2007-04-14, 02:26
Medlem
Jag råkade ur för en liten olycka i vintras, var i skidbacken. ramlade lite olyckligt, så mitt nyckelben åkte ur led.
Enligt doktorn så kunde dom inte göra något åt det, så det ligger fortfarande ur led.

Nu undrar jag om kan träna normalt igen?
tränar då på gym.
Citera
2007-04-14, 12:34
Medlem
Pumbiss avatar
Med ett luxerat nyckelben bör du väl ha en ganska krass rörlighet i arm och axelled generellt, kan du ens träna om du vill? Är det inre eller yttre leden förresten?

Har för mig att man inte brukar göra så mycket (rätta mig nu) men det brukar även läka av sig själft? Låter skumt att det fortfarande är så.
Citera
2007-04-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pumbis
Med ett luxerat nyckelben bör du väl ha en ganska krass rörlighet i arm och axelled generellt, kan du ens träna om du vill? Är det inre eller yttre leden förresten?

Har för mig att man inte brukar göra så mycket (rätta mig nu) men det brukar även läka av sig själft? Låter skumt att det fortfarande är så.

Det är den yttre leden, som fäster ute vid axeln.
ja vet inte riktigt hur jag ska förklara, det ligger Ovanpå själva fästet.

Men jag har full rörlighet i armen, har åtminstone inte märkt av någonting.
jo, dom sa att det skulle få läka som det var, dvs, att det sitter ovanpå fästet, istället för i.
Citera
2007-04-14, 19:47
Medlem
Pumbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batta
Det är den yttre leden, som fäster ute vid axeln.
ja vet inte riktigt hur jag ska förklara, det ligger Ovanpå själva fästet.

Men jag har full rörlighet i armen, har åtminstone inte märkt av någonting.
jo, dom sa att det skulle få läka som det var, dvs, att det sitter ovanpå fästet, istället för i.

Så... det är en luxation i AC-leden.. men inte i utan på? :P
Men ja, har du inga problem av det och känner ingen smärta så varför inte? Jag har ingen erfarenhet av liknande skador men det brukar väl vara ganska fritt fram om symptomen är borta och man inte har problem med leden.

Det finns ju ganska bildat folk här som bör kunna svara på det, själv är jag inte tillräckligt bildad, än..
Citera
2007-04-15, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pumbis
Så... det är en luxation i AC-leden.. men inte i utan på? :P
Men ja, har du inga problem av det och känner ingen smärta så varför inte? Jag har ingen erfarenhet av liknande skador men det brukar väl vara ganska fritt fram om symptomen är borta och man inte har problem med leden.

Det finns ju ganska bildat folk här som bör kunna svara på det, själv är jag inte tillräckligt bildad, än..

haha, jag suger på att förklara..
Nyckelbenet har tryckts uppåt, ur sitt fäste. jag ramlade och tog emot mig med helt rak arm, hela min vikt på en arm.
så det ligger helt enkelt ovanpå sitt fäste.

Tror inte jag kan förklara bättre än sådär ^^
Citera
2007-07-15, 16:35
Medlem
Oxcides avatar
Måste dra till med en liten nyckelbens fråga här, orkar inte starta en helt ny tråd och det passar in här tycker jag.

Ni vet där nyckelbenet har sitt fäste vid halsen, kan ni "röra" på era nyckelben där? Ibland när jag gör kostiga rörelse med armen kan nyckelbenet hoppa iväg inåt känns det, och det är inte bekvämt, menas det med att dom är urled där framme då eller?

//nyckelbens mannet
Citera
2007-07-15, 16:53
Medlem
Apelsinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxcide
Måste dra till med en liten nyckelbens fråga här, orkar inte starta en helt ny tråd och det passar in här tycker jag.

Ni vet där nyckelbenet har sitt fäste vid halsen, kan ni "röra" på era nyckelben där? Ibland när jag gör kostiga rörelse med armen kan nyckelbenet hoppa iväg inåt känns det, och det är inte bekvämt, menas det med att dom är urled där framme då eller?

//nyckelbens mannet

Kan inte rubba mitt ur fläcken där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in