• 1
  • 2
2007-04-13, 02:44
Medlem
Jag har verkligen fastnat för Häagen Dasz Baileys-glass - den är godare än Baileys självt, t o m!

Nu har jag en idé om att göra "egen" Baileys-glass, för att jag kanske (?) tjänar på det ekonomiskt. En Häagen Dasz-burk (½ liter) med glass kostar runt 40 kronor där jag bor.
Min tanke är att man tar vaniljgräddglass och blandar med Baileys i en mixer. Har gjort motsvarande med saffransglass; vaniljglass + saffran (utblandat med lite mjölk), fast där fick jag lägga till lite socker. Ser nu på Häagen Dasz hemsida (http://www.haagen-dazs.com/products/product.aspx?id=79) att glassen i fråga innehåller mer än bara Baileys som smakämnen; "Ingredients: Cream, Skim Milk, Sugar, Egg Yolks, Baileys® Irish Cream, Natural Flavor, Brown Sugar, Cocoa, Cocoa Processed With Alkali. ".

Vad är "Natural Flavor" för något?
Vet inte vilka proportioner mellan glass och Baileys jag måste ta till, men kan någon vettig själ spekulera i om jag kommer tjäna på egen tillverkning än att köpa Häagen Dasz-förpackningen, om vi snackar, låt säga 2 liter färdig Baileys-glass?

(Jo, jag vet att FROSSERI är en dödssynd)
Citera
2007-04-13, 05:03
Medlem
mws avatar
Kommer inte bli samma, det finns en anledning till varför Häagen-Dazs är lite dyrare.

Citat:
Ursprungligen postat av DN.SE
Resultatet visar att omkring hälften av innehållet i de undersökta glassarna var luft. Allra mest luft, 53 procent, finns i GB:s gräddglass. Allra minst andel luft, 14 procent, finns i Häagen-Dazs.
Citera
2007-04-13, 06:37
Medlem
OliTs avatar
Skulle det vara dåligt med luft i glassen? Det är klart att glassen ska vara luftig och när man tillverkar den bör den dubbla i volym jämfört med glassmeten.
Citera
2007-04-13, 08:46
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HardrockGoddess
Jag har verkligen fastnat för Häagen Dasz Baileys-glass - den är godare än Baileys självt, t o m!

Nu har jag en idé om att göra "egen" Baileys-glass, för att jag kanske (?) tjänar på det ekonomiskt. En Häagen Dasz-burk (½ liter) med glass kostar runt 40 kronor där jag bor.
Min tanke är att man tar vaniljgräddglass och blandar med Baileys i en mixer. Har gjort motsvarande med saffransglass; vaniljglass + saffran (utblandat med lite mjölk), fast där fick jag lägga till lite socker. Ser nu på Häagen Dasz hemsida (http://www.haagen-dazs.com/products/product.aspx?id=79) att glassen i fråga innehåller mer än bara Baileys som smakämnen; "Ingredients: Cream, Skim Milk, Sugar, Egg Yolks, Baileys® Irish Cream, Natural Flavor, Brown Sugar, Cocoa, Cocoa Processed With Alkali. ".

Vad är "Natural Flavor" för något?
Vet inte vilka proportioner mellan glass och Baileys jag måste ta till, men kan någon vettig själ spekulera i om jag kommer tjäna på egen tillverkning än att köpa Häagen Dasz-förpackningen, om vi snackar, låt säga 2 liter färdig Baileys-glass?

(Jo, jag vet att FROSSERI är en dödssynd)

LÄTTJA likaså!

Tror du verkligen att du kan skapa Häagen med billig nedsmält vaniljglass? Ska du lyckas MÅSTE du börja om från början!

Tro inte att folket på Häagen är någon form av övermänniskor som skapat “det perfekta glassreceptet”. Hittills har jag bara ätit en glass som kan konkurrera med den jag gör själv, och den är INTE fabriksgjord. Nej, sikta högre, försök att förbättra Häagens recept istället för att kopiera det. Ett hett tips då är att blanda i krossade maltesers. De borde funka perfekt med Baileysen.

Och till sist; Ge fan i innehållsförteckningen, blandar du ihop det som står där utan att veta exakt hur garanterar jag att du kommer att misslyckas!
Citera
2007-04-13, 09:07
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:
Ingredients: Cream, Skim Milk, Sugar, Egg Yolks, Baileys® Irish Cream, Natural Flavor, Brown Sugar, Cocoa, Cocoa Processed With Alkali. "
Grädden, skum mjölk pulver, socker och ägg = vanlig vaniljglass
"Cocoa Processed With Alkali" har jag för mig är normal kakao som vi använder i sverige brukar kallas "dutch cocoa" i resten av världen. (orkar inte kolla upp det men är 90% säker).

Utan att ha smakat glassen skulle jag nog prova följande...
5-6 ägg gulor
50g mörkt farinsocker
60g strösocker
1-2 vaniljstång
5-6 Dl Oatleys grädde eller mellangrädde (Tycker de blir bäst i glass)
2 dl baileys
Kakao tills färgen se ok ut, lär inte behövas mycket för att få smaken som den skall vara.

½. Börja med att försiktigt sjuda ner baileysen till ca halva mängden medans du gör det andra.
1. Vispa äggula och socker vitt och pösigt.
2. Koka upp grädde + vanilj + kakao, dra åt sidan och låt svalna lite lite.
3. Tempurera och montera ihop äggen och grädden på normalt vis så det inte blir klumpar.
4. Värm och vispa långsamt tills du kan göra ett lyckat napé test. (marsansås konsistens ungefär)
5. Ställ in i kylen i 12h när det svalnat.
6. Kasta ner i glassmaskinen och kör som vanligt. (Glöm inte att fiska upp vaniljen)

Som sagt, aldrig smakat glassen men skulle nog göra något liknande om jag skulle prova. Möjligen med någon droppe choklad extrakt om jag hadde det hemma med.
Citera
2007-04-13, 11:35
Medlem
Uppfinn inte hjulet igen. Kanske gillar du något av dessa recept:

"Baileys Ice Cream "
http://www.recipes4us.co.uk/Desserts...eg__cd__dp.htm

"Bailey's Irish Cream Ice Cream recipe"
http://www.recipegoldmine.com/dessic...ice-cream.html

Fler: http://www.google.com/search?sourcei...e+cream+recipe
Citera
2007-04-13, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Skulle det vara dåligt med luft i glassen? Det är klart att glassen ska vara luftig och när man tillverkar den bör den dubbla i volym jämfört med glassmeten.

alldeles fel, får jag tyvärr säga. den mest intensiva smak uppnås när glassen smältar på tungan direkt, framför via en form av skum. jag har gjort glass av exact samma ingredienser på två olika sätt: som ice cream och som "parfait"-glass - och crême-glassen är mycket intensivare. det, och att haägen-dazs är gjord på rena råvarar, medverkar till att göra h-d så fantastisk. jag känner inte till bättre glass nogonstans, alls.
Citera
2007-04-13, 15:48
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Uppfinna hjulet igen vet jag inte om jag skulle kalla det. Möjligen modifiera ett befintligt hjul till en ny modell då det är vanlig vaniljglass som bas med och extra smaksättning.
Ist för bailys går det kanon med 45g krossade turkisk peppar, några droppar pepparmint extrakt, punch eller vad man nu vill ha.

När folk frågar efter något tar jag dessutom för givet att de redan googlat lite på ämnet och inte hittat något de är nöjda med. Då dessutom de två första alternativen är utan ägg "philadelpia style icecream" kommer resultatet med största sannolikhet bli pansarglass om man inte på annat vis lyckas vispa in och binda luft.
Tjockare "smet" bidrar till bildningen utav små kristaller och lättare luft intag.
Luft eller inte är väll möjligen kanske en smaksak men jag personligen gillar glassen fluffig så den är lätt att skopa direkt från frysen (presis som köpeglass) och smälter jämnt i munnen ist för långsamt som en isbit utav mjölk.
Citera
2007-04-13, 16:06
Bannlyst
Måste man ha en glassmaskin för att göra egen glass? Verkar vara stora skillnader på egen glass, har jag förstått.
Citera
2007-04-13, 19:15
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Nejdå man måste inte men det underlättar nåt fruktansvärt, lurigt att hitta en bra dock och priset är ingen indikation. Har en för precis under tusenlappen som får fetspö utav Rustas glassmaskin de sålde för en hundring.
Citera
2007-04-13, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Nejdå man måste inte men det underlättar nåt fruktansvärt, lurigt att hitta en bra dock och priset är ingen indikation. Har en för precis under tusenlappen som får fetspö utav Rustas glassmaskin de sålde för en hundring.

Okej. Men om jag följer ditt recept, ska jag vispa på slutet isåfall? Istället för att köra med en glassmaskin?
Citera
2007-11-20, 19:56
Medlem
Erik1974s avatar
Jag bumpar den här gamla tråden för en fråga.

Är det någon här som har gjort saffransglass? Blev det ett bra resultat i så fall. Jag har nämligen en fundering på ett "juligt" recept jag gärna skulle vilja prova. Först och främst att göra saffransglass i min glassmaskin. Sedan hade jag tänkt marinera lite bär i starkvinsglögg - låta det stå ett par dagar och sedan värma på lite i kastrull. Det borde passa ihop, och låter gott i huvudet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in