2008-03-10, 21:51
  #13
Medlem
rularns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kupster
Gammal tråd, men har inget att göra på jobbet just nu så...

Men vad menar du med att U inte är ett riktigt program?
Alla i min klass som gick ut förra året har idag jobb, många jobbar iof som konsulter men dom har jobb.
Själv flyttar jag snart till norge som projektledare, efter att ha jobbat i ett halvår.
Har kompisar från klassen som jobbar på Volvo, ringhals, ABB, SAAB, de kallar iaf jag riktiga jobb, som man får av en riktig utbildning.
Men förstår att du hatar U, de gör alla andra också.
Men tyvärr kan vi inte göra nått åt att vi har mest pengar, har flest traditioner och har roligt i skolan..

Jag kan ju svara för hur jag ser på det.

De kurser "utvecklingsingenjörerna" har som verkligen berör ingenjörsämnet kan i stort sett räknas på en hand. Utbildningen fylls istället ut med Produkt-/prototyputveckling, Design, Produktutveckling, Marknadsföring och försäljning, Affärsutveckling, Projekt- och produktionsledning, Immaterial- och avtalsrätt, Produktion och kvalitet osv osv. Det är klart att ni behärskar de bitarna men något djup i ren ingenjörskonst blir det aldrig, blir bara lite skrap på ytan.

De som verkligen kommer att "utveckla"/jobba fram tekniken är ju de som har djup inom sitt område. Som tex ingenjörer inom data, maskin, energi, elektro osv osv.

Men det är klart att ni är bra på det ni gör, att det alltid behövs folk som är spindeln i nätet osv, där passar ni bra.

Sen tror jag det blir tufft om ni skall läsa in en master inom något område eftersom ni saknar fördjupningsområde.

Inte tänkte att kasta skit, hoppas du fattar mig rätt.
Citera
2008-03-11, 13:51
  #14
Medlem
rularns avatar
Tillägg: ni har förmodligen mest pengar, och är lite av skolans flaggskepp så många söker sig dit, tror dock många blir lite besvikna. Jag hade blivit det iaf blivit det när fokus på ingenjörskurserna läggs åt sidan.
Citera
2008-03-11, 14:24
  #15
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kupster
Gammal tråd, men har inget att göra på jobbet just nu så...

Men vad menar du med att U inte är ett riktigt program?
Alla i min klass som gick ut förra året har idag jobb, många jobbar iof som konsulter men dom har jobb.
Själv flyttar jag snart till norge som projektledare, efter att ha jobbat i ett halvår.
Har kompisar från klassen som jobbar på Volvo, ringhals, ABB, SAAB, de kallar iaf jag riktiga jobb, som man får av en riktig utbildning.
Men förstår att du hatar U, de gör alla andra också.
Men tyvärr kan vi inte göra nått åt att vi har mest pengar, har flest traditioner och har roligt i skolan..

Seriöst, plockar du upp en nästan 1 år gammal tråd för att säga att du har blivit något som U:are
Citera
2012-04-08, 21:15
  #16
Medlem
Jag har läst till Utvecklingsingenjör på Högskolan i Halmstad, ett förträffligt program som ingenjörsmässigt kombinerar teknik och ekonomi. Det är inte så känt men programmet har fått många utmärkelser genom åren.

Sedan har vi 2st Masterprogram att välja på i samma skola, men många väljer att läsa vidare på Chalmers.

Det finns faktiskt en marknadsföringsgrupp, UTÅT som består av studenter på programmet, de som väljs in sitter tyvärr under alla åren som de läser på skolan och de som sitter nu är väldigt okunniga i allt vad som gäller marknadsföring , ny teknik och samarbete, därav har inte programmet fått den uppmärksamhet som det förtjänar.
Citera
2012-04-08, 21:53
  #17
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berren84
Jag har läst till Utvecklingsingenjör på Högskolan i Halmstad, ett förträffligt program som ingenjörsmässigt kombinerar teknik och ekonomi. Det är inte så känt men programmet har fått många utmärkelser genom åren.

Sedan har vi 2st Masterprogram att välja på i samma skola, men många väljer att läsa vidare på Chalmers.

Det finns faktiskt en marknadsföringsgrupp, UTÅT som består av studenter på programmet, de som väljs in sitter tyvärr under alla åren som de läser på skolan och de som sitter nu är väldigt okunniga i allt vad som gäller marknadsföring , ny teknik och samarbete, därav har inte programmet fått den uppmärksamhet som det förtjänar.

Alltså ni U:are måste vara experter på att dra upp gamla grejer. 4 år sen sista inlägget i trådet. Kanske dags att lägga ner eller?


Sen verkar du gilla copy/paste eftersom du gett exakt samma svar i https://www.flashback.org/p36697528

Är det något generellt som gäller för U eller?
__________________
Senast redigerad av Dweezil78 2012-04-08 kl. 22:03.
Citera
2012-04-09, 10:54
  #18
Medlem
Det är ju klart, kommer hela tiden nya U:are

dom låg bredvid varandra så, och det brukar vara god sed att inte starta nya trådar när det redan finns.

Varför så sur på U:are Dweezil78??

Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Kan nog hålla med Sartre där, sen har "U" i Halmstad inte särskilt bra rykte längre, just nu är det en utbildning på nedgång då den ersätts av andra och bättre utbildningar (Skrivet 2007)

haha, programmet blev Årets teknikutbildning 2011
Bäst i Sverige på samverkan med näringslivet 2010
och tidigare utnämnt till bästa entreprenörs program.

du är bara en sur gammal avdankad student som inte blev något.

Kan se dig framför mig, en gammal 78:a som inte fått den framtid han ville efter studierna, typ taxi Chaffis som får köra U:are.

Medan 95% av alla som läser "U" får välbetalda jobb efter utbildningen.
Resterande startar eget, fortsätter plugga Master på Chalmers m.m

a just det, platserna räcker inte längre till alla sökande.
__________________
Senast redigerad av Berren84 2012-04-09 kl. 11:08. Anledning: Varför ska man starta nya trådar
Citera
2012-04-10, 17:56
  #19
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berren84
haha, programmet blev Årets teknikutbildning 2011
Bäst i Sverige på samverkan med näringslivet 2010
och tidigare utnämnt till bästa entreprenörs program.

du är bara en sur gammal avdankad student som inte blev något.

Kan se dig framför mig, en gammal 78:a som inte fått den framtid han ville efter studierna, typ taxi Chaffis som får köra U:are.

Medan 95% av alla som läser "U" får välbetalda jobb efter utbildningen.
Resterande startar eget, fortsätter plugga Master på Chalmers m.m

a just det, platserna räcker inte längre till alla sökande.

Nej, jag är inte sur och avdankad, jag har plockat ut en magister inom mitt ämne så jag klagar inte. Dock så inser jag ju att det är lite lågt av dig med personangrepp, men visst jag skall inte sjunka till din nivå.

"Årets teknikutbildning 2011" - något som delades med maskiningenjörerna, som jag har mer respekt för eftersom de verkligen tillför något.
"Bäst i Sverige på samverkan med näringslivet 2010" -tyder ju bara på att utbildningen inte har någon riktigt grund utan måste vända sig till näringslivet för att kunna se vad som behövs. Vilket iofs är precis vad svenska högskolor/universitet är tillsagda att undvika för inte påverkas för mycket av konjukturer och skapa onödig arbetslöshet.
"bästa entreprenörs program" -ett annat ord för att bli egenföretagare så att ni inte syns i statistik för arbetslösa

Och sen säga att 95% får välbetalda jobb efter att läst "U" utan att ange källa är jag starkt kritisk till.
Att sen dra in UTÅT din programförening i det hela är ju ett stort skämt.
Om du tittar dig omkring i campus närområde så kommer du hitta många av dina gamla "välbetalda U:are" jobbandes på Ica Högskolan
Citera
2012-04-14, 23:25
  #20
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berren84
a just det, platserna räcker inte längre till alla sökande.

Kollar man på HT2010, så kom U på 39:e plats bland antal sökande (155st) på Högskolan i Halmstad.
Med ett B1 (betyg utan komp) på 13.00 (Urval 1) får ni en 48:e plats. Med B2 (betyg med komp.) är vi nere på 11.43. Räcker med 0.60 för att komma in med Högskoleprov.

Yup, ni är definitivt Nasa-studenter där.
Citera
2012-04-17, 12:43
  #21
Medlem
haha så sur du är på U:are, vilken projektion
Jag började förra året och klassen var full, det var väldigt många som inte kom in.

Kan riktigt se det framför mig 34 år och kommer körandes i din taxibil runt Halmstad med Magister examen i bagaget

Tror knappast att du klarat en Magister med tanke på ditt arbete och kvalitén på det som du skriver. (och ja, jag har fått höra vem du är)

Ser fram emot att få läsa ditt nästa hat inlägg
__________________
Senast redigerad av Berren84 2012-04-17 kl. 12:56. Anledning: representativt
Citera
2012-04-18, 11:36
  #22
Medlem
Dweezil78s avatar
Typiskt en U:are att gå från ämnet (igen).

Ämnet är "Utvecklingsingenjör, vad gör man efter studierna?" och du har inte bidragit med något till den diskussionen ännu.
Citera
2012-04-20, 09:55
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78

*"Bäst i Sverige på samverkan med näringslivet 2010" -tyder ju bara på att utbildningen inte har någon riktigt grund utan måste vända sig till näringslivet för att kunna se vad som behövs.

*"bästa entreprenörs program" -ett annat ord för att bli egenföretagare så att ni inte syns i statistik för arbetslösa

Och sen säga att 95% får välbetalda jobb efter att läst "U" utan att ange källa är jag starkt kritisk till.
Att sen dra in UTÅT din programförening i det hela är ju ett stort skämt.
Om du tittar dig omkring i campus närområde så kommer du hitta många av dina gamla "välbetalda U:are" jobbandes på Ica Högskolan

Det är roligt att du säger att U:are är bra på att dra upp gamla saker för här kommer fan en till jävel Vi håller ihop liksom!

Jag bryr mig egentligen inte jättemycket om att försvara mitt program och har inte ens utgångspunkten från att det generellt sett är ett bättre program än de andra på HH. Men jag noterade att du ville ha källa på att 95% av de ny-Utexaminerade U:arna får ett välbetalt jobb. Du tycker inte att i princip samtliga av dina argument som jag fetmarkerat är direkta påhopp med avsaknad av källa?

Angående antagningspoängen: Jag känner till den klassen som började hösten 2010. Många av dem är ganska omotiverade och har sämre betyg sedan tidigare, vissa har det fortfarande. Jag skulle vilja påstå att en gemensam nämnare för alla på U är hög social kompetens, och drivenhet. Betygen är mediokra men vi är jävlar på att socialisera och få saker och ting gjort (Projekt). Dessa egenskaper plus det faktum att vi kan lite av varje är anledningen till att 95% av oss får välbetalda jobb.
Citera
2013-02-15, 09:26
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Nej, jag är inte sur och avdankad, jag har plockat ut en magister inom mitt ämne så jag klagar inte.

https://www.flashback.org/sp39814961
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in