2007-04-12, 20:20
Medlem
fahlenovics avatar
En forskargrupp på Linköpings universitet har visat att stressade höns får kycklingar med genetiskt överförda beteendeförändringar som liknar föräldrarnas. Därmed ifrågasätter forskarna en av evolutionsteorins grundstenar.

http://www.corren.se/archive/2007/4/12/j5mmsnfvqbxfxjs.xml

Intressant! Men frågan är vad detta ger för följdverkningar om det stämmer?
Citera
2007-04-12, 21:01
Medlem
Alimamas avatar
Jag tycker att det hela låter lite flummigt.
Citera
2007-04-12, 21:34
Medlem
Det är inte konstigare än att mammor som missköter sig oftare får dampungar än de som inte gör det. Äggen och spermierna blir inte så väl utvecklade om hönsen blir störda. Är forskarna religiösa eller bara korkade?
Citera
2007-04-12, 21:39
Moderator
impieteers avatar
Det som antyds är alltså att inlärda beteenden skulle ärvas, en teori som varit en smula rosslig sen 1800-talet. http://en.wikipedia.org/wiki/Inheritance_of_acquired_traits
http://en.wikipedia.org/wiki/Lysenkoism

Edit:
Citera
2007-04-12, 21:46
Medlem
Manco Capacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det som antyds är alltså att inlärda beteenden skulle ärvas, en teori som är stendöd sen 1800-talet. http://en.wikipedia.org/wiki/Inheritance_of_acquired_traits
http://en.wikipedia.org/wiki/Lysenkoism
Njae inte helt stendöd. Med det menar jag inte att om man hugger av sig ett ben kommer avkomman bli enbent. Men att epigenetiska förändringar, dvs uppregleringar och nedregeleringar av geners aktivitet på grund av metyleringar/acetyleringar etc. Skulle kunna överföras, tror tom. det i åtminstånde något fall har hävdats att det bevisats.

Jag har inte läst forskningsrapporten så jag kan inte uttala mig om den. Men det har väl varit känt rätt länge att barnets utveckling kan påverkas av om mamman är stressad. Inte på grund av att det överförs i arvsmassan, utan att mammans stresshormoner påverkar barnets utveckling. Inte konstigare än att om en mamma knarkar så påverkar det barnet.

Läs:
http://en.wikipedia.org/wiki/Epigenetics
Speciellt sektionen "Possible epigenetic effects in humans"
(Obs. ta inte alltid Wikipedia för sanning)
Citera
2007-04-12, 21:52
Moderator
impieteers avatar
Okej, jag ändrar mig från "stendöd" till "en smula rosslig". Jag gissar att skilladerna beror på någon slags motsvarighet till fosterskador hos fjäderfän. Om de far illa kan väl avkomman påverkas, precis som att ett foster inte mår bra av att mamman super och röker.
Citera
2007-04-12, 22:04
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Hmmm... Det låter lite skumt.

De behöver ju inte ha ärvt inlärningssvårigheten. Det kan ju lika väl bero på att att ungen tagit annan skada vilket i sin tur lett till inlärningssvårigheter.

Om mamman inte mår bra under graviditeten kan ju ungen ta skada. I det här fallet var mamman stressad vilket har tillskrivits ett antal skador på kroppen (och således på avkomman).

Kan liknas vid WT-morsor som jobbar ihjäl sig som taxichaffisar dag och natt och sedan föder upp en massa snarstuckna bokstavsbarn.
Citera
2007-04-12, 22:11
Medlem
Alimamas avatar
Om det var evolution det var frågan om så skulle väl kycklingarna födas med en högre stresstålighet, men så var inte fallet? Devolution/revolution/involution således
Citera
2007-04-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Om det var evolution det var frågan om så skulle väl kycklingarna födas med en högre stresstålighet, men så var inte fallet? Devolution/revolution/involution således

Njea inte om alla överlever trots allt. De som minst tål stress måste i så fall dö så att ett urval kan ske och de som genetisk bäst tål stress kan forplanta sig. Sen krävs det nog lite längre tid (fler generationer dvs) än vad man har räknat här.
Citera
2007-04-12, 22:19
Moderator
impieteers avatar
Citat:

Nej, inte alls, men det är just det som en del trodde förr. Alltså att om en person lär sig klara kyla bra eller måste skaffa sig bra kondition, så kommer personens barn att få anlag för bättre köldtålighet eller kondition. Men det är inte evolution.
Citera
2007-04-12, 22:30
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundKattRäv
Njea inte om alla överlever trots allt. De som minst tål stress måste i så fall dö så att ett urval kan ske och de som genetisk bäst tål stress kan forplanta sig. Sen krävs det nog lite längre tid (fler generationer dvs) än vad man har räknat här.
Som jag förstod det var avkomman mer stressad än vad som är brukligt, alltså ett steg i fel riktning. Detta borde också ge upphov till en s.k. ond cirkel och alltså borde även avkommans avkomma bli stressad.

Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Nej, inte alls, men det är just det som en del trodde förr. Alltså att om en person lär sig klara kyla bra eller måste skaffa sig bra kondition, så kommer personens barn att få anlag för bättre köldtålighet eller kondition. Men det är inte evolution.
Vad var det jag sa då?

Edit: Eller jag kanske sa något som gick att tolka som du gjorde. Allt jag menade var iaf att det knappast kan ses som evolution då det faktiskt innebär en försämring. Det blir ju som en slags inverterad survival of the fittest och inte alls meningen bakom ordet evolution.
Citera
2007-04-12, 22:34
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Vad var det jag sa då?

Du skrev:
Citat:
Om det var evolution det var frågan om så skulle väl kycklingarna födas med en högre stresstålighet

..vilket inte är sant, det var bara det jag påpekade.

Jämför med människor. Skulle du ta ett antal kvinnor och lära dem spela golf tills de blir skitbra på golf och sedan låta var och en föda ett barn skulle inte barnen ha bättre anlag för att lära sig spela golf än vad de hade haft om de fötts av icke golfspelande mödrar eller av samma kvinnor innan de lärde sig spela golf.

På samma sätt blir inte kycklingar stresståliga för att deras föräldrar utsatts för stress, även om dessa föräldrar skulle utvecklat stresstålighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in