2007-04-13, 21:58
Medlem
€rics avatar
Vilken är bäst , till att spela? Skriv gärna varför :P
Citera
2007-04-13, 22:02
Medlem
Balthazaer-s avatar
Nu har ju amd också dualcore, men jag antar att du menar en kärna vs två kärnor.
En kärna är bättre för de flesta spel (det finns vissa spel som har stöd för flera kärnor, tex QuakeIV).
Citera
2007-04-13, 22:22
Medlem
de flesta nya spel har stöd för 2 kärnor och eftersom operativsystemet kan dedikera en kärna endast till spelet så är det antagligen bättre att ha 2 kärnor oavsett om spelet stödjer det eller ej (fler än 2 klärnor blir förstås en annan sak... )

men egentligen är i princip alla spel mest beroende av vilket grafikkort du har ...

om man vill göra annat än spela så har de flesta "tunga" program haft stöd för flera kärnor ganska länge.
Citera
2007-04-13, 22:25
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Nu har ju amd också dualcore, men jag antar att du menar en kärna vs två kärnor.
En kärna är bättre för de flesta spel (det finns vissa spel som har stöd för flera kärnor, tex QuakeIV).
En dualcore på 2.0GHz presterar ju alltid bättre nuförtiden i vilket spel som helst jämfört med en snigelcore på samma frekvens.
Citera
2007-04-14, 01:56
Medlem
midnighttrains avatar
Ni tror inte att han menar "Amd eller Intel Core 2 Duo"? Allt nuförtiden är ju flerkärnigt känns det som.
Citera
2007-04-14, 02:41
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
En dualcore på 2.0GHz presterar ju alltid bättre nuförtiden i vilket spel som helst jämfört med en snigelcore på samma frekvens.
Ja, såklart, men det var väl knappast frågan. I de flesta spel så presterar en 3ghz-kärna bättre än två 2ghz-kärnor.
Citera
2007-04-15, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
I de flesta spel så presterar en 3ghz-kärna bättre än två 2ghz-kärnor.

I processorer från samma serie ja. Jag tvivlar på att spel presterar lika bra med en 3 GHz Pentium 4 som med en 2 GHz Core 2 Duo.

Detta eftersom en enda kärna i en 2 GHz Core 2 Duo presterar bättre än en 3 GHz Pentium 4. Och sedan har du en kärna till, som kan köra resten av systemet (antar icke-flertrådat spel).
Citera
2007-04-15, 22:06
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
I processorer från samma serie ja. Jag tvivlar på att spel presterar lika bra med en 3 GHz Pentium 4 som med en 2 GHz Core 2 Duo.

Detta eftersom en enda kärna i en 2 GHz Core 2 Duo presterar bättre än en 3 GHz Pentium 4. Och sedan har du en kärna till, som kan köra resten av systemet (antar icke-flertrådat spel).
Ja, självklart, med "ghz" menar jag ju förstås snabbheten och inte nödvändigtvis den exakta klockfrekvensen.

Sen finns det ju andra saker att ta hänsyn till än bara spelet, resten av systemet ska ju köras samtidigt också. Fördelen med flera kärnor är ju att resten av systemet kan köra utan att störa kärnan som kör spelet.
Citera
2007-04-16, 11:21
Medlem
MyteNs avatar
För att ge trådskaparen svar, Intel är bättre än AMD.. Varför undrar du? Kolla alla testen som finns på google så har du svaren, Intel levererar mer prestanda än AMD just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in