2010-05-09, 21:34
Medlem
Krullbaggens avatar
Mitt råd är att skriva och be dem vara snälla (gjorde samma misstag själv och de lät mig komma tillbaka med bibehållen kötid).
Citera
2010-05-09, 23:19
Medlem
swebarbs avatar
Vadå menar du att dom ska jaga dig eller för att skaffa bostad åt dig? har du glömt så shit för dig, tänk på det om det är så viktigt.
Citera
2010-05-12, 20:46
Medlem
P-Orridges avatar
Bumpar lite. Jag har möjlighet att få lägenhet i områdena Olofshöjd, Rosendal (Studiegången) och Brahegatan till hösten. (Och Ostkupan, men det är jag inte så sugen på.) Vilket rekommenderar ni, och varför? Jag vill inte ha alltför långt till stan och skolan (Chalmers Johanneberg), men det måste inte vara mitt i smeten heller. Offentliga kommunikationer även under småtimmarna vore dock trevligt om det ligger en bit ut. Grönområden om man vill ut i naturen och puffa lite under sommarhalvåret är inte helt fel att ha i närheten heller. Ett plus är om man kan spela musik på hyfsad volym, antingen p.g.a. att grannar inte bryr sig eller p.g.a. att det inte är lyhört, men det är kanske lite svårt att säga hur det ligger till med det utan att faktiskt ha bott där.

Hur som helst, jag är tacksam för all info och alla åsikter jag kan få. Jag lutar redan rätt kraftigt åt ett av alternativen, men det är alltid bra att höra var infödingarna säger om det hela.
Citera
2010-05-12, 23:14
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-Orridge
Bumpar lite. Jag har möjlighet att få lägenhet i områdena Olofshöjd, Rosendal (Studiegången) och Brahegatan till hösten. (Och Ostkupan, men det är jag inte så sugen på.) Vilket rekommenderar ni, och varför? Jag vill inte ha alltför långt till stan och skolan (Chalmers Johanneberg), men det måste inte vara mitt i smeten heller. Offentliga kommunikationer även under småtimmarna vore dock trevligt om det ligger en bit ut. Grönområden om man vill ut i naturen och puffa lite under sommarhalvåret är inte helt fel att ha i närheten heller. Ett plus är om man kan spela musik på hyfsad volym, antingen p.g.a. att grannar inte bryr sig eller p.g.a. att det inte är lyhört, men det är kanske lite svårt att säga hur det ligger till med det utan att faktiskt ha bott där.

Hur som helst, jag är tacksam för all info och alla åsikter jag kan få. Jag lutar redan rätt kraftigt åt ett av alternativen, men det är alltid bra att höra var infödingarna säger om det hela.

Olofshöjd är inte riktigt lika nytt och fräscht som Brahegatan, men jag tycker ändå det är ett klockrent val. Jag bodde själv där i sex år, utmärkt läge om man pluggar på Chalmers. Mindre än 10 minuters cykelväg till plugget, Avenyn, centralen, SF Bergakungen, osv. Några minuters promenix till spårvagn 4.

Angående hög musik: Olofshöjd är ganska lyhört, å andra sidan tror jag inte att det är särskilt vanligt att folk klagar, i alla fall inte innan midnatt.
Citera
2010-05-13, 11:34
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Olofshöjd är inte riktigt lika nytt och fräscht som Brahegatan, men jag tycker ändå det är ett klockrent val. Jag bodde själv där i sex år, utmärkt läge om man pluggar på Chalmers. Mindre än 10 minuters cykelväg till plugget, Avenyn, centralen, SF Bergakungen, osv. Några minuters promenix till spårvagn 4.

Angående hög musik: Olofshöjd är ganska lyhört, å andra sidan tror jag inte att det är särskilt vanligt att folk klagar, i alla fall inte innan midnatt.

Och för att motivera varför jag inte tycker att du ska bo på Brahegatan eller Rosendal: Det är väl fint och så, men det ligger långt bort. Du måste ta spårvagn vart du än ska, alternativt cykla i en halvtimme.
Citera
2010-05-13, 14:12
Medlem
P-Orridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Och för att motivera varför jag inte tycker att du ska bo på Brahegatan eller Rosendal: Det är väl fint och så, men det ligger långt bort. Du måste ta spårvagn vart du än ska, alternativt cykla i en halvtimme.
Hur är det, går spårvagnarna ofta dit, och hur lång tid tar det på ett ungefär? Jag är van vid att behöva åka 45-50 minuter för att komma in till Stockholm. Nu vill jag visserligen bo närmare än så, men mitt i smeten är inte nödvändigt som sagt. Däremot, om områdena är helt likvärdiga i övrigt så känns det ju dumt att ta det som ligger längre bort. Är de det?
Citera
2010-05-20, 20:10
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-Orridge
Hur är det, går spårvagnarna ofta dit, och hur lång tid tar det på ett ungefär? Jag är van vid att behöva åka 45-50 minuter för att komma in till Stockholm. Nu vill jag visserligen bo närmare än så, men mitt i smeten är inte nödvändigt som sagt. Däremot, om områdena är helt likvärdiga i övrigt så känns det ju dumt att ta det som ligger längre bort. Är de det?

Ursäkta att svar dröjt.

Först och främst, kika på vasttrafik.se
Från Brahegatan går vagnarna ofta, minst var tionde minut i högtrafik, kanske var tjugonde i lågtrafik. Tar en kvart, tjugo minuter till Chalmers. Från Rosendal får du ta buss, och för att ta dig till Chalmers måste du byta till spårvagn. Tar kanske en dryg halvtimme totalt.
Du kommer inte att behöva lägga 45-50 minuter för att ta dig till stan, det behöver man möjligen om man bor i Angered.
Citera
2010-05-21, 16:30
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Jag har fått ett erbjudande på studentlägenhet i Göteborg genom Boplats - Jacobs gata, Åsbacka studentboende. Någon som har bott där och som kan säga något om det?
Citera
2010-05-22, 13:19
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-Omega
Jag har fått ett erbjudande på studentlägenhet i Göteborg genom Boplats - Jacobs gata, Åsbacka studentboende. Någon som har bott där och som kan säga något om det?

Ombyggt äldreboende mitt i bilbrännarland, långt, långt bort från stan och inga spårvagnslinjer i närheten.
Citera
2010-06-06, 19:14
Medlem
Jag bor redan i Göteborg i en studentlägenhet men känner att den är för dyr och lite för långt ifrån Chalmers. Betalar nu över 4300 kr + 325 kr i spårvagnskostnad i månaden och det känns verkligen saftigt.
Jag har börjat fundera på att flytta in i en korridor då man har billigare hyra plus ingen hyra alls på sommaren. Men är lite rädd över att hamna i en katastrofkorridor. Hur hårda är de med reglerna i korridorerna så att det inte blir massa stök i köket och folk som inte städar och liknande? Hur är det med regler mot fest under vardagarna i korridorer?

Vad kan det annars finnas för bra alternativ i Göteborg för att få en hyra kring 3000 kronor i månaden? Har lång kötid hos SGS, men det känns som om alla SGS lägenheter är oskäligt dyra.
Citera
2010-06-07, 16:07
Medlem
Ska förmodligen läsa Kandidatprogram i kemi på GU i höst. Jag är inte riktigt säker men har hört att de håller till en del på chalmers och medicinareberget. Om det stämmer, vart bör man försöka bo då?
Vill helst bo så nära som möjligt, Gibraltarevägen(eller var det gatan) eller dr forzelius backe hur är det?

Vet att det är rätt små lägenheter men borde gå. Vilka områden är bäst?

Hur är det med enkelrum egentligen? Känns som att det också vore en möjlighet. vill dock helst ha med eget badrum då. Men allting beror ju på vad man hamnar med för folk.

Absolut bäst vore väl en liten etta med kokvrå eller något. Men antar att det är svårt att hitta billiga sådana nära skolan. och vet inte hur långt bort det är värt att förflytta sig från skolan.

Värt att nämna är att jag har stått på alla möjliga bostadsköer i göteborg sedan början på november förra året.

Vill helst ha en lägenhet från första augusti i år också. Vad tror ni när bör man försöka anmäla sig?(så snart som möjligt va?) och vilka lägenheter rekommenderar ni?

(ber om ursäkt om inlägget är virrig. är inte 100% nykter förtillfället)
Citera
2010-06-24, 23:02
Medlem
Kan inte folk som bor eller ha bott i studentklägenhet i Göteborg säga vart de bott och hur de upplevde stället, vore grymt uppskattat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in