2007-04-15, 11:06
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Helt spontant kan datorn poppa upp "Stäng av datorn (Stäng av/Starta om/Viloläge)"-rutan. Ikonerna i trayen försvinner då samt alla fönster av de program jag har uppe. Varför gör den så?
Citera
2007-04-15, 23:48
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Hjälp, någon?
Citera
2007-04-15, 23:53
Medlem
sekazzs avatar
Kör -> shutdown -a

Edit: Trött.
Citera
2007-04-15, 23:54
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sekazz
Kör -> shutdown -a

Edit: Trött.

Jag vet inte om du var seriös, men jag gjorde som du sa. Ingenting hände. En ruta kom upp och försvann snabbare än att jag hann uppfatta det. Jag är också trött.
Citera
2007-04-16, 00:16
Medlem
927s avatar
har du kollat temperaturen?
Citera
2007-04-16, 00:23
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
På vilken del?
Och nej, det har jag inte.

Edit: Skulle det kunna finnas någon inställning i BIOS som är orsaken?
Citera
2007-04-16, 00:29
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927

Temperaturen borde inte ha något med detta problem att göra då dessa skydd så vitt jag vet - är öppen för motsägelser här - inte alls tar hänsyn till vilka program/OS som körs utan helt sonika startar om / stänger av (oftast startar om) datorn helt abrupt om minnen/cpu utsätts för temperaturer utanför sagda enhets safetyrange.

Det skulle ju vara ganska sorgligt om man slog på datorn, gick för att ta sig lite kaffe, och sedan bestämde sig för att gå och lägga sig igen, där stod datorn och tyckte "EY JAG ÄR FÖR HET JAO" med en ful ruta som ber dig välja vad som ska göras, och sedan vaknar du upp med en bränd bräda och en tråkig dag framför dig

Jag kan inte direkt gissa vad som skulle orsaka detta, men enligt helt empirisk erfarenhet så är det bästa program jag kan tänka mig för sagda ändamål AVG AntiSpyware 7.5 (http://free.grisoft.com/softw/70free...e_446a991.exe), boota om burken i felsäkert läge (Safe Mode) och kör en full system scan - det kommer ta lång tid, förvänta dig minst 1 timme på en dator som inte blivit omformaterad på ett tag - och sätt i karantän/radera allt som programmet hittar, starta sedan i vanligt läge och upprepa ovan nämnda procedur.

Om inte detta avhjälper problemet så gå hit: http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=50662

Följ instruktionerna till punkt och pricka (japp, till PUNKT OCH PRICKA), detta har hjälpt mig 9/10 gånger då jag haft ett problem av detta slag som jag inte kunnat knäcka själv.

Lycka till!

EDIT: typos och annat skit som vanligt.
Citera
2007-04-16, 00:56
Medlem
927s avatar
jag tror inget, speciellt inte som jag aldrig hört tals om just denna variant tidigare. för mej handlar det mera om att kolla upp -> utesluta

du kan kolla loggboken som finns under adminverktyg i kontrollpanelen. kolla under system. ser du en rad med ett X som kan stämma in på tidpunkt så klickar du på den raden, till höger finns en kopiera knapp som kopierar orsaken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in