2007-04-14, 21:11
Medlem
apoteks avatar
Jag har helt snöat in på rädisor sen några veckor tillbaka. Problemet är att jag inte kan komma på något annat att göra med dem än att stoppa dem i sallader, och det skulle vara kul att göra något annat med dem.
Man kanske kan lägga in dem på något slags vis så att det blir lite smak i dem, eller ehm, inte vet jag; grilla, rosta, panera, vad som helst.

Så, är det någon som har något innovativt att komma med? Jag kommer bli väldigt upprörd om det visar sig att rädisans användningsområde är så begränsat som det verkar.
Citera
2007-04-15, 00:52
Medlem
roensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Jag har helt snöat in på rädisor sen några veckor tillbaka. Problemet är att jag inte kan komma på något annat att göra med dem än att stoppa dem i sallader, och det skulle vara kul att göra något annat med dem.
Man kanske kan lägga in dem på något slags vis så att det blir lite smak i dem, eller ehm, inte vet jag; grilla, rosta, panera, vad som helst.

Så, är det någon som har något innovativt att komma med? Jag kommer bli väldigt upprörd om det visar sig att rädisans användningsområde är så begränsat som det verkar.

jag börjar med ett OT-inlägg.. ...men jag tyckte att det stod "kan man göra något sexigt men rädisor?"... ...trött och halvfylletillstånd så jag frinade rätt friskt.. ...skräddaren säger NEJ!!
Citera
2007-04-15, 02:26
Medlem
kiwi22s avatar
Du kan låta de puttra i smör och honung (Förhållande 2:1). Puttra de hela fram tills de blir lite rosa typ.. Det kan användas som något tillbehör till kött eller fisk(?).

*edit*

Tycker personligen att rädisor duger i sallad ;D
Citera
2007-04-15, 02:35
Medlem
en kopp kaffes avatar
Rädisor lämpar sig för snideri. Gör något fantasifullt, vackert eller provocerande. Skapa en tråd och visa upp dina alster. Kanske leder det till en folkrörelse.
Citera
2007-04-15, 03:08
Medlem
skalade balsamico fräst rödbetor. Riktigt nice.

Edit: Sorry, måste skärpa mig... tråden Handlar om rädisor inte rödbetor.
Citera
2020-06-06, 19:52
Medlem
Vilken sorts rädisor tycker ni är absolut godast?
Citera
2020-06-07, 05:48
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Något som går utmärkt att göra är om du själv har odlat rädisor.

Blasten kan man koka en mycket god gryta på,
blasten är smakrik nästan som rädisan men mer åt typ kål hållet.

Även till en sallad blir blasten utmärkt riktigt fräscht tillsammans med andra grönsaker.

Rullkragen
Citera
2020-06-07, 10:54
Medlem
Autumnals avatar
Hej!

Jag gjorde ett recept för ett tag sen som blev jättegott och det var wokade rädisor med sötsur smak.

https://www.ica.se/recept/wokade-rad...r-smak-363838/

Jag åt det tillsammans med kycklingfilé och ris, inte med pasta som det står i receptet att man ska göra.
Citera
2020-06-08, 07:12
Medlem
Jag blev en gång serverad picklade rädisor med mynta. Kanske var det dill i också, minns inte riktigt. Hur som helst var det riktigt gott.
Citera
2020-06-08, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Något som går utmärkt att göra är om du själv har odlat rädisor.

Blasten kan man koka en mycket god gryta på,
blasten är smakrik nästan som rädisan men mer åt typ kål hållet.

Även till en sallad blir blasten utmärkt riktigt fräscht tillsammans med andra grönsaker.

Rullkragen
Bra tips! På många rotsaker är blasten faktiskt minst lika god som roten. Testade att odla majrovor i år och grönsaken i sig visade sig inte vara någonting för mig. Blasten är däremot smaskens snabbfräst i olivolja med vitlök och chili plus en skvätt vinäger eller pressad citron mot slutet. Rödbetsblast är en annan höjdare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in