2010-12-15, 20:37
Moderator
Dretskols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av direktörn
Då blir det dansken i semi eller?

Rumänien
Citera
2010-12-15, 22:03
Bannlyst
Jag har inte så stor koll på Rumänien eller enskilda nationer i handboll. De är väl inte så mycket bättre än Frankrike? Gör vi en bra match mot dem så ska det räcka för en vinst. Då får man nog ge järnet när kontringar uppstår. Johanssons coachning var lam emellanåt.
Citera
2010-12-16, 09:16
Medlem
Sverige har haft väldigt svårt för Rumänien de senaste gångerna de mötts. Såg i någon tidning att Rumänien vunnit de tio senaste mötena.

Detta blir en tuff match men med tanke på det stim de svenska damerna är i just nu så ser jag det inte som omöjligt att återigen skrälla och ta sig till final.
Kul blir det i vilket fall som helst.
Citera
2010-12-16, 09:45
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bizarroboy
Absolut. Men det är något magiskt med lirare som Thorstensson/Staffan. Inga nerver, ingen rädsla, bara kör till någon byter ut dem. Inga tankar eller funderingar. Exakt en sådan spelare man behöver när t.ex. Gulldén börjar vackla i psyket. Thorstensson kan precis som Staffan, vara så offantligt usel, men i en sådan här match vara helt avgörande. Stort. Sedan är de båda lika fula.

Linnea är ju riktigt söt, tycker jag. Hon ser rejäl ut, och lite rolig på nåt sätt. En riktig karaktär och kämpe. Staffan har förvisso ett vidunderligt hästansikte, men han är ändå inte ful på ett estetiskt kränkande sätt, som typ Bert Karlsson.

Rumänien blev 5:a i EM 2008, 7:a i OS 2008, och 8:a i VM 2008:

http://en.wikipedia.org/wiki/Romania_women%27s_national_handball_team

Grubbström måste stå från start, och försvarsspelet vara på plats från minut ett, då ska det gå att slå rumänskorna.
Citera
2010-12-16, 11:16
Medlem
sektledarenIIs avatar
Jag missade matchen, letat runt lite nu på förmiddagen men den verkar inte finnas på nätet. Någon som vet var man kan se Sverige - Ungern ?
Citera
2010-12-16, 22:26
Medlem
Ezzelinos avatar
Rumänien förlorade den betydelselösa matchen mot Ryssland med hela 20-35. 14.30 på lördag är det alltså Rumänien-Sverige i semifinal, 17.00 Danmark-Norge...

Grubbström måste vinna målvaktsmatchen mot skickliga Tolnai, och vänsternian Neagu måste neutraliseras så mycket som möjligt. Tycker Sverige ska ha en bra chans ändå...Statistiken visar att Gulldén och Torstenson är tvåa och trea i mästerskapet vad gäller assists, och Torstenson trea vad gäller mål.

http://www.ehf-euro.com/Assists.2899.0.html

Danmark kan mycket väl besegra Norge.
Citera
2010-12-17, 00:47
Medlem
fbkuuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Rumänien förlorade den betydelselösa matchen mot Ryssland med hela 20-35. 14.30 på lördag är det alltså Rumänien-Sverige i semifinal, 17.00 Danmark-Norge...

Grubbström måste vinna målvaktsmatchen mot skickliga Tolnai, och vänsternian Neagu måste neutraliseras så mycket som möjligt. Tycker Sverige ska ha en bra chans ändå...Statistiken visar att Gulldén och Torstenson är tvåa och trea i mästerskapet vad gäller assists, och Torstenson trea vad gäller mål.

http://www.ehf-euro.com/Assists.2899.0.html

Danmark kan mycket väl besegra Norge.
Skönt att ha Wiberg i topp på punishmentlistan!!
Citera
2010-12-17, 12:16
Medlem
Empireofthesuns avatar
Hittade denna videon:
http://www.youtube.com/watch?v=mi8o0eA3F90

Någon som vet vart man kan få tag på dokumentären? Finns det en sådan?
Citera
2010-12-17, 22:18
Medlem
Ezzelinos avatar
Spelbolagen har Rumänien som storfavorit, till ungefär 1,35. Sverige ger fyra gånger pengarna, men jag vidhåller att svenskorna ska ha en rejäl chans att nå final. Norge med en frisk Heidi Löke torde nog kämpa ner danskorna ändå, och i finalen kan jag inte tänka mig annat än att de vinner.
Citera
2010-12-18, 12:59
Medlem
bizarroboys avatar
Okej, dagen D. I egenskap av obotlig pessimist när det kommer till svensk damhandboll har jag oerhört svårt att se detta gå vägen, dock långt ifrån omöjligt. Tre matcher i mellanrundan av tre helt olika karaktärer. En utomjordisk instats mot Norge, hyfsad mot Frankrike, samt en riktigt dålig och en riktigt bra halvlek mot ett redan utslaget Ungern. Ömsom vin, ömsom vatten, som vanligt med andra ord. Dock verkar de ha en grundtrygghet i sitt spel, och framförallt försvarsspel, som de inte haft tidigare mästerskap.

Har radat upp ett antal faktorer som kommer bli avgörande idag, om chans till en historisk final skall vara möjlig:

-Gulldén måste utgöra ett hot. Det kan tyckas magstarkt att lägga så mycket ansvar på en 21-åring, men hon är direkt avgörande för Sveriges chanser. Mot Ungern föll hon ner och blev bolltransporterande, men mot ett motstånd som Rumänien måste hon våga ta skott och bryta igenom, annars blir anfallsspelet alldeles för lättläst.

-Sverige måste få en bra start. Det är möjligt att hämta upp ett 1-6 underläge och vända till vinst, i mellanrundan mot ett utslaget Ungern, men det är inte möjligt mot Rumänien i en EM-semifinal. Sverige måste hålla jämna kliv upp till minut 20, och gärna ha någon mindre ledning. Tidigt underläge tror jag inte de orkar hämta sig ifrån. Rumänien vilade nästan hela förstasexan mot Ryssland medan Sverige matchat sin stenhårt hela vägen. Thorstensson/Gulldén kommer bli trötta i andra halvlek.

-Målvaktspelet måste fungera fläckfritt. någonstans mellan 43-50% tror jag Kain/Grubbström kommer behöva ligga på.

-Kontringsspelet kommer bli avgörande, lätta mål är livsviktigt i en match av det här slaget, efter att ha spelat sex stycken tuffa matcher på under två veckor. Kommer vi behöva spendera för mycket tid i uppställt spel kommer orken tryta.

Utöver detta kommer alla behöva spela på sin yttersta nivå, mer eller mindre, om det här skall gå vägen. Men jag är ändå pessismist, tackar för ett väldigt trevligt mästerskap och tippar 29-22 till Rumänien.
Citera
2010-12-18, 13:11
Medlem
eternussermos avatar
Välskriven analys, men om jag förstått saken rätt hade Ungern gått vidare om de vunnit mot Sverige så speciellt "utslaget" var de inte. Det hade blivit tre lag på samma poäng där inbördes möte avgör. Ungern hade då slagit både Sverige och Frankrike.
Citera
2010-12-18, 13:21
Medlem
bizarroboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Välskriven analys, men om jag förstått saken rätt hade Ungern gått vidare om de vunnit mot Sverige så speciellt "utslaget" var de inte. Det hade blivit tre lag på samma poäng där inbördes möte avgör. Ungern hade då slagit både Sverige och Frankrike.

Var det så? I sådana fall ursäktar jag mig. Dock kvartstår det att det är ganska kraftig kvalitétsskillnad Rumänien/Ungern emellan, så jag vidhåller ändå det i sak!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in