2007-04-13, 12:25
Medlem
honkenados avatar
Min gamla hårddisk havererade igår. På den hade jag operativsystemet så jag blev tvungen att lägga in os på den andra disken.
Den nya disken har två partitioner på 100 gig vardera. Jag tänkte lägga in OS på den ena fast då partitionera upp den ytterligare en gång. Problemet var att när jag skulle lägga in XP så fick jag meddelandet att jag var tvungen att göra partitionen redo för installationen. En polare rekomenaderade fdisk.

Jag har ingen aning vad det är och vad det är till för. Kan det vara lösningen på mitt problem. hjälp....

Om ni har tid får ni gärna skriva hur man ska gå till väga för att få det på rätt köl igen och således få in XP på burken igen.
Citera
2007-04-13, 12:31
Medlem
lind3rs avatar
Ta bort alla partioner, installera, sen skapa dina partioner när du installerat XP?
Citera
2007-04-13, 12:39
Medlem
honkenados avatar
men jag har ingen lust att radera alla partitioner. Eller rättare sagt jag har raderat den ena som nu är raw. Oformaterad pga att jag inte kan formatera den. Så ett sätt att lägga in OS utan att radera ytterligare är vad jag vill ha.
Citera
2007-04-13, 14:15
Medlem
Dr.Zoidbergs avatar
Så du har en partion med opartionerat utrymme?

Sätt i Windows skivan och formaterat och installera på den partionen då?
Citera
2007-04-13, 15:05
Medlem
honkenados avatar
vilket jag inte kan... hdd:n är inte redo för installation och jag har ingen aning hur jag ska kunna formatera utan XP skivan.. har dessvärre ingen bild på hur det ser ut.
Citera
2007-04-13, 18:27
Moderator
Falukropps avatar
Hrm, xp:s installer ska väl klara att både partitionera och formatera partitionerna?

Du kan ju testa med Acronis disk manager eller nåt sånt och partitionera/formatera redan innan installationen, lättaste sättet att köra det torde väl vara att plocka hem Hiren's boot cd från nån torrentsite, bränna ut och boota upp från den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in