2007-04-15, 11:46
  #1
Avslutad
Lite nyfiken på denna utbildning, någon som har gått den eller har ett hum om vad man kan tänkas göra när man är färdig?

Utvecklingsingenjör på höskolan i Halmstad
Citera
2007-04-15, 11:55
  #2
Medlem
Sartres avatar
Jag skulle säga någon form utav produktutvecklare. Kurserna känns väl litet spretiga, men du blir en jävligt duktig högskole-generalist därifrån. Nästan så man får litet respekt för knäckebrohult-universiteten

Efter avslutad utbildning förväntas den studerande:

* kunna driva, leda och styra projekt och utveckling i huvudsak teknikbaserade produkter från idé till en produkt färdig för marknaden (innovationsteknik och produktutveckling
* kunna driva och leda projekt, mindre grupper eller motsvarande (projektledning)
* kunna arbeta som ingenjör inom i huvudsak maskintekniska och mekatroniska området
* ha förståelse för små och medelstora verksamheters villkor
* ha förmåga att tillgodogöra sig vetenskaplig litteratur och aktuella forskningsresultat inom huvudområdet
Citera
2007-04-15, 18:05
  #3
Avslutad
Tänkte mest på att jag var lite intresserad av att jobba på SonyEricsson i Lund efter avslutade studier, då kanske denna utbildning inte är något för mig? Vet att några av de som gått där hamnat utomlands på diverse företag, nån jobbade utanför München eller Berlin på ett företag som tillverkar armaturer, diverse strömställare osv.

Funderar även på att lägga till så att man kan läsa magisterexamen i Ledarskap, det borde väl nästan gå hand i hand med utbildningen eftersom man blir lite utan en "minichef" verkar det som.
Citera
2007-04-15, 18:19
  #4
Medlem
Sartres avatar
rytterstedt: Ifall du är intresserad av att jobba på SE bör du skaffa dig utbildningar inom följande områden:
* elektroteknik
* IT/Datateknik
* Teknisk fysik

De som är bäst vad gäller SE är nog Elektroteknik.
Citera
2007-04-15, 18:28
  #5
Medlem
Dweezil78s avatar
Kan nog hålla med Sartre där, sen har "U" i Halmstad inte särskilt bra rykte längre, just nu är det en utbildning på nedgång då den ersätts av andra och bättre utbildningar

Sen är jag ju tvungen att hata dig om du blir U:are på Halmstad plus att du då måste ha en U-gul/pissgul overall och då kan man ju inte ses allmänt med dig
Citera
2007-04-15, 19:26
  #6
Avslutad
Tack för svaren, saken är den att jag ska bli "U'are" till hösten, just nu pluggar jag introtermin för att damma av kunskapen och få förtur till programmet, tycker det verkar rätt intressant och SE-jobbet var mer som en kul grej eller vad man ska säga, längtar tillbaka till skåne och lund och det det var därför jag tänkte att man kanske skulle satsa som produktutvecklare på SE. Man borde nog kunna läsa lite fristående kurser eller liknande för att få in rätt behörighet.

Dweezil78, hört att det bara ska finnas två "U-utbildningar" i Sverige, varav en är i Halmstad, men vilka utbildningar är det som har ersatt U egentligen? Erkänn att du är en såndär jävla maskinare i era röda äckliga overaller . U och maskin verkar inte gå ihop allt för bra. Men alla hatar ju U så vafan du kan ju egentligen gå vilket program som helst.
Citera
2007-04-15, 20:40
  #7
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytterstedt
Tack för svaren, saken är den att jag ska bli "U'are" till hösten, just nu pluggar jag introtermin för att damma av kunskapen och få förtur till programmet, tycker det verkar rätt intressant och SE-jobbet var mer som en kul grej eller vad man ska säga, längtar tillbaka till skåne och lund och det det var därför jag tänkte att man kanske skulle satsa som produktutvecklare på SE. Man borde nog kunna läsa lite fristående kurser eller liknande för att få in rätt behörighet.

Dweezil78, hört att det bara ska finnas två "U-utbildningar" i Sverige, varav en är i Halmstad, men vilka utbildningar är det som har ersatt U egentligen? Erkänn att du är en såndär jävla maskinare i era röda äckliga overaller . U och maskin verkar inte gå ihop allt för bra. Men alla hatar ju U så vafan du kan ju egentligen gå vilket program som helst.

När det gäller att bli utvecklingsingenjör så finns det så många olika benämningar på vad en sådan håller på med så att det inte går att läsa till utvecklingsingenjör direkt.

Här är t.ex några företag som söker utvecklingsingenjörer.

Sandvik Mining söker utvecklingsingenjör, men de söker en civilingenjör i maskinteknik
Sandvik Coromant söker också, och där skall man ha Civilingenjörsexamen eller högre examina i maskinteknik
Volvo söker utvecklingsingenjör, men den skall vara kemitekniskingenjör med fysik
PlymoVent söker utvecklingsingenjör, men den skall vara elektronik-/elteknikingenjör
ITT Flygt söker utvecklingsingenjör, men civilingenjör med inriktning på farkost
Getrag söker utvecklingsingenjör, men civilingenjör med inriktning på materialteknik
Maquet söker utvecklingsingenjör, skall vara civilingenjör inom mekanik


Så som du ser är det helt olika inriktningar på vad man skall ha för bakgrund, därför tycker inte jag att Utvecklingsingenjör är någon "riktig" utbildning, utan man skall satsa på en riktig utbildning och ta sig därifrån

Bth (U:are inom maskinteknik), HH (U-inriktning ej klargjord) och Borås (U:are inom data och elektronik) har alla utvecklingsingenjörlinjer, men introterminen som du läser nu med fysik, matte och kemi är bara giltig på HH

Btw, jag är inte maskin men läser ingenjör på hh. Sen hör det faktiskt till traditionen att hata U
Citera
2007-04-15, 21:32
  #8
Avslutad
Ouch, framtidsutsikterna ser fan inte lysande ut. Aja får bli att läsa in lite ledarskapskurser och sen bli chef istället , eller så kan man (fast detta är ju inte alls lika roligt) byta utbildning helt enkelt. Får se vad fan jag ska göra helt enkelt, vill ju ha något jobb när man slutar skolan också.

Vad läser du egentligen, fastighet, bygg?
Citera
2007-04-15, 23:12
  #9
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytterstedt
Ouch, framtidsutsikterna ser fan inte lysande ut. Aja får bli att läsa in lite ledarskapskurser och sen bli chef istället , eller så kan man (fast detta är ju inte alls lika roligt) byta utbildning helt enkelt. Får se vad fan jag ska göra helt enkelt, vill ju ha något jobb när man slutar skolan också.

Vad läser du egentligen, fastighet, bygg?

Tänkte bara förvarna dig så att du inser att U egentligen inte är en riktig utbildning, du är ju smart så det kommer finnas bättre alternativ och sen går det ju alltid att läsa extra kurser med ledarskap om du vill

Går inte fastighet eller bygg heller. Du har förresten PM
Citera
2007-04-16, 11:04
  #10
Avslutad
Synd bara att jag kom på detta nu och inte tidigare, sista dagen för att byta är ju idag, men får väl snacka med han som har hand om introterminen alternativt snacka med min syo och sen byta till något vettigare. Tack för svaren.
Citera
2007-04-16, 13:34
  #11
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytterstedt
Synd bara att jag kom på detta nu och inte tidigare, sista dagen för att byta är ju idag, men får väl snacka med han som har hand om introterminen alternativt snacka med min syo och sen byta till något vettigare. Tack för svaren.


Du menar Mikael Hindgren, för han är ansvarig för introterminen (IDE) på HH. Du har ju även studerandecentrum borta vid I/Q-huset
Citera
2008-03-10, 13:13
  #12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Tänkte bara förvarna dig så att du inser att U egentligen inte är en riktig utbildning, du är ju smart så det kommer finnas bättre alternativ och sen går det ju alltid att läsa extra kurser med ledarskap om du vill

Går inte fastighet eller bygg heller. Du har förresten PM


Gammal tråd, men har inget att göra på jobbet just nu så...

Men vad menar du med att U inte är ett riktigt program?
Alla i min klass som gick ut förra året har idag jobb, många jobbar iof som konsulter men dom har jobb.
Själv flyttar jag snart till norge som projektledare, efter att ha jobbat i ett halvår.
Har kompisar från klassen som jobbar på Volvo, ringhals, ABB, SAAB, de kallar iaf jag riktiga jobb, som man får av en riktig utbildning.
Men förstår att du hatar U, de gör alla andra också.
Men tyvärr kan vi inte göra nått åt att vi har mest pengar, har flest traditioner och har roligt i skolan..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in