2008-12-16, 09:01
Medlem
Zwerchstands avatar
Espresso, uttal? påtråd till dubbel Espresso/Expresso.

/Moderista
Citera
2008-12-16, 12:20
Medlem
Tycker väl det låter lite bortkommet med expresso men å andra sidan är det kanske inte helt omöjligt att man om 30 år har försvenskat ordet och tycker det var grymt pretentiöst och pinsamt att säga espresso. Ser framför mig Von Brömsen som säljer strumpor av "najlon"...
Citera
2008-12-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Det är svårt att bli upprörd över två helt relevanta namn på snabbfika.

M-W om engelska espresso:
Etymology: Italian (caffè) espresso, probably literally, coffee made
on the spot at the customer's request

Bah! Fika är otäckt Stockholms-mål; det heter kaffe, rätt och slätt!
Citera
2008-12-16, 20:50
Avslutad
Italienarna själva säger normalt sett bara "caffè" när de beställer. Det förutsätts nämligen att det är en espresso man åsyftar. Som utlänning får man dock räkna med att behöva precisera sig.
Citera
2008-12-16, 22:04
Medlem
Hr.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästernilses
Under min tid som barista i Italien hörde jag aldrig något annat än espresso från italienare. En lite bortkommen norrman uttalade det en gång med x och blev utskrattad, visserligen.

Så ja, det heter espresso.

Vilka svin.
Tänk om vi skulle skratta ut alla utlänningar som inte uttalar svenska ord korrekt...
Citera
2008-12-16, 22:20
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hr.Johansson
Vilka svin.
Tänk om vi skulle skratta ut alla utlänningar som inte uttalar svenska ord korrekt...

Jag ska börja sparka folk mellan benen när de inte uttalar "smörgåsbord" korrekt...
Citera
2008-12-16, 22:23
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag ska börja sparka folk mellan benen när de inte uttalar "smörgåsbord" korrekt...

Den dagen folk börjar uttala det "xmörgåxbord" så kan du med all rätt sparka dom mellan benen.
Citera
2008-12-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Tycker väl det låter lite bortkommet med expresso men å andra sidan är det kanske inte helt omöjligt att man om 30 år har försvenskat ordet och tycker det var grymt pretentiöst och pinsamt att säga espresso. Ser framför mig Von Brömsen som säljer strumpor av "najlon"...
Nylon stavas ju med y. Espresso stavas INTE med x.
Skillnad.
Citera
2008-12-21, 10:56
Medlem
W.Hallonsafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av :Ericus
...och kom in i en diskussion om huruvida espresso uttalas...

Ja, det uttalas.
Citera
2008-12-21, 11:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Fransmännen dricker i allmänhet café på 100 procent arabicabönor,
I den mån de inte dricker Chicorée, då. Fransmännen är ju det enda folk om vande sig så vid krigets kaffesurrogat att de inte riktigt har släppt det än.
Citera
2008-12-21, 11:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
En ansedd kafferostningsfirma hade häromåret en webbredaktör som inte
kunde skilja på italienska "caffè" och franska "café". Fel lutande accenter
är en styggelse för en kaffevän, för att inte säga fel antal f*ing fs.

Den som inte kan uttala espresso kan beställa Caffè Macchiato, förutsatt att
inte laktosintolerans sätter stopp eller motsatsen.
...och i stället svårligen misslyckas med att uttala detta. Minst nittiofem svenskar av hundra vägrar ju acceptera att grafemkombinationerna /ch/ och /cch/ uttalas som hårt k på italienska.

I sakfrågan gäller att expresso naturligtvis är en småfånig skvaderform. Vill man markera att man vet att det etymologiskt ska vara ett x där, som de barnspråkstalande italienarna inte fixar att uttala - och till skillnad från fransmännen dessutom fegt försöker dölja genom att fuska med stavningen också - kan man väl försvenska det till expresskaffe.
Citera
2009-11-22, 01:23
Medlem
Expresso är en fransk uppfinning (Louis Bernard Rabaut, 1822)(möjligen snodd/lånad idé från Tyskland, Preussen). Han kallade det café express, eftersom det var mycket snabbare än att brygga kaffe. Italienarna var de som gjorde drycken populär. Fransmännen säger expresso nu förtiden, vart o:et kommer ifrån kan man ju fråga sig (kanske för att italenarna sa espresso?).

Min farsa har växt upp i fransktalande Schweiz och säger expresso, så jag har sagt likadant. Ibland anmärker folk på att jag säger expresso, men jag tycker inte det är fel att säga så.

Svenska akademins ordlista listar inte alla rättstavningar ett ord har, men många säger expresso så det borde inte vara fel att skriva så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in