• 1
  • 2
2007-04-14, 00:50
Medlem
Stig-Britts avatar
(Sorry om den här frågan redan är besvarad - sökfunktionen här på FB är trasig som vanligt.)

Hallå, är inte så kunnig i Linux än så länge, men jag är nyfiken på om det går att sänka hastigheten på fläktarna med något program? Kör Zenwalk 4.4.1/Xfce, om det nu är av betydelse. Kernel 2.6.*

Har en fläkt på moderkortet som jag brukar dra ner i 40% med SpeedFan från Windows, den låter så in i helvete men behövs knappt egentligen. Så, hur gör jag?
Citera
2007-04-14, 15:35
Medlem
Stig-Britts avatar
Alltså herregud... jag har sökt runt överallt, på efnet/#linux, på internet, på forum osv. Ska det vara så jävla svårt att få tyst på fläktjäveln? Har linux inte kommit längre i utvecklingen? Blir ju antingen till att rycka loss hela fläkthelvetet eller byta tillbaka till windows om detta inte går att ordna på andra vägar.
Citera
2007-04-14, 15:45
Medlem
Sigmaswes avatar
http://www.thinkwiki.org/wiki/How_to_control_fan_speed

Testa det, vet inte om det fungerar
Citera
2007-04-14, 16:00
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmaswe
http://www.thinkwiki.org/wiki/How_to_control_fan_speed

Testa det, vet inte om det fungerar

Tack, men den där lyckades jag också hitta. (För övrigt, det var det enda relevant resultatet jag fick upp, förutom foruminlägg... mycket underligt!) Det fungerar inte för mig.
Citera
2007-04-14, 17:52
Medlem
Om det är så akut så kan du väl försöka köra speedfan i wine?
Citera
2007-04-14, 19:34
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Om det är så akut så kan du väl försöka köra speedfan i wine?

Kul idé, men vågar man ens testa det? Ska kolla upp saken i alla fall, tack för tipset.
Citera
2007-04-14, 19:37
Medlem
MobileFreaks avatar
Tvivlar på att Wine har sådan direktåtkomst till hårdvaran..
Bara för att köra lmsensors måste man ju baka ny kärna.
Citera
2007-04-14, 19:38
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Kul idé, men vågar man ens testa det? Ska kolla upp saken i alla fall, tack för tipset.
Haha, det enda som kan hända är ju att det inte händer något alls.. Så prova på! (Dock tror jag inte att det kommer funka, som jag skrev i inlägget ovan..)
Citera
2007-04-14, 19:53
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Tvivlar på att Wine har sådan direktåtkomst till hårdvaran..
Bara för att köra lmsensors måste man ju baka ny kärna.
Hmm... lmsensors ja. Men det läser väl bara värdena? Inte kan man ställa in något därifrån?
Citera
2007-04-14, 19:55
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hmm... lmsensors ja. Men det läser väl bara värdena? Inte kan man ställa in något därifrån?
Jo precis, men eftersom att man normalt sett måste kompilera en ny kernel för att "bara" läsa värderna så lär det nog behövas något liknande för att eventuellt kunna ändra dessa värden.
Citera
2007-04-14, 20:06
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Jo precis, men eftersom att man normalt sett måste kompilera en ny kernel för att "bara" läsa värderna så lär det nog behövas något liknande för att eventuellt kunna ändra dessa värden.

Yep, låter helt klart rimligt. Vad som däremot inte låter lika rimligt är att jag skulle vara den enda linux-användaren som vill sänka hastigheten på fläktarna? Visst faen måste det väl vara rent tekniskt möjligt, i alla fall?
Citera
2007-04-14, 20:13
Medlem
MobileFreaks avatar
Rent tekniskt är det självklart möjligt eftersom det går i windows, men den stora frågan är ifall någon linux-nörd skrivit ihop något som kan göra detta..

Gentoo-forumen kanske kan vara något att leta på? Brukar kunna stå en del matnyttigt där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in