• 1
  • 2
2007-04-15, 09:45
Bannlyst
Vad är lämplig mat att äta när man är förkyld? Det är jobbigt att både tillaga och äta en hel buffé som man vanligtvis gör när man är frisk.
Citera
2007-04-15, 10:25
Medlem
LadyXs avatar
varma koppen....hela tiden, kör jag med iaf....man behöver ju inte ens bemöda sej med att välja olika smaker eftersom man inte kan smaka ett skit, men varm soppa känns alltid bra när man är förkyld och har ont i halsen...
Citera
2007-04-15, 10:49
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Mmm instämmer helt, soppa är härligt när man är förkyld. Har för mig kycklingsoppa speciellt ska ha nån anti-inflamatorisk (eller liknande) egenskap. Desamma med honung så honungsvatten är bra om man tycker om det, många som avskyr det som pesten
Citera
2007-04-15, 11:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Mmm instämmer helt, soppa är härligt när man är förkyld. Har för mig kycklingsoppa speciellt ska ha nån anti-inflamatorisk (eller liknande) egenskap. Desamma med honung så honungsvatten är bra om man tycker om det, många som avskyr det som pesten
Håller med Ninja. Det är kycklingsoppa som gäller. Den antiinflamatoriska soppan du tänker på är antagligen den kinesiska varianten i vilken ingår färsk ingefärsrot och vitlök.

~Paul~
Citera
2007-04-15, 13:08
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den antiinflamatoriska soppan du tänker på är antagligen den kinesiska varianten i vilken ingår färsk ingefärsrot och vitlök.

~Paul~

Det funkar även fint att göra te på ingefära och vitlök. Dricker alltid det om jag känner att jag börjar bli sjuk. Eller så lägger jag på fyra-fem klyftor vitlök på en macka och pinar i mig. Det funkar skitbra.
Citera
2007-04-15, 13:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Det funkar även fint att göra te på ingefära och vitlök. Dricker alltid det om jag känner att jag börjar bli sjuk. Eller så lägger jag på fyra-fem klyftor vitlök på en macka och pinar i mig. Det funkar skitbra.
Brukar också köra med en liknande variant .

~Paul~
Citera
2007-04-15, 13:57
Medlem
Trumpeters avatar
Varma soppor, gärna kryddade med curry eller liknande stark krydda.
Citera
2007-04-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyX
varma koppen....hela tiden, kör jag med iaf....man behöver ju inte ens bemöda sej med att välja olika smaker eftersom man inte kan smaka ett skit, men varm soppa känns alltid bra när man är förkyld och har ont i halsen...
Men soppa är näringsfattigt, svältföda.

Och var får ni tag i kycklingsoppa?
Citera
2007-04-15, 14:14
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Har jag en så pass hård förkylning så att smaklökarna har gett upp så passar jag på att äta sådant nyttigt som jag nästan spyr av när smaklökarna funkar, exempelvis husmanskost, då får kroppen i sig nyttiga vitaminer mm
Citera
2015-09-23, 11:14
Medlem
Citat:
Håller med Ninja. Det är kycklingsoppa som gäller. Den antiinflamatoriska soppan du tänker på är antagligen den kinesiska varianten i vilken ingår färsk ingefärsrot och vitlök.

~Paul~

Sant, men sanningen är något mer nyanserad! Det verkar inte jätteklart varför en traditionell judisk kycklingsoppa är så effektiv mot förkylning, men det kan ha att göra med t.ex: naturlig kalciumutsöndring från benen i vätskan, kombinationen av näringsämnen (man har i regel gott om grönsaker i soppan, vars vitaminer sipprar ut i vätskan vid kokning), det naturliga gelatinets läkande egenskaper. Vid kokningen utsöndras cystein, en nyttig aminosyra. I nedbrytningen av brosk och leder etc. bildas även glukosamin, vilket motverkar t.ex. ledvärk. Förutom detta utsöndrar benen en rad mineraler, förutom det nämnda kalciumet även magnesium, fosfor, kisel och svavel. Kombinationen av lök, vitlök, morot, selleri, örter och skrov blir helt enkelt väldigt nyttig. Det är en riktig, hemgjord kycklingbuljong som är hemligheten.
Citera
2015-09-23, 11:19
Medlem
MjukisbyxGylfs avatar
Jag dras med en förkylning i detta nu och min kost består nästan uteslutande av nudlar. Några Billys Pan Pizza brukar det kunna slinka ner också.
Citera
2015-09-27, 23:54
Medlem
haiguises avatar
Coca-cola och glass brukade morsan köpa när jag var sjuk. Kanske inte så klipskt såhär i efterhand, dels finns det ju mat som faktiskt hjälper och dels så var det ÄNNU ett incitament till att få fejksjukan.

I vuxen ålder kör jag på sån där soppa på tetrapack. Köper nån som jag inte minns namnet på, thai-nånting. Den är gul, tror av märket Kelda. Nudelsoppa om jag är fattig. Varma koppen kan dra åt helvete, käkade den när jag inte var sjuk ett par gånger och den ena smaken var värre än den andra, nån tomat-historia var droppen som fick bägaren att rinna över, fullkomligt vidrig var den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in