2008-12-13, 23:19
Medlem
Nemains avatar
Skulle tro att det ska uttalas som det stavas, men det var nog expresso från början. Italienarna är mycket förtjusta i assimilationer. För visst är espresso italienska?...
Citera
2008-12-13, 23:37
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Det är italienska och uttalas givetvis med [s] och inte [ks]. Sug gärna lite på de dubbla s:en för extra italiensk touch.
Citera
2008-12-14, 01:26
Medlem
jag säger nog automatiskt expresso men jag tycker att det låter fel när jag tänker efter
Citera
2008-12-14, 01:54
Medlem
Benganiolos avatar
Utan att tillföra något nämnvärt... ezzprezzzo (skånska)
Citera
2008-12-14, 03:42
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Bl a fransmän och danskar använder gärna ordet expresso i stället för espresso. Och då uttalar de det förstås med [ks] och inte [s].

Jag har aldrig hört en fransman säga expresso. Då är det visserligen mest folk från Paris och från längre norr/nordöst som jag känner och umgås med. Inte heller har jag hört belgare säga det med ett x eller ks. Var har du hört det?
Citera
2008-12-14, 04:51
Medlem
mästernilsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag har heller aldrig hört en italienare säga expresso, då har jag ändå jobbat på en italiensk restaurang och det var en italienare 90+ (ägaren) som lärde mig hur man gör en ordentlig espresso. Men å andra sidan känner jag bara norditalienare. Kommer espresso kanske från Syditalien?

Under min tid som barista i Italien hörde jag aldrig något annat än espresso från italienare. En lite bortkommen norrman uttalade det en gång med x och blev utskrattad, visserligen.

Så ja, det heter espresso.
Citera
2008-12-14, 11:07
Medlem
Vidfamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästernilses
Under min tid som barista i Italien hörde jag aldrig något annat än espresso från italienare. En lite bortkommen norrman uttalade det en gång med x och blev utskrattad, visserligen.

Så ja, det heter espresso.
Exakt min mening.
Xpresso, låter som något djäkla tåg eller nåt!
Citera
2008-12-14, 12:05
Medlem
Coolcittes avatar
Har flera kompisar som säger "expresso", vilket är störande som satan. Klart som fan att det heter "espresso", hur kan man ens tro att det heter något annat?
Citera
2008-12-14, 13:20
Medlem
Egon3s avatar
En ansedd kafferostningsfirma hade häromåret en webbredaktör som inte
kunde skilja på italienska "caffè" och franska "café". Fel lutande accenter
är en styggelse för en kaffevän, för att inte säga fel antal f*ing fs.

Den som inte kan uttala espresso kan beställa Caffè Macchiato, förutsatt att
inte laktosintolerans sätter stopp eller motsatsen.

Caffè Americano: Skölj ur en urdrucken kopp espresso i en mugg. Micra 30 sec.
Citera
2008-12-14, 13:43
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag har aldrig hört en fransman säga expresso. Då är det visserligen mest folk från Paris och från längre norr/nordöst som jag känner och umgås med. Inte heller har jag hört belgare säga det med ett x eller ks. Var har du hört det?

Faktiskt lite varstans i Frankrike. Jag har i detta land även handlat kaffe på vars emballage innehållet omtalas som expresso. Fransmännen dricker i allmänhet café på 100 procent arabicabönor, som visserligen framställs med espressomaskin, men det är inte samma sak som en italiensk espresso. Men ju mer fransmännen anammar den italienska rostningen och blandningen - med angenäma robustainslag - kommer kanske expresso att efter hand trängas ut av espresso.
Citera
2008-12-14, 13:48
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästernilses
Under min tid som barista i Italien hörde jag aldrig något annat än espresso från italienare.

Nä, men det är inte så konstigt att italienare talar italienska. Det heter espresso på italienska. Man erinre sig att latinets "x" i italienskan har övergått i "s", varför italienare säger esistere, esempio och espresso där en fransman säger exister, exemple och expresso.

På svenska skriver vi numera spagetti trots att en italienare skulle skratta ihjäl sig åt det sätt på vilket detta ord skulle uttalas på italienska.
Citera
2008-12-14, 14:02
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Den som inte kan uttala espresso kan beställa Caffè Macchiato, förutsatt att
inte laktosintolerans sätter stopp eller motsatsen.

Macchiato verkar vara avancerad överkurs för den som inte kan uttala espresso. Jag föreslår bröggkaffe gärna plattståndet med bulla å blöta i för den som inte är så språkligt bevandrad.
Senast redigerad av Cohiba 2008-12-14 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in