2009-03-05, 12:08
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
hur funkar slutspelet? Väljer ettan likt hockeyn motståndare eller är det hederlig gammal lottning?

Man väljer, jag vet ock inte ifall det är som i hockeyn att man endast får välja mellan de två sämst placerade lagen, eller om man får välja mellan lag
5-8.
Citera
2009-03-05, 12:10
Medlem
kenny.Dalglishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
hur funkar slutspelet? Väljer ettan likt hockeyn motståndare eller är det hederlig gammal lottning?

1-4 väljer bland lag 5-8.
Citera
2009-03-05, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenny.Dalglish
1-4 väljer bland lag 5-8.

faen också. Då är jag säker på att Sävehof väljer Lugi, som inte kan vinna på bortaplan. Urfjantigt system förövrigt.
Citera
2009-03-05, 12:32
Medlem
Nokias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottardockan
Hur blir et egentligen om något lag förlorar elitlicensen (t.ex. RIK)?

Kvalar lag 12-13 och lag 14 åker ut?

Kvalar lag 12 mot 4:an, lag 13-14 åker ut, och lag 1, 2, 3 i allsvenskan går upp???

Någon som har koll???
Jag tror att om RIK (som väl ligger närmast) skulle degraderas pga av ekonomin, så går de 3 första lagen i Allsvenskan direkt upp, medan lag 4 och 5 tar kvalplatserna. Har en polare som är inblandad i den Allsvenska toppsriden, och jag har för mig att det var så han sa.
Citera
2009-03-05, 13:05
Medlem
zkritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokia
Jag tror att om RIK (som väl ligger närmast) skulle degraderas pga av ekonomin, så går de 3 första lagen i Allsvenskan direkt upp, medan lag 4 och 5 tar kvalplatserna. Har en polare som är inblandad i den Allsvenska toppsriden, och jag har för mig att det var så han sa.

Exakt så är det, det går i turordning.
Tackar lag 5 i AS nej till kvalplats så går frågan vidare till nästa osv...

I princip skulle det kunna bli lag 12 i AS som går direkt upp i ES... föga otroligt dock men fullt möjligt.
Däremot går aldrig frågan till ett lag som trillar ur en serie, ex lag 13-14 i ES.
Citera
2009-03-05, 13:55
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:

Okej, som trelleborgare så hade jag hoppats att Trelleborg ev. skulle slippa kvala om man kom 11. Då kanske det kan bli ett derby istället om nu RIK degraderas(vilket jag inte hoppas).
Citera
2009-03-05, 14:48
Medlem
zkritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottardockan
Okej, som trelleborgare så hade jag hoppats att Trelleborg ev. skulle slippa kvala om man kom 11. Då kanske det kan bli ett derby istället om nu RIK degraderas(vilket jag inte hoppas).

RIK kommer inte att degraderas, de har för stort inflytande i handbollssverige... tyvärr...

Missförstå mig rätt nu, jag gillar RIK och hoppas att de fixar till sin ekonomi så det klarar elitlicensen, de har ett enormt spännande lag och en historia som talar för sig själv vad det gäller att utbilda elitspelare.
Men vad jag menar är att om de nu mot förmodan inte skulle fixa det ekonomiska så ska de flyttas ner.

Men det kommer aldrig att degraderas, det vågar inte förbundet.
Citera
2009-03-05, 17:56
Medlem
PikeWakes avatar
Citat:
Bajen som favoritlag antar jag?

Jag har inget emot att de bärande/ledande spelarna i ett lag som vunnit SM 3 år i rad får chansen i landslaget, men nu är det ju rollspelare/utfyllnadsspelare som får chansen. Var knappast Tingsvall, Båverud eller Fidde som var tungan på vågen när det gäller SM.vinsterna. Lite mer befogat med Pava och Larsson, men inte ens där tycker jag att de har vart de bärande (eventuellt senast vinsten då). Innan är det ju Tobbe Karlsson, Grundsten, Lukas, Apelgren och, framför allt, Åström som vart frontfigurerna.

Jo visst har jag säsongsplåtar i Jerkahallen, men det där var mest ett skämt. Det allvarliga i skämtet är att Staffan Olsson (förhoppningsvis) är en bättre tränare än oss som inte har några SM-tecken eller fått förtroendet att chefa för landslaget.

Jag tycker också att lagbygget är viktigare än enskilda spelare. Bara för att en spelare, berättigat eller ej, blir upphausssad så betyder det inte att han funkar i landslaget. Exempel: Kim Andersson. Jag låtsas inte ens att jag har sådan koll att jag kan säga vilken kombination av spelare som blir ett bra lag, men det tror jag att Lindgren/Olsson har. Jag tycker inte heller att det är konstigt att tränare väljer ut spelare som de kan utan och innan före någon som de har mindre koll på.

Slutligen, för att visa att jag inte är någon fanatisk bajare, så vill jag påstå att Micke Apelgren är en av de mest överskattade spelarna i elitserien på senaste tiden (av alla utom honom själv)
Citera
2009-03-06, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zkritt
Och då ska man automatiskt ha en landslagsplats eller?
nej det ska man inte ha men staffan tar ju med honom för att han ska känna på hur det är att spela handboll på landslagsnivå där det går mycket snabbare än i elitserien.
staffan vet att Fidde har en väldigt ljus framtid framför sig och då passar han på att hjälpa hononm. själv tycker jag också att man skulle ha tagit någon annan än Fidde!
Citera
2009-03-06, 16:07
Medlem
zkritts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quahera
nej det ska man inte ha men staffan tar ju med honom för att han ska känna på hur det är att spela handboll på landslagsnivå där det går mycket snabbare än i elitserien.
staffan vet att Fidde har en väldigt ljus framtid framför sig och då passar han på att hjälpa hononm. själv tycker jag också att man skulle ha tagit någon annan än Fidde!

Fidde har fått massor med speltid i Champions League, där går det minst lika snabbt som i landslagssammanhang så det argumentet håller inte hela vägen.

Men jag håller fullständigt med om att han har en stor framtid inom svensk handboll.
Jag har följt Fidde på nära håll i flera år och fortsätter han utvecklas så mycket som han gjort hittills så kommer han vara en av världens bästa mittsexor inom en ganska snar framtid.
Citera
2009-03-07, 05:41
Medlem
bluetramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zkritt
RIK kommer inte att degraderas, de har för stort inflytande i handbollssverige... tyvärr...

Missförstå mig rätt nu, jag gillar RIK och hoppas att de fixar till sin ekonomi så det klarar elitlicensen, de har ett enormt spännande lag och en historia som talar för sig själv vad det gäller att utbilda elitspelare.
Men vad jag menar är att om de nu mot förmodan inte skulle fixa det ekonomiska så ska de flyttas ner.

Men det kommer aldrig att degraderas, det vågar inte förbundet.

Du har rätt i det mesta du skriver. Enda grejen som inte stämmer är att Liganämden/Licensnämnden avgör, och det är HEH som står bakom den, inte förbundet.

Så nära tvångsnerflyttning som RIK är efter denna säsong har man aldrig varit tidigare. Men jag håller med dig om att det ska mkt mkt till. Men tar man ej RIK i år så kommer man ALDRIG att kunna ta något lag. (Hammarby har ju löst sina problem). Då kan man lägga ner den nämden direkt.
Citera
2009-03-07, 23:14
Medlem
Nån som vart och kollat på junior-sm i helgen? Var där en sväng idag faktiskt. RIK ser riktigt starka ut med de fem 90orna som mer eller mindre är ordinarie i a-lagstruppen. Lite oväntat åkte de dock på däng mot Skånela som iofs också har ett riktigt bra lag, om än inte lika bra som RIK:s. RIK lär ju vinna hur som helst, eller vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in