2007-04-12, 19:41
Medlem
Hej!
Ska söka kurser på Chalmers nu och jag undrar hur många poäng man måste läsa varje läsår för att man ska få studiebidraget?

Jag tänkte tänkte läsa ungefär en kurs i varje läsperiod!

Tack!

EDIT: Såg du att en kurs i varje läsperiod är väldigt lite eftersom kurserna bara ligger på typ 6p och 5p.
Citera
2007-04-12, 21:53
Medlem
Vill du ha ut fullt belopp så är det 30hp per termin dvs 60hp per år du måste läsa.

All information du behöver hittar du på http://www.csn.se
Citera
2007-04-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilng
Vill du ha ut fullt belopp så är det 30hp per termin dvs 60hp per år du måste läsa.

Tack, jag läste på CSN men har svårt att hitta på den sidan.

Är en termin samma sak som 2 stycken läsperioder?
Citera
2007-04-12, 22:39
Medlem
Piglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilng

Jasså då har dom gjort om hela system lite hastigt och lustigt sen i förrgår....

Så länge jag vet har det ju varit 40 poäng/år man ska läsa för att få fullt studiemedel.
Dock behöver man bara klara 30 p/år för att få fortsatt studiemedel tills man uppfyller sin kvot på 6 år med studiemedel.

Saxat från CSN.se
Citat:
Hur många poäng måste jag ta per termin?

Om du exempelvis söker studiemedel för studier på komvux i 20 veckor, krävs det i genomsnitt 20 poäng per vecka för att få hela studiestödet, alltså totalt 400 poäng. Om du läser på deltid får du studiemedel i förhållande till studiernas omfattning, exempelvis ger 15-19 poäng per vecka 75 procent av hela studiestödet. Du kan inte få studiemedel för lägre studieomfattning än 50 procent. För samma studietid men för studier på högskola krävs i genomsnitt 1 poäng per vecka, alltså sammanlagt 20 poäng för en termin om 20 veckor.
Citera
2007-04-12, 22:50
Medlem
Knudsons avatar
Dom ska väl göra om systemet, så i fortsättningen är en termin 30hp.
Citera
2007-04-12, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
Dom ska väl göra om systemet, så i fortsättningen är en termin 30hp.

Precis. I och med Bologna-processen är ett högskolepoäng alltså numera detsamma som 1,5 poäng.
Citera
2007-04-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baratemp
Hej!
Ska söka kurser på Chalmers nu och jag undrar hur många poäng man måste läsa varje läsår för att man ska få studiebidraget?

Jag tänkte tänkte läsa ungefär en kurs i varje läsperiod!

Tack!

EDIT: Såg du att en kurs i varje läsperiod är väldigt lite eftersom kurserna bara ligger på typ 6p och 5p.

minst 50% klarade poäng utav de som du sökte föregående gång. minst 75% klarade poäng, totalt.
Citera
2007-04-13, 00:09
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baratemp
Är en termin samma sak som 2 stycken läsperioder?
Ja.
Citera
2008-07-04, 17:20
Medlem
bara för att göra detta klart för mig, och sorry för bumpen, men om jag nu tar och läser en 30 poängs kurs i höst på heltid, då får jag studiebidraget och kursen är klar till jul?
tack för er tid!
Citera
2008-07-04, 21:44
Medlem
catlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongofresh
bara för att göra detta klart för mig, och sorry för bumpen, men om jag nu tar och läser en 30 poängs kurs i höst på heltid, då får jag studiebidraget och kursen är klar till jul?
tack för er tid!

Jepp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in