2007-04-12, 22:36
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Det blir ju som en slags inverterad survival of the fittest och inte alls meningen bakom ordet evolution.

Nej, evolutionen har ingen mening eller mål. Det heter just "survival of the fittest" inte survival of the best" eller "survival of the strongest".
Citera
2007-04-13, 16:51
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Nej, evolutionen har ingen mening eller mål. Det heter just "survival of the fittest" inte survival of the best" eller "survival of the strongest".

Jag är medveten om att evolutionen inte arbetar efter någon gudomlig plan. Den som är bäst anpassad till förhållandena överlever och för sina anlag vidare, simpelt. Men stressad höna är inte mer fit än en lugn och sansad, alltså inte evolution. Ok, det där resonemanget blev inte heller riktigt korrekt. Vad jag menar är att det inte är de bäst lämpade som överlever när människan föder upp djuren på det här sättet, och det är alltså inte frågan om evolution i klassisk mening. Egentligen förstår jag inte vad du bråkar om, vi säger ju samma sak

Åtminstone förstår jag hur du menar och håller med, även om inte du kan säga samma sak
Citera
2007-04-13, 17:15
Medlem
Ruskigbusss avatar
Per Jensen verkar ju onekligen ha forskat en del på höns:

http://www.innovations-report.de/html/berichte/biowissenschaften_chemie/bericht-34327.html
http://lib.bioinfo.pl/pmid:15579702

Resultaten är publicerade:
http://www.plosone.org/article/fetchArticle.action?articleURI=info:doi/10.1371/journal.pone.0000364
Citat:
Our results suggest that, in WL the gene expression response to stress, as well as some behavioural stress responses, were transmitted across generations. The ability to transmit epigenetic information and behaviour modifications between generations may therefore have been favoured by domestication. The mechanisms involved remain to be investigated; epigenetic modifications could either have been inherited or acquired de novo in the specific egg environment. In both cases, this would offer a novel explanation to rapid evolutionary adaptation of a population.
Citera
2007-04-13, 17:47
Medlem
detta är ju bara jävla dynga att man med hjälp av stress skulle kunna ändra gen upp sättningen i ett djur är lika troligt som att man skulle kunna förändra den genetiska färg koden hos ett djur genom att doppa kräket i färg tre gånger om dagen,,

det är dock möjligt att man genom totyr och andra metoder kan förändra den befinliga gen sekvensen med då bara till skada för den utsatt indeviden
Citera
2007-04-13, 20:40
Medlem
Foorgs avatar
There is no theory of evolution. Just a list of creatures Chuck Norris has allowed to live.

Citera
2007-04-13, 21:44
Medlem
Dr.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Nej, inte alls, men det är just det som en del trodde förr. Alltså att om en person lär sig klara kyla bra eller måste skaffa sig bra kondition, så kommer personens barn att få anlag för bättre köldtålighet eller kondition. Men det är inte evolution.

Precis, det är mutationer.

Det beror ju på när undersökningen ägd rum, tyvärr har jag inte läst artikeln än men kommer till det senare. Om undersökningen ägt rum under gravitationen så har det ju säkert påverkat avkomman på samma sätt som knark och alkohol kan göra. Däremot tvivlar jag på att beteendet ärvts.
Citera
2007-04-13, 23:03
Medlem
Manco Capacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
detta är ju bara jävla dynga att man med hjälp av stress skulle kunna ändra gen upp sättningen i ett djur är lika troligt som att man skulle kunna förändra den genetiska färg koden hos ett djur genom att doppa kräket i färg tre gånger om dagen,,

det är dock möjligt att man genom totyr och andra metoder kan förändra den befinliga gen sekvensen med då bara till skada för den utsatt indeviden
Nej, det är absolut inte samma sak. Det forskarna talar om i det här fallet antar jag, är att stress hos modern kan få existerande enzymer i celler i könscellinjen, i det här fallet moderns ägg att bli aktiva och utföra epigenetiska modifikationer på gener som har med stress att göra (upp/nedreglera deras aktivitet genom metyleringar etc.). Det är antagligen något som tagits fram genom evolution/selektioner. Kanske har det varit/är adaptivt att ha enzymer som som utför denna uppgift, och på så sätt har det förts vidare i generationer. Det är inte så att om mamman blir stressad hoppar det in en stressgen i ägget DNA. Vilket du pratar om i färgfallet, att om jag doppar hönan i blå färg skulle en genen för detta fara in i arvsmassan.
Citera
2007-04-14, 09:38
Medlem
#moderns ägg att bli aktiva och utföra epigenetiska modifikationer på gener som har med stress att göra (upp/nedreglera deras aktivitet genom metyleringar etc.).#

#adaptivt att ha enzymer som som utför denna uppgift, och på så sätt har det förts vidare i generationer.#
det finns ett känt sätt att öka den genetiska varigatonen och det är inavel det används på hundar för att tillfreställa mänslig få fänga,, des utom sker det på ö ar som avskurits naturligt från större poppulationer i det senare fallet konstaterar man att varmblodiga djur blir mindre och kallblodiga blir störe vilket troligtvis kan kopplas till mat tillgången,,

har aldrig hört något så dumt som om att man genom att totyr skulle kunna framtvinga en genetisk förändring men det är ju klart det beror ju bå vad man anser att ordet stress igentligen innebär är det samma sak som en en viss grad av in avel
Citera
2007-04-14, 12:52
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
har aldrig hört något så dumt som om att man genom att totyr skulle kunna framtvinga en genetisk förändring men det är ju klart det beror ju bå vad man anser att ordet stress igentligen innebär är det samma sak som en en viss grad av in avel

Fast de påstår ju aldrig att den genetiska koden ändras.
Citera
2007-04-14, 16:06
Medlem
Manco Capacs avatar
Citat:

1:
#moderns ägg att bli aktiva och utföra epigenetiska modifikationer på gener som har med stress att göra (upp/nedreglera deras aktivitet genom metyleringar etc.).#

2:
#adaptivt att ha enzymer som som utför denna uppgift, och på så sätt har det förts vidare i generationer.#
det finns ett känt sätt att öka den genetiska varigatonen och det är inavel det används på hundar för att tillfreställa mänslig få fänga,, des utom sker det på ö ar som avskurits naturligt från större poppulationer i det senare fallet konstaterar man att varmblodiga djur blir mindre och kallblodiga blir störe vilket troligtvis kan kopplas till mat tillgången,,

3:
Okej...

1:
Jo

2:
Snarare tvärt om, inavel minskar den genetiska variationen eftersom man minskar den tillgängliga genpolen. Större sannolikhet att reccesiva sjukdomsgener slår igenom (avkomman blir homozygot i vissa loci som ger sjukdomar). I fallet inavla hundar är det väl just vad man gör, om två hundar som är "syskon" och har en fenotyp som uppvisar korta ben paras med varandra är det väl större sannolikhet att det draget blir mer utpräglat i avkomman (grovt generaliserat)?

3:
Jag har aldrig pratat om tortyr som ett sätt att få fram genetisk förändrig. Om du i det här fallet ser stress som tortyr så ja, då framkallar det enligt forskarna en epigenetisk förändring på vissa gener, dock inte en förändring i den genetiska sekvensen (syftar på baserna).

Om du inte förstår mitt resonemang föreslår jag att du läser på lite grundläggande genetik och sedan återkommer.
Citera
2007-04-14, 17:03
Medlem
#Snarare tvärt om, inavel minskar den genetiska variationen eftersom man minskar den tillgängliga genpolen. #
nä det gör det inte snarare tvärt om den ökar,, men resultatet blir att selekteringen ökar det är därvör som det uppkoner nya raser ganska fort på stälen som te galapagos

#Större sannolikhet att reccesiva sjukdomsgener slår igenom (avkomman blir homozygot i vissa loci som ger sjukdomar). I #
dom selekteras bort enligt darvin av det naturliga urvalet

#Jag har aldrig pratat om tortyr som ett sätt att få fram genetisk förändrig.#
ja det är ju frågan om vad man anser att förändra dyngs tytmen och förhindra sömn ungefär som japsarn gorde under kriget är väl då inte totyr det är ju en bedömningsfråga ,,

det är naturligt vis så att man med (stress) eller totyr kan förändra den befintliga gen koden men det kan man göra med strålning med ingt nytt ,,
men resultatet är oftast icket livs dugliga indevider och det som dom flesta inta förstår det är att selekteringen inte sker fören avkomman har vissat sin livs duglighet att komma stikande med en genratons totterade höns och påstå att man har någon form av genetisk selektering är inte bara fel det är korkat ,,det sker hela tiden en avikelse i arvs massan i en poppulation dom flerta är skadliga och resulterar i en nackt del för indeviden vid inavel så ökar denna slupmässiga selekteringen,,men om selekteringen är hög dvs hög dödlighet för dom får en enentuella förändringa i gen koden som kommer bra för indeviden som har nytta eller är betydelselöst kommer då att överleva och förstärkas den sekvens i den överlevande poppulationen som är nyttig för poppulationen

att stressa höns och konstatera att dom får visa skador av det har ineting med genetik att göra,, ddet sista ja läste före dessa dumheter var en forskare som åkte dei för fusk han hade fått för sig att om man målade en groda ofta nog så förändrades gen koden och därför skulle det vara enkelt att man tattuerade grodan men tyvär vissade det sig att avkoman var opverkad

#Om du inte förstår mitt resonemang föreslår jag att du läser på lite grundläggande genetik och sedan återkommer.#
ja tror inte att ja behöver det då ja kan se att min förståelse för darvin och gen selektering är betydligt bättre nä din
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in