Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
1:
#moderns ägg att bli aktiva och utföra epigenetiska modifikationer på gener som har med stress att göra (upp/nedreglera deras aktivitet genom metyleringar etc.).#
nä
2:
#adaptivt att ha enzymer som som utför denna uppgift, och på så sätt har det förts vidare i generationer.#
det finns ett känt sätt att öka den genetiska varigatonen och det är inavel det används på hundar för att tillfreställa mänslig få fänga,, des utom sker det på ö ar som avskurits naturligt från större poppulationer i det senare fallet konstaterar man att varmblodiga djur blir mindre och kallblodiga blir störe vilket troligtvis kan kopplas till mat tillgången,,
3:
har aldrig hört något så dumt som om att man genom att totyr skulle kunna framtvinga en genetisk förändring men det är ju klart det beror ju bå vad man anser att ordet stress igentligen innebär är det samma sak som en en viss grad av in avel
Okej...
1:
Jo
2:
Snarare tvärt om, inavel minskar den genetiska variationen eftersom man minskar den tillgängliga genpolen. Större sannolikhet att reccesiva sjukdomsgener slår igenom (avkomman blir homozygot i vissa loci som ger sjukdomar). I fallet inavla hundar är det väl just vad man gör, om två hundar som är "syskon" och har en fenotyp som uppvisar korta ben paras med varandra är det väl större sannolikhet att det draget blir mer utpräglat i avkomman (grovt generaliserat)?
3:
Jag har aldrig pratat om tortyr som ett sätt att få fram genetisk förändrig. Om du i det här fallet ser stress som tortyr så ja, då framkallar det enligt forskarna en epigenetisk förändring på vissa gener, dock inte en förändring i den genetiska sekvensen (syftar på baserna).
Om du inte förstår mitt resonemang föreslår jag att du läser på lite grundläggande genetik och sedan återkommer.