2007-04-12, 21:55
Medlem
nazipoliss avatar
Bristen på bostäder är i storstäderna ganska stor och jag tror på detta med kortsiktiga bostäder för studerande eller tillfälligt jobbande på en viss ort är en ideé som kan gynna flera!

inriktningen var till bland annat dessa kategorier, men planen så långt är inte kommen än...

-Då till affärsideén
Funderar på att köpa mig lite mark, har varit och kollat på några ställen där det står fallfärdiga ruiner på idag som ingen verkar driva...
Eller om det finns annan mark som går att köpa loss!

Tanken var sedan att utöka detta till mindre bostäder för kortsiktigt bruk, så som till studenter mfl som inte behöver så hög standard!
-min standard är tänkt, en sovplats,toalett/dusch, heltäckningsmattor eller liknande, möjlighet till internet och telefon... alltså inget märkvärdigt!

Lätta och bra sätt är att sammanfoga moduler som man bygger ihop och öppnar upp helt hur man nu vill ha det. Dem byggs självklart på varandra tills gränsen för bygglovet går (finns ju även normer för sånt)

*moduler är små utrymmen för bostäder/övernattning mfl

*kopplar på kommunalt avlopp/vatten
*El
*sophämtning
*tvättstuga
*Revisor
*Kan ju hålla på hur långt som helst!
*m.m.

"tanken är ju allefall god"

Nu då till ideén!?
vad säger ni, är detta möjligt?
Vilka kontaktar man?
Några krav man måste genomgå?
finns det information om detta att beställa?
Går det genom ett vanligt lån eller "starta eget bidrag/lån"?

Allt av intresse...

//MVH...
Citera
2007-04-12, 22:29
Medlem
straycats avatar
Att ingen tänkt på det!
Citera
2007-04-13, 21:46
Medlem
Megaforces avatar
I samband med lågkonjunktur i oljebranchen på 80 och 90-talet så fanns det många bostadsmoduler att hyra/köpa billigt och dessa användes mycket som tillfälliga kontor mm i Göteborgs-området. Då de var byggda för bruk på nordsjön så var de också väldigt vädertåliga.

Kan man få tag på sådana moduler billigt så skulle projektet vara fullt genomförbart. Även om en detaljplan inte medger permanenta bostäder så kan det vara möjligt att t.ex. bedriva bostadshotell-verksamhet samt få tillfälliga bygglov för bostäder mm.

Det finns för övrigt en sådan i Högsbo industriområde i Göteborg. Vet inte vad det är för typer som bor där, ser ut som polacker eller interner ,)
Citera
2007-04-13, 22:01
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I samband med lågkonjunktur i oljebranchen på 80 och 90-talet så fanns det många bostadsmoduler att hyra/köpa billigt och dessa användes mycket som tillfälliga kontor mm i Göteborgs-området. Då de var byggda för bruk på nordsjön så var de också väldigt vädertåliga.

Kan man få tag på sådana moduler billigt så skulle projektet vara fullt genomförbart. Även om en detaljplan inte medger permanenta bostäder så kan det vara möjligt att t.ex. bedriva bostadshotell-verksamhet samt få tillfälliga bygglov för bostäder mm.

Det finns för övrigt en sådan i Högsbo industriområde i Göteborg. Vet inte vad det är för typer som bor där, ser ut som polacker eller interner ,)

är det villorna bakom "bandsågen" borta vid Ewas gatukök du menar, annars så finns det väll inga bostäder där inne?
i dem villorna så är det missbrukare enbart...

eller om du menar "vägsjälet" borta vid kyrkogården, röda längor... missbrukare där med, det är sista channsen med bostad, sova på gatan som gäller sen...
Citera
2007-04-14, 02:06
Medlem
[quote=nazipolis]Bristen på bostäder är i storstäderna ganska stor och jag tror på detta med kortsiktiga bostäder för studerande eller tillfälligt jobbande på en viss ort är en ideé som kan gynna flera!

inriktningen var till bland annat dessa kategorier, men planen så långt är inte kommen än...

-Då till affärsideén
Funderar på att köpa mig lite mark, har varit och kollat på några ställen där det står fallfärdiga ruiner på idag som ingen verkar driva...
Eller om det finns annan mark som går att köpa loss!

Tanken var sedan att utöka detta till mindre bostäder för kortsiktigt bruk, så som till studenter mfl som inte behöver så hög standard!
-min standard är tänkt, en sovplats,toalett/dusch, heltäckningsmattor eller liknande, möjlighet till internet och telefon... alltså inget märkvärdigt!

Lätta och bra sätt är att sammanfoga moduler som man bygger ihop och öppnar upp helt hur man nu vill ha det. Dem byggs självklart på varandra tills gränsen för bygglovet går (finns ju även normer för sånt)

*moduler är små utrymmen för bostäder/övernattning mfl
*kopplar på kommunalt avlopp/vatten
*El
*sophämtning
*tvättstuga
*Revisor
*Kan ju hålla på hur långt som helst!
*m.m.

Nu då till ideén!?
vad säger ni, är detta möjligt?
Vilka kontaktar man?
Några krav man måste genomgå?
finns det information om detta att beställa?
Går det genom ett vanligt lån eller "starta eget bidrag/lån"?

Allt av intresse...
QUOTE]

Låter väl helt ok, man måste ju våga för att vinna!
Men fan va dyrt! Tomten ,
kommunalt vatten o avlopp, uppvärmning o.s.v

Men sen måste du ta hänsyn till att om du ska bygga i t.e.x närförortern (då många skulle föredra de? att bygglovet kommer ju att begränsa antal kvm och "hus" du får ha på tomten.. Oftast inte mycket om de inte e ute på vishan.. Sen får du ju inte sätta upp vad som helst utan bygglov.

Skulle räkna att det kostar något mindre än ett vanligt tomt/hus bygge..
Mycke beroende på vad du skulle välja som "hus". Sj skulle jag då försöka ge mig på barackmoduler. Som dom t.e.x har på scania södertälje till anställda..
Svårt dedär!
Ang bidrag då, nå EU bidrag skulle nog inte vara helt omöjligt.. Gäller ju bara att formulera sig på ett shysst sätt...

Men sen är de ju svårt o veta exakt hur de skulle funka.. har ju inte byggt nå studbost tidigare :P

Att kontakta alla parter som kan tänkas behöva vara involverade..

/MeMy&Dos
Citera
2007-04-14, 10:23
Medlem
StrangersCandys avatar
Jag bor inte i Sthlm-området, så jag vet i praktiken ingenting om bostadsmarkanden där, men "man har ju hört".
Har du tänkt att dessa bosäder skall ligga centralt, eller kan du tänka dig någon av förorterna eller omnejd?
Jag bor "i en annan del av Sverige", men bostadsmarknaden är ganska tjärv här också. (Fantasihyror, andra/tredje/fjärdehandsuthyrningar, evigheter i bostadskö osv.)

Hur som helst, här kommer bara lite spontana tankar:

Vi bor i en byggnad, som var något helt annat från början, som vår hyresvärd köpte upp för många år sedan och byggde om till lägenheter. Om jag förstått saken rätt, så gjorde han detta för en hyffsat billig peng.
Detta resutlerar naturligtvis i att lägenheterna inte ser ut som "vanliga HSB-lägenheter", men det tycker ingen som bor här är en nackdel.
Så leta kanske efter typ övergivna små fabriker eller en nedlagd vårdcentral/möbelaffär/pizzeria/Icabutik/Statiolmack/skola (eller vad som helst) och använd fantasin, så kan du kanske få till speciella, men fullt beboeliga, lägenheter.
Då slipper du bygga en byggnad "från skratch", och sparar en mindre förmögenhet. I dessa hus brukar ju även avlopp/el/vatten redan finnas mer eller mindre. (Att dra in ett "helt nytt" avlopp kan ju kosta...) Huset och lägenheterna får även en speciell prägel, som uppskattas av många. (Jag gillar iaf att bo som jag gör, men jag vet inte hur Stockholmare "tänker"...)

Jag gillar din ide´! Go for it!
Citera
2007-04-14, 18:26
Medlem
benjas avatar
SKräddaren säger nej till heltäckningsmattorna!
Jag har inte varit med om 1 ända gång som det har varit bra med skiten!

Studenter = Supa och svina
Supa och svina + Heltäckningsmatta = jobb..

OT: En krog i stan la in heltäckningsmatta i sina lokaler och det känns nu ett halvår efteråt som att gå på smet.

Detta var väldigt off vad du egentligen ville ha svar på men jag försöker ju hjälpa till

Annars låter ju idén super, bara du har kapitalet så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in