2007-04-13, 13:58
Medlem
Riddarens avatar
Satt och bläddrade lite i en kokbok från Sturehof och fastnade för ett mycket intressant recept:

Brasgädda

Fyll buken på en hel uttagen gädda med huvud (ca 1 ½ kg) med salt hel vitpeppar, dillkvistar, persilja, gräslök, citronsaft och smör. Bind samman gäddan så att fyllningen hålls på plats.

Linda sedan in den i smörat, saltat och pepprat smörpapper. Paketera därpå gäddan i flera lager fuktat tidningspapper som binds hårt. Lägg paketet i brasan i 30 minuter.

Min fråga är helt enkelt om det finns någon här som har provat och kan svara på dessa frågor:

Kan man lägga den i öppna spisen?
Var i elden ska man lägga den?
Hur många lager tidningspapper är rekommenderat?

Ja, en utförligare beskrivning helt enkelt. Kan tänka mig att detta kan slå fel rätt lätt så det skulle verkligen uppskattas med lite mer kött på benen!
Citera
2007-04-13, 14:08
Medlem
ABBORREs avatar
Google+Brasgädda

Då får du massor av utförliga recept på Brasgädda

Den här ger jag inte mycket för....
http://www.raptus.se/sturehofinlaga.pdf
Citera
2007-04-13, 14:08
Medlem
PetiteMois avatar
Ser intressant ut!

Har inte provat det själv men sett Jamie Oliver göra något liknande i ett program när han var med polarna och surfade.....

Enligt detta liknande recept är det en tidning som används där man lägger fisken (lax) på mittuppslaget:
http://www.aftonbladet.se/v3/ab/jsp/...?d=101&a=13011

Lycka till och tala gärna om resultatet när/om du har provat

/PM
Citera
2007-04-13, 14:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetiteMoi
Jamie Oliver göra något liknande i ett program när han var med polarna och surfade.....
Det receptet provade jag. Men tyvärr var min gädda för liten. Men trots det så smakade det utmärkt. Jag åker ner till Blekinge snart och får säkert gädda då också, låter er veta hur det smakade då

~Paul~
Citera
2007-04-13, 14:16
Medlem
Vad tror ni om brassgädda?
Citera
2007-04-13, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Satt och bläddrade lite i en kokbok från Sturehof och fastnade för ett mycket intressant recept:

Brasgädda

Fyll buken på en hel uttagen gädda med huvud (ca 1 ½ kg) med salt hel vitpeppar, dillkvistar, persilja, gräslök, citronsaft och smör. Bind samman gäddan så att fyllningen hålls på plats.

Linda sedan in den i smörat, saltat och pepprat smörpapper. Paketera därpå gäddan i flera lager fuktat tidningspapper som binds hårt. Lägg paketet i brasan i 30 minuter.

Min fråga är helt enkelt om det finns någon här som har provat och kan svara på dessa frågor:

Kan man lägga den i öppna spisen?
Var i elden ska man lägga den?
Hur många lager tidningspapper är rekommenderat?

Ja, en utförligare beskrivning helt enkelt. Kan tänka mig att detta kan slå fel rätt lätt så det skulle verkligen uppskattas med lite mer kött på benen!

Det är ett gammalt klassiskt svenskt recept!

-Ja, du kan lägga den i den öppna spisen!
-Lägg den på glöden, inte i den öppna elden!
- Ett lager blöt "normaltidning" räcker, öppna t.ex. DN eller Svenskan på mittupplaget och lägg gäddan där i och stäng tidningen, voila! Du kan fukta lite under tiden om det börjar brinna för mycket i den valda blaskan.

Lycka till!
Citera
2007-04-17, 16:41
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av överlägsen
Det är ett gammalt klassiskt svenskt recept!

-Ja, du kan lägga den i den öppna spisen!
-Lägg den på glöden, inte i den öppna elden!
- Ett lager blöt "normaltidning" räcker, öppna t.ex. DN eller Svenskan på mittupplaget och lägg gäddan där i och stäng tidningen, voila! Du kan fukta lite under tiden om det börjar brinna för mycket i den valda blaskan.

Lycka till!

Tack för svaret, precis det jag var ute efter!

Ska ut och dra upp några nästa helg så vi får se hur det blir...
Citera
2007-04-23, 04:13
Bannlyst
Citat:
Tack för svaret, precis det jag var ute efter!

Ska ut och dra upp några nästa helg så vi får se hur det blir...

Berätta gärna hur det gick!
Citera
2007-05-31, 02:16
Bannlyst
Nå, blev det någon brasgädda eller ingen fiskelycka?
Citera
2007-05-31, 02:40
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av överlägsen
Nå, blev det någon brasgädda eller ingen fiskelycka?

Antingen så har fiskeguden vänt mig ryggen eller också har de där JÄVLA POLACKERNA lyckats trålat upp hela skärgården. Vet inte riktigt vad jag ska tro… Med minst 15 timmars aktivt fiske i ryggen (I år) tycker jag ta mig fan att man kan BEGÄRA en jävla gädda i alla fall, men icke. Det var bättre för då fisken låg så tätt att man kunde gå på vattnet…
Citera
2007-05-31, 02:47
Bannlyst
Citat:
Antingen så har fiskeguden vänt mig ryggen eller också har de där JÄVLA POLACKERNA lyckats trålat upp hela skärgården. Vet inte riktigt vad jag ska tro… Med minst 15 timmars aktivt fiske i ryggen (I år) tycker jag ta mig fan att man kan BEGÄRA en jävla gädda i alla fall, men icke. Det var bättre för då fisken låg så tätt att man kunde gå på vattnet…

Det var fördömt, på 15 timmar ska man kunna få flera gäddor! Berätta för farbror Överlägsen i vilka vatten du fiskar i och jag lovar dig nappgaranti, förutsatt att det är i hufvudstadstrakten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in