2014-12-14, 13:46
Medlem
Dark_Ganons avatar
Jag har inte följt damhandbollslandslaget på ett tag, men tänker att det ser betydligt bättre ut nu än vad det gjorde för något år sedan? Snabbare spel, mindre tekniska misstag (tappad boll varannat anfall förut vad jag vill minnas). Är det något jag inbillar mig eller har det skett en markant höjning i kvalitén?
Citera
2014-12-14, 13:59
Medlem
Matberoendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fobia
Hagman har vrickat foten och är eventuellt borta mot Frankrike.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=179&grupp=8919&artikel=60 45483
Det var la den sista man ville skulle missa matchen mot Frankrike. Hon får trycka i sig lite smärtstillande och bita ihop, det e ju trots allt bara EM vartannat år.
Citera
2014-12-14, 19:35
Medlem
Matberoendes avatar
Vinst 29 - 26 mot Frankrike. Härligt att Hagman var med.
Citera
2014-12-14, 20:43
Medlem
Riktigt bra upphämtning och kul att målisarna lyckades rädda några bollar =)
Citera
2014-12-15, 21:32
Medlem
mbois avatar
Känns smått kul att man har mött spelare i yngre åldrarna när man kollar VM uttagningen till Qatar.

Som nån skrev att det blivit lite mer fart och fläkt med damlandslaget. Tycker det är större eller mycket större skillnad om man jämför herrlandslaget i handboll mot damlandslaget i handboll och herrfotbollslandslaget och damfotbollslandslaget.

Tror nog inte ett bra U15/U16 (A-pojkar) t.ex spöa damlandslaget i handboll som i fotbollen.
Citera
2014-12-15, 21:53
Medlem
Hunden007s avatar
Perfekta resultat vore i morgon om Sverige, Holland och Tyskland vinner för då är vi vidare..
Citera
2014-12-16, 21:11
Bannlyst
Jag gillar vad man presterat så här långt men finns vissa svaga punkter i laget.

- Gullden är hela laget. Utan henne kollapsar hela spelet. Många av de svenska spelarna måste få passningar serverade för att de ska kunna göra något av det hela. Jamina Roberts, Hagman och Anna Maria är de enda som vågar ta initiativ. Resten står kvar och väntar på bollen. Således: Gullden är alldeles för viktig för Sverige för att det ska vara sunt.

- Johanna Alm har inte gjort en enda bra match sen succén 2010 och bakåt. Vad fan har hänt med flickstackaren? Ansågs ju vara en större talang än Gullden ett tag.

- Linnea Torstensson är usel. Går sällan på genombrott och skjuter över målet. Hade sin peak 2010, har inte gjort mycket vettigt sen dess.

- Sverige saknar målvakter som kan bära laget. Kan vara den avgörande komponenten i en final mot t.ex Frankrike/Montenegro.
Citera
2014-12-16, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_Ganon
Jag har inte följt damhandbollslandslaget på ett tag, men tänker att det ser betydligt bättre ut nu än vad det gjorde för något år sedan? Snabbare spel, mindre tekniska misstag (tappad boll varannat anfall förut vad jag vill minnas). Är det något jag inbillar mig eller har det skett en markant höjning i kvalitén?

Ja, nivåhöjningen har varit markant sedan Sivertsson och Thomsen kom in. Den sistnämnde är ett superproffs ut i fingrarna och är ingen lam jasägare som klappar spelarna medhårs. Alltid hårda tag och visor när det blir time-out. Sivertsson är också av den gamla skolan vilket passar damlandslaget bra som behöver hårda nypor för att prestera. Tidigare var det alldeles för mycket lattjo lajban.
Citera
2014-12-17, 09:28
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Ja, nivåhöjningen har varit markant sedan Sivertsson och Thomsen kom in. Den sistnämnde är ett superproffs ut i fingrarna och är ingen lam jasägare som klappar spelarna medhårs. Alltid hårda tag och visor när det blir time-out. Sivertsson är också av den gamla skolan vilket passar damlandslaget bra som behöver hårda nypor för att prestera. Tidigare var det alldeles för mycket lattjo lajban.

Thomsen har verkligen snäppt upp det svenska damlandslaget. Oerhört proffsig och krävande, precis vad damerna behöver. Sen kan man gott bänka Torstensson, fattar inte hur hon tillåts underprestera i landslaget gång efter annan. Hon må vara duktig i sitt Bukarest men i landslaget darrar hon precis hela tiden.
Citera
2014-12-17, 17:25
Bannlyst
Varje gång det spelas ett EM eller VM så kollar jag på och spelar på handboll och tycker om det men jag tittar inte på klubbhandboll alls. Är det lika hög kvalité på klubbhandbollen som det är i landslagshandboll? Är det Tyskland man ska följa? Har ju hört att Kiel ska vara rätt duktiga.

Mitt nyårslöfte ska bli att börja följa handboll! Älskar fan denna sport!
Citera
2014-12-17, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Varje gång det spelas ett EM eller VM så kollar jag på och spelar på handboll och tycker om det men jag tittar inte på klubbhandboll alls. Är det lika hög kvalité på klubbhandbollen som det är i landslagshandboll? Är det Tyskland man ska följa? Har ju hört att Kiel ska vara rätt duktiga.

Klubblagshandbollen håller mycket högre nivå enligt mig, vissa lag som Kiel har massa superstjärnor i sitt lag. De flesta spelar också väldigt offensiv handboll.
Citera
2014-12-17, 17:45
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89

Handboll är faktiskt en jävligt rolig sport! Har länge tittat på mästerskap på både herr och damsidan och tycker det är grymt kul. Dessutom följer jag ju Bajen i Elitserien. Har man TV4 Play-premium kan man se alla matcher i Elitserien. Kvalitén är bra enligt mig och roliga matcher att följa, men då är det säkert ännu bättre i exempelvis Tyskland, Danmark och Spanien...

Matcherna i Elitserien är ofta jämna och med Bajen är det väldigt vanligt med uddamålsvinster och spännande slut på matcherna. Ett exempel är länken nedan där Bajen för ett tag sen tog emot Sävehof som var favoriter. Med 2 minuer kvar leder Sävehof med en boll då Bajen får en utvisning. Trots detta vänder Bajen och vinner efter ett snyggt mål i slutsekunderna

http://www.tv4.se/sport/klipp/hammarby-avg%C3%B6r-med-dr%C3%B6mm%C3%A5l-2996944
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in