganiserat och taffligt och när jag kom närmare förstod jag varför. Det var två damlag som möttes.

Jag älskar fotboll och går på mängder av matcher när det är säsong. Jag är en äkta fotbolls-konnässör. När det gäller damfotboll är däremot intresset noll från min sida. Jag tycker helt enkelt inte att kvinnor ska spela fotboll. För det första är de usla på att göra det, de skulle få stryk av vilket pojklag som helst. För det andra är deras ömtåliga kroppar inte anpassade för den hårda idrott fotboll faktiskt är.

En kvinna ska ha långa, smäckra ben och kurvig figur. Deras kroppar utsätts för stora påfrestningar när de tränar och spelar fotboll, vilket sliter på och förändrar kroppen. Välsvarvade ben blir till stabbiga muskelpaket och överkroppen får oproportionellt mycket muskler och noll kvinnliga former. Sedan minskar också bystmåttet, vilket är särdeles allvarligt, då en riktig kvinna ska ha en rejäl byst.

Kort och gott: Kvinnor bör ej uppmuntras att spela fotboll. Vill de prompt utöva idrott, finns en rad lämpligare sporter. Varför inte konståkning, gymnastik eller simhopp? Bra och fostrande sporter, vilka låter kvinnorna behålla och underhålla sina kroppar på ett sunt och riktigt sätt.

Slutsatsen blir ja till idrottande kvinnor, men nej tack till maskuliniserade biffar som stångas på fotbollsplanen.

Hahahaha! Är du född på 1800-talet eller?
Kvinnor får väl för sjuttsingen också spela fotboll! Det är inget som män har ensamrätt på. Jisses, vilken generalisering!

Men jag förmodar att ditt inlägg bara var till för att provocera och driva med folk. Kul!
Citera
2009-01-29, 10:16
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packan
Jag tycker att det är okej med damfotboll, men det skall inte nämnas i media.

Oj, det luktar diskriminering här.
Varför ska inte kvinnor också få ta del av sport?!
Idioti.
Citera
2009-01-29, 19:27
Medlem
stoeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Oj, det luktar diskriminering här.
Varför ska inte kvinnor också få ta del av sport?!
Idioti.

För att dom är värdelösa? Kollar hellre på en u18 träningsmatch än en VM final i damfotboll.
Citera
2009-01-30, 05:58
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoeek
För att dom är värdelösa? Kollar hellre på en u18 träningsmatch än en VM final i damfotboll.

Dom ska diskrimineras för dom är värdelösa? Ok, moget
Citera
2009-01-30, 13:22
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi
Dom ska diskrimineras för dom är värdelösa? Ok, moget
Nej, det är inte det han menar, han menar att de skall få samma mediauppmärksamhet som lika duktiga spelare (alltså pojklag i 14-15 årsåldern). Det är inte diskriminering, det är så jämlikt det kan bli.
Citera
2009-01-30, 14:18
Medlem
Telwins avatar
Kvinnorna får väl gärna spela fotboll hur mycket de vill, men när man tar hur usla de är i beräkning skall de ju knappast förvänta sig uppmärksamhet eller något.

Ingen bryr sig ett smack om ett herrlag i division 3, och det är väl där någonstans kvinnor på "elitnivå" kan tänkas ligga så de skall väl således ha lika utrymme i medierna tycker jag.
Citera
2009-01-30, 14:29
Medlem
Det är väl självklart att alla ska få kicka boll om de nu vill det, men precis som nästan alla andra så borde mediamängden anpassas efter skicklighet och publikintresse. Alltså borde damfotbollen visas lika mycket i tv som Gillberga FF gör, inget alls dvs.

Personligen så måste jag säga att alla damsporter är betydligt tråkigare att titta på än herrsporter. Skillnad är unisexsporter så som curling, boule och andra "passiva" sporter.
Citera
2009-01-30, 22:54
Medlem
Det är tråkigt att det finns folk som utan tvekan skriver "idiot" och sedan trollar vidare utan att bidra med någonting alls.

Jag är inte insatt i fotbollsvärlden överhuvudtaget, men jag har förstått att det är stor skillnad mellan dam- och herrfotboll. Varför skulle man då vilja titta på fotboll av lägre intensitet när man kan titta på fotboll när det är som bäst? Det kan jag förstå, och jag skulle nog inte heller vilja titta på damfotboll om jag mest har tittat på herrfotboll.

Men det sänds och övervakas, vilket betyder att det finns en efterfrågan. Att sedan låta det bli ett personligt problem är något man kanske ska släppa, eller jag kanske tolkade fel? Såvida det inte gör någon skada att damfotboll finns tycker jag att det inte är någonting att oroa sig för. Jag är dessutom övertygad om att det bringar mer lycka än sorg hos människor att damfotboll finns.

Angående deras kroppar så tycker jag att fotbollstjejer generellt har fina kroppar. Jag tror - men vet ju såklart inte - att det är nog väldigt få tjejer som har smäckra former och en fin kropp utan någon form av fysiskt underhåll. Sedan kan man ju vara väldigt slimmad och ha stora muskler också, vilket verkar vara mindre uppskattat av både tjejer och killar enligt mina erfarenheter.
Citera
2009-01-30, 22:58
Medlem
Tjejer som spelar fotboll över fjortonårsåldern är fullständigt osexiga. Framtillsdess är det ok men sen bör de lägga ner, annars får de så biffiga, blaffiga ben. Inte tilltalande alls att lägra.
Citera
2009-01-31, 15:19
Medlem
Tv 4 har ju senaste året börjat visa spektaklet på lördagarna...Då när en annan ligger bakis så gör jag verkligen allt när jag bläddrar runt bland kanalerna, för att undvika att komma på tv 4, för varje gång någon kommer på kanalen så räknas det in bland tittarsiffrorna (och ju högre, ju mer satsar dom på skiten)...jag tänker då inte "hjälpa" den skiten...

Har sj lite erfarenhet av fruntimmer fotboll...minns att i gymnasiet så skulle varje gymnasi ställa upp i en cup mot andra gymnasie lag...en skola hade tjejer som gick någon fotbolls linje till ett klubblag som förra året spelade i högsta ligan (och flera av tjejerna i gymnasiet spelade i a-laget).
Eftersom en annan gick gymnasie linjen Hotell- & Restaurange (dumt jag vet, men det är en annan historia), så var laget inte direkt proppat med fotbollskunskap...och vi var bara 13 "spelare", så vi hade 2 avbytare) jag fick spela alla 40 minuter varje match (20*2 halvlekar, 4 matcher) under dagen...sista matchen var mot just "damlaget"...
Har aldrig haft så kul i hela mitt liv. Dom verkligen försökte spela fult, och framför allt mot mig, som hade flera små historier/"affärer" med flera av tjejerna, och det gjorde ju inte saken bättre att jag sprang konstant på topp hela matchen.
Flera gånger körde dom fulingar, ställde sig mitt i vägen när en annan sprang för fulla muggar, fällde upp armbågarna i ansiktshöjd mot mig osv.
Dom fick smaka tillbaka kan jag lova . Ska inte på in på detaljer exakt vad som hände....dom vann i allfall matchen med 3-1 (mot kockar, dom var elitspelare)...jag gjorde enda målet för oss, målgesten jag gjorde var måtligt uppskattad....fick utvisning med 10 minuter kvar, men det var det fan värt.
Fick tillochmed en tidningsnotis pga den målgesten ! Och skolan tvingade iväg mig på någon utbildning på universitetet i stan...kommer inte ihåg exakt vad det hette, typ "Feminism, kvinnlig historia, jämställdhet" aktikt. 1 lektion i veckan..120 minuter under 3 månader...Behöver jag nämna att jag var enda killen bland 80 tjejer? Behöver jag nämna att dom flesta av dom hört talas om min incident? Var det lite ansträngt när man skulle para ihop sig i grupp för olika arbeten?

Efter som tjejerna vill bli behandlade på samma sätt som herrfotboll så funder jag starkt på att göra det....dra iväg med en massa polare från Bandy & Ishockey fansen i stan, gå till en damfotbollsmatch med bengaler och herrja som fan....Dam fotbolls huliganer vore fan nått.

Förövrigt, finns det något värre när det tex i tidningarna står i tv-tiderna: Fotboll kl. 14.15 och inget mer, så visar det sig att det är damfotboll...
Eller när man kollar tabeller i tidningar...står bara Fotboll: sedan ser man Umeå osv leda med 40 poäng ...
Senast redigerad av Salmonsson 2009-01-31 kl. 15:28.
Citera
2009-01-31, 16:00
Medlem
WIGWAG,

Ironi?

Allvar?

Har haft hur många kompisar som helst som spelade med Öster i pojkallsvenskan,dom var 15 år när man kom in.Hört att en 14 åring ska provspela med Tottenhams Juniorlag han spelar redan nu med Juniorallsvenskan.Tror inte du förstår hur bra Landskronas,Halmstads,Östers,BPs,Malmö FF P-15 är.

Finns spelare som går och spelar för klubbar utomlands i dom här åldrarna.

Hoppas du förstår lite bättre hur bra spelare kan va i dom här åldrarna.
Citera
2009-01-31, 16:11
Medlem
jcm900mods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonsson
.....jag gjorde enda målet för oss, målgesten jag gjorde var måtligt uppskattad....fick utvisning med 10 minuter kvar, men det var det fan värt.
Fick tillochmed en tidningsnotis pga den målgesten ! Och skolan tvingade iväg mig på någon utbildning på universitetet i stan...kommer inte ihåg exakt vad det hette, typ "Feminism, kvinnlig historia, jämställdhet" aktikt. 1 lektion i veckan..120 minuter under 3 månader...Behöver jag nämna att jag var enda killen bland 80 tjejer? Behöver jag nämna att dom flesta av dom hört talas om min incident? Var det lite ansträngt när man skulle para ihop sig i grupp för olika arbeten?

Efter som tjejerna vill bli behandlade på samma sätt som herrfotboll så funder jag starkt på att göra det....dra iväg med en massa polare från Bandy & Ishockey fansen i stan, gå till en damfotbollsmatch med bengaler och herrja som fan....Dam fotbolls huliganer vore fan nått.

Förövrigt, finns det något värre när det tex i tidningarna står i tv-tiderna: Fotboll kl. 14.15 och inget mer, så visar det sig att det är damfotboll...
Eller när man kollar tabeller i tidningar...står bara Fotboll: sedan ser man Umeå osv leda med 40 poäng ...

hahaha, helt rätt ! Att dom inte skriver damfotboll i tidningarna är illa.. Det är ju som en annan sport . jag håller med många i denna tråd om att mediapådraget kring denna underliga variant av fotboll är för stort med tanke på kvaliten . Vi är olika det är bara att inse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in