Citat:
Ursprungligen postat av rytterstedt
Tack för svaren, saken är den att jag ska bli "U'are" till hösten, just nu pluggar jag introtermin för att damma av kunskapen och få förtur till programmet, tycker det verkar rätt intressant och SE-jobbet var mer som en kul grej eller vad man ska säga, längtar tillbaka till skåne och lund och det det var därför jag tänkte att man kanske skulle satsa som produktutvecklare på SE. Man borde nog kunna läsa lite fristående kurser eller liknande för att få in rätt behörighet.
Dweezil78, hört att det bara ska finnas två "U-utbildningar" i Sverige, varav en är i Halmstad, men vilka utbildningar är det som har ersatt U egentligen? Erkänn att du är en såndär jävla maskinare i era röda äckliga overaller

. U och maskin verkar inte gå ihop allt för bra. Men alla hatar ju U så vafan du kan ju egentligen gå vilket program som helst.
När det gäller att bli utvecklingsingenjör så finns det så många olika benämningar på vad en sådan håller på med så att det inte går att läsa till utvecklingsingenjör direkt.
Här är t.ex några företag som söker utvecklingsingenjörer.
Sandvik Mining söker utvecklingsingenjör, men de söker en civilingenjör i maskinteknik
Sandvik Coromant söker också, och där skall man ha Civilingenjörsexamen eller högre examina i maskinteknik
Volvo söker utvecklingsingenjör, men den skall vara kemitekniskingenjör med fysik
PlymoVent söker utvecklingsingenjör, men den skall vara elektronik-/elteknikingenjör
ITT Flygt söker utvecklingsingenjör, men civilingenjör med inriktning på farkost
Getrag söker utvecklingsingenjör, men civilingenjör med inriktning på materialteknik
Maquet söker utvecklingsingenjör, skall vara civilingenjör inom mekanik
Så som du ser är det helt olika inriktningar på vad man skall ha för bakgrund, därför tycker inte jag att Utvecklingsingenjör är någon "riktig" utbildning, utan man skall satsa på en riktig utbildning och ta sig därifrån
Bth (U:are inom maskinteknik), HH (U-inriktning ej klargjord) och Borås (U:are inom data och elektronik) har alla utvecklingsingenjörlinjer, men introterminen som du läser nu med fysik, matte och kemi är bara giltig på HH
Btw, jag är inte maskin men läser ingenjör på hh. Sen hör det faktiskt till traditionen att hata U