Vet inte hur intresserade folk är av detta men jag är väldigt intresserad så jag gör lite reklam. Stallman är en skruttig gammal kommunist och personligen tycker jag att hans filosofi och politiserande av mjukvara gör ganska mycket skada, men jag ska göra allt för att inte missa föreläsningen.
Richard Matthew Stallman (RMS) är en hacker från Boston och en politiskt aktiv förespråkare för fri programvara. 1984 grundade han GNU-projektet för att ta fram ett operativsystem som fri programvara. I dag används GNU/Linux (kombinationen av GNU och Linux-kerneln), av miljontals användare världen över.
Richard är upphovsman till GNU GPL (GNU General Public License), den mest använda licensen för fri programvara, och skaparen av populära datorprogram som GNU Emacs, GCC och GDB. Richard myntade begreppet och tankarna bakom copyleft, tankar som senare kom att anammas av bland andra Creative Commons och Wikipedia.
Kungliga Tekniska Högskolan utnämde 1996 Stallman till hedersdoktor, en titel som sedan skulle ges honom också av University of Glasgow (2001), Free University of Brussels (2003) och Universidad Nacional de Salta (2004). Richard har även mottagit flera pris och utnämningar, däribland Macarthur foundation fellowship och Takeda award for social/economic betterment. Han är även invald som medlem i US National Academy of Engineering och American Academy of Arts and Sciences.
Anmälan och mer info på
http://rms2007.se/