Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-14, 02:27
  #1
Medlem
thrinkers avatar
Hej jag piercade bröstvårtan idag och blev lite fundersam hur man ska ta han om den? Eftersom att sökfunktionen inte fungerar som den ska gjorde jag en ny tråd.

Det här är vad jag har fått höra,
  • 1 gång i veckan använda Antiseptic (det är något rengörings schampo)
  • Använda rena kläder.

Det är all information de gav mig i princip, sen har jag lite egna funderingar t.ex. om man skall dusha varje dag och om man skall gå utan t shirt hemma och lufta den?

Vill att den skall läka så fort som möjligt och inte bli infekterad.

mvh
herman
Citera
2007-04-14, 02:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thrinker
Hej jag piercade bröstvårtan idag och blev lite fundersam hur man ska ta han om den? Eftersom att sökfunktionen inte fungerar som den ska gjorde jag en ny tråd.

Det här är vad jag har fått höra,
  • 1 gång i veckan använda Antiseptic (det är något rengörings schampo)
  • Använda rena kläder.

Det är all information de gav mig i princip, sen har jag lite egna funderingar t.ex. om man skall dusha varje dag och om man skall gå utan t shirt hemma och lufta den?

Vill att den skall läka så fort som möjligt och inte bli infekterad.

mvh
herman

låter bra det du fått höra, lufta behövs nog inte :P
Citera
2007-04-14, 02:38
  #3
Medlem
1 ggn i veckan?

hmm det var inte vad de sa till mig... men å andra sidan så tvättar man ju av den (om inte med antiseptiskt medel) så iaf med varmt vatten och kanske någon parfymfri tvål när man duschar.

så det kanske låter rätt och riktigt iaf.
Citera
2007-04-14, 04:17
  #4
Medlem
thrinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antonia
1 ggn i veckan?

hmm det var inte vad de sa till mig... men å andra sidan så tvättar man ju av den (om inte med antiseptiskt medel) så iaf med varmt vatten och kanske någon parfymfri tvål när man duschar.

så det kanske låter rätt och riktigt iaf.

Ok ok, hur ofta sa dem till dig att du skulle ta?

//herman
Citera
2007-04-14, 14:37
  #5
Medlem
Skötsel av bröstvårte-, navel- och genitala piercings.

Vi på TRIBE rekommenderar "Provon" eller "Satin" till alla piercingar nedanför halsen. Båda är bakterie-dödande tvålar som är milda nog att användas dagligen i duschen.

Så här rengör du din piercing två gånger om dagen:

1. Tvätta händerna noga.

2. Skölj noga piercingen & smycket med ljummet vatten så att du mjukar upp och avlägsnar eventuella skorpor och beläggningar.

3. När smycket är fritt från beläggningar tar du ett par droppar Provon eller Satin i handen och arbetar upp ett lödder.
Tvätta piercingen och de synliga delarna av smycket.

4. Rör sedan försiktigt smycket så att den del av smycket som sitter inuti piercing kommer ut, så att den också kan tvättas.

5. För smycket fram och tillbaka ett par gånger så att löddret kommer in i piercingen.

6. När löddret suttit i en minut, skölj noga bort det och för smycket fram och tillbaka så att ingen lösningen lämnas kvar.

Koksaltlösning:

Koksaltlösning används främst till irriterade piercings men alla piercings mår bra av varma omslag med koksaltlösning. Den öppnar upp porerna, drar ut smuts och sårvätska och ökar även blodgenomströmningen, vilket förkortar läketiden. Du blandar enkelt din egen koksaltlösning genom att tillsätta en matsked salt till en liter vatten. Koka upp blandningen tills allt salt löst sig och låt lösningen svalna något. Koksaltlösningen används varm, dock inte så varm att du bränner dig!
Doppa en ren kompress, tvättlapp eller liknande i lösningen och håll sedan den våtvarma kompressen mot piercingen. Varannan minut kan man föra smycket fram och tillbaka i piercingen samtidigt som man rengör smycket med kompressen. Badda i ca 15 minuter. Denna procedur upprepas 1-2 gånger om dagen i 7-10 dagar.

OBS! Det är viktigt att du gör detta varje dag för bästa effekt. Tvätta alltid händerna noggrant innan du rör vid smycke eller piercing!
Citera
2007-04-14, 18:54
  #6
Medlem
thrinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Anton-
Skötsel av bröstvårte-, navel- och genitala piercings.

Vi på TRIBE rekommenderar "Provon" eller "Satin" till alla piercingar nedanför halsen. Båda är bakterie-dödande tvålar som är milda nog att användas dagligen i duschen.

Så här rengör du din piercing två gånger om dagen:

1. Tvätta händerna noga.

2. Skölj noga piercingen & smycket med ljummet vatten så att du mjukar upp och avlägsnar eventuella skorpor och beläggningar.

3. När smycket är fritt från beläggningar tar du ett par droppar Provon eller Satin i handen och arbetar upp ett lödder.
Tvätta piercingen och de synliga delarna av smycket.

4. Rör sedan försiktigt smycket så att den del av smycket som sitter inuti piercing kommer ut, så att den också kan tvättas.

5. För smycket fram och tillbaka ett par gånger så att löddret kommer in i piercingen.

6. När löddret suttit i en minut, skölj noga bort det och för smycket fram och tillbaka så att ingen lösningen lämnas kvar.

Koksaltlösning:

Koksaltlösning används främst till irriterade piercings men alla piercings mår bra av varma omslag med koksaltlösning. Den öppnar upp porerna, drar ut smuts och sårvätska och ökar även blodgenomströmningen, vilket förkortar läketiden. Du blandar enkelt din egen koksaltlösning genom att tillsätta en matsked salt till en liter vatten. Koka upp blandningen tills allt salt löst sig och låt lösningen svalna något. Koksaltlösningen används varm, dock inte så varm att du bränner dig!
Doppa en ren kompress, tvättlapp eller liknande i lösningen och håll sedan den våtvarma kompressen mot piercingen. Varannan minut kan man föra smycket fram och tillbaka i piercingen samtidigt som man rengör smycket med kompressen. Badda i ca 15 minuter. Denna procedur upprepas 1-2 gånger om dagen i 7-10 dagar.

OBS! Det är viktigt att du gör detta varje dag för bästa effekt. Tvätta alltid händerna noggrant innan du rör vid smycke eller piercing!

Tusen tack Anton!

En fråga ang. Provon och Satin, finns det på apoteket?

mvh
herman
Citera
2007-04-14, 21:04
  #7
Medlem
knappast, kolla med närmaste piercare.
Citera
2007-04-23, 14:52
  #8
Medlem
ScabbedSaints avatar
Provon finns på Apoteket
Citera
2007-04-24, 12:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScabbedSaint
Provon finns på Apoteket

Sökresultat
Sökningen på "Provon" gav inga träffar i produktregistret.

Kallas det för något annat?
Citera
2007-04-24, 12:21
  #10
Medlem
MisterGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScabbedSaint
Provon finns på Apoteket

Onödigt vetande.

Provon togs ursprungligen fram för att tvätta rent liggsåren hos våra äldre..
hemskt.. Men den funkar väldigt bra.
Citera
2015-04-25, 13:09
  #11
Medlem
Chigsters avatar
Tjena har nyligen piercat mig. Tänkte mest höra om man ska försöka pilla bort det kuagolerade blodet som bildas vid hålen genom bröstet. Eller bättre att låta dem sitta o typ duscha bort dem?
Citera
2015-06-17, 20:32
  #12
Medlem
Ogdens avatar
Tatuering --> Piercing och body modification
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback