• 1
  • 2
2007-04-12, 19:17
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Vet inte hur intresserade folk är av detta men jag är väldigt intresserad så jag gör lite reklam. Stallman är en skruttig gammal kommunist och personligen tycker jag att hans filosofi och politiserande av mjukvara gör ganska mycket skada, men jag ska göra allt för att inte missa föreläsningen.

Richard Matthew Stallman (RMS) är en hacker från Boston och en politiskt aktiv förespråkare för fri programvara. 1984 grundade han GNU-projektet för att ta fram ett operativsystem som fri programvara. I dag används GNU/Linux (kombinationen av GNU och Linux-kerneln), av miljontals användare världen över.

Richard är upphovsman till GNU GPL (GNU General Public License), den mest använda licensen för fri programvara, och skaparen av populära datorprogram som GNU Emacs, GCC och GDB. Richard myntade begreppet och tankarna bakom copyleft, tankar som senare kom att anammas av bland andra Creative Commons och Wikipedia.

Kungliga Tekniska Högskolan utnämde 1996 Stallman till hedersdoktor, en titel som sedan skulle ges honom också av University of Glasgow (2001), Free University of Brussels (2003) och Universidad Nacional de Salta (2004). Richard har även mottagit flera pris och utnämningar, däribland Macarthur foundation fellowship och Takeda award for social/economic betterment. Han är även invald som medlem i US National Academy of Engineering och American Academy of Arts and Sciences.

Anmälan och mer info på
http://rms2007.se/
Citera
2007-04-12, 19:31
Medlem
bols avatar
Synd att det är i götet bara, annars så hade jag gärna gått och lyssnat.
Citera
2007-04-12, 19:55
Medlem
Redbeards avatar
Förstår inte riktigt vad detta har med "övriga operativsystem" att göra... men det vore iallafall intressant att lyssna... tyvärr är det ju som sagt i göteborg...
Citera
2007-04-13, 10:16
Medlem
CS-bögens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redbeard
Förstår inte riktigt vad detta har med "övriga operativsystem" att göra... men det vore iallafall intressant att lyssna... tyvärr är det ju som sagt i göteborg...

dom som är intresserade hittas nog i det här forumet.
Citera
2007-04-13, 11:03
Medlem
Megaforces avatar
Det är inget tvång att registrera sig, men eftersom det väntas många besökare så är det en fördel ifall man måste flytta föreläsningen till något större ställe eftersom aulan bara rymmer 450 personer..

Själv är jag bortrest vid denna tidpunkt så jag kan inte gå.

Så här kan det se ut på hans föreläsningar http://www.youtube.com/v/XDzpk5BaDcw
Citera
2007-04-13, 12:20
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ja, men det finns ju liksom inga alternativ. Det var roligare här när denna forumdel var mer inriktad mot öppen källkod i ett vidare perspektiv. Debatten var roligare och inte enbart inriktad på "Hur får jag igång Ubuntu?" eller "Vilken linuxdist ska jag ha?".

Jag vill ha tillbaka vårt halvfilosofiska och betydligt roligare öppen källkodsforum!
Citera
2007-04-13, 13:23
Medlem
heli0ns avatar
Förhoppningsvis kommer jag och en kompis dyka upp. Ska blir rätt intressant att höra vad han har att säga.
Citera
2007-04-13, 18:54
Medlem
Jag tänker gå och se honom. Jag har sett honom föreläsa förut och en större aspergare är som bekant svårt att hitta, men jag kan lätt ha överseende med det då han enligt min mening är en av vår tids mest betydelsefulla filosofer.
Citera
2007-04-13, 19:08
Medlem
Redbeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Jag vill ha tillbaka vårt halvfilosofiska och betydligt roligare öppen källkodsforum!

/signed
För att starta en diskution:
Jag har i mina dar hittat 3 slags GNU/OpenSource människor:
1: De som med glöden hos en nyomvänd anarkist hävdar att allt som inte är fysiskt ska vara fritt, denna glöd undernärs ofta av snålhet/brist på pengar och/eller avundsjuka mot företag som tjänar pengar

2: De som helt enkelt bara är snåla och inte vill betala för sig

3: (Jag faller inom den här gruppen tror jag) De som tycker OpenSource är ett bra alternativ till den traditionella skolan och tycker det är ett ypperligt sätt att samla en massa nördar för att ha kul och skriva program. Dessutom tycker jag/vi att det är ett bra sätt att sätta blåslampan i röven på värdelösa företag såsom microsoft att de faktiskt måste producera någonting som är bättre än de gratisalternativ som finns på marknaden. Microsoft tex, har ju på senare tid verkligen höjt kvaliteten i sina program även om de stackars slutkunderna fortfarande absolut inte får vad de betalar för.

Vad för sort är ni? Eller kan ni till och med komma fram med nya kategorier jag missat?
Citera
2007-04-13, 20:05
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Jag skulle nog snarare vilja dela in dem i de två läger som finns (om vi nu ska prata om dem som är riktigt intresserade av öppna standarder och inte bara folk som kör linux).
1 Free Software Foundation och free software-människor i allmänhet och där Stallman är überguru. De politiska figurerna som menar att om man inte använder öppna standarder så är man inte riktigt fri.

2 Open Source Initiative med Eric S. Raymond som flaggskepp. Dessa är pragmatikerna. De använder inte öppna standarder av politiska skäl utan för att det är bra helt enkelt. Hit kan man nog räkna de flesta företag som släpper sin mjukvara under öppna licenser.

Den vanliga konflikten mellan dessa två brukar väl vara att GPL tvingar användare som vidareutvecklar en produkt som är släppt under GPL att också släppa den nya produkten under GPL. Man är alltså inte fri att ta något släppt under GPL, jobba vidare på det och sedan släppa det som propritär mjukvara. Stallman säger själv att det skulle vara som friheten att göra sig själv till slav.

Själv tillhör jag definitivt den senare gruppen men anser att det är bra att de mer ideologiskt inriktade finns borta i periferin och driver debatten.
Citera
2007-04-15, 11:42
Bannlyst
Citat:
Vad för sort är ni?

Erkänner glatt att jag är en 2:a
Citera
2007-04-15, 22:15
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Själv tillhör jag definitivt den senare gruppen...

Samma här, fast ett litet inslag av "gratis är gott" kan jag inte förneka.

Citat:
... men anser att det är bra att de mer ideologiskt inriktade finns borta i periferin och driver debatten.

Mjo, måhända, men när fanatiker som RMS framhålls som talesmän och förebilder så undrar jag om det inte gör mer skada än nytta. Jag ser på siten som du länkade till att clownerna i Piratpartiet dessutom blandas in, vilket gör det hela än mer pinsamt. Linux och OSS behöver verkligen inte få uppmärksamhet hos en bredare allmänhet genom att sammankopplas med fjortisars krystade bortförklaringar för wärsch-tankning, eller övervintrade Berkeley-hippies kvasikommunism.

Ett RMS-föredrag om hur i helvete man skall tämja hans skapelse Emacs, eller hur han tämjer ohyran i sitt skägg, vore mer intressant för min del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in