2007-04-12, 12:13
Medlem
Arkhons avatar
Hej.
Jag har tänkt använda en gammal leasing-dator ifrån '98 till att spela gamla emulatorspel på tv'n och kolla film. Tyvärr upptäckte jag nyss att hårddisken till den har slutat fungera, och då undrar jag vad för slags hårddisk jag behöver till denna dator?

Det är en Packard Bell, 450 mhz Pentium II-processor. Eftersom det är Pentium II kanske man kan gissa sig till vilket moderkort det är, och därmed fastställa vilken hårddisk som behövs. Eller funkar det att köpa vilken IDE-disk som helst, av valfri storlek?

EDIT: Jag söker förövrigt ett billigt och bra tv-out, som garanterat fungerar. Några bra förslag? Prestandan spelar inte så stor roll, så länge jag kan se filmer och spela Super Nintendo-roms.
Citera
2007-04-12, 12:46
Medlem
Skulle väl gissa på att moderkort iaf stöder upp till 80gb hårddiskar, ide då alltså. När det gäller grafikkort så kan du få nåt geforce 2 eller nåt nästan gratis med stöd för tv out.
Citera
2007-04-12, 12:49
Medlem
rockefellers avatar
Jag kan göra ett försök här,
Hårddisken ska vara en IDE.
din dator är från -98, om du då använder win98 så är största diskformatet 32GB.

Du kan naturligtvis använda större hårddisk, men du får dela upp den i partioner på max 32GB.
Så köper du en disk på 160GB så får du 5 olika "diskar" på din dator.

Gällande grafikkort med tv-out har du troligtvis ingen ingen AGP buss utan ska ha ett kort med PCI.
Sök efter PCIkort som fått bra recesioner och köp sedan billigt på blocket. Borde inte kosta många kronor!

Spela upp divx/xvid film på en pentium II 450, kan nog bli svårt prestandamässigt. Bifogar länk för divx där lägst är pII 733
http://www.divx.com/divx/system_requirements.php
Citera
2007-04-12, 13:16
Medlem
Arkhons avatar
Tack för svar.
Jag är mest ute efter att spela roms, så Dixv-prestanda är inte så viktigt.

Ang. hårddisk får jag nog skaffa en på 32 gb, då jag har lite ont om pengar.

Har hittat ett PCI-kort som verkar bra för tv-out, nämligen Sapphire ATI Radeon 7000 (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=114978). Någon som vet om detta är bra?
Citera
2007-04-12, 13:43
Medlem
Tigrovis avatar
Har skruvat några Packard Bell 450Mhz, var Hem-PC burkar och säkert likadana som den du har. Du bör ha AGP-grafikplats, de kom med 4MB ATI RageII AGP kort.
Bara öppna och titta annars. Nyare grafikkort kan strula i äldre AGP-platser så ett PCI-kort kan vara en bra idé - prestandamässigt spelar det nog ingen roll...
Citera
2007-04-12, 13:46
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Tack för svar.
Jag är mest ute efter att spela roms, så Dixv-prestanda är inte så viktigt.

Ang. hårddisk får jag nog skaffa en på 32 gb, då jag har lite ont om pengar.

Har hittat ett PCI-kort som verkar bra för tv-out, nämligen Sapphire ATI Radeon 7000 (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=114978). Någon som vet om detta är bra?

Bra är det väl knappast, men det duger alldeles utmärkt till att använda till TV-out. Är du säker på att datorn inte har en AGP-port? Den ser likadan ut som en PCI-port, fast brun, men det kanske du visste.
Citera
2007-04-12, 14:29
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Bra är det väl knappast, men det duger alldeles utmärkt till att använda till TV-out. Är du säker på att datorn inte har en AGP-port? Den ser likadan ut som en PCI-port, fast brun, men det kanske du visste.

Jag menar bra utifrån aspekten att det funkar någorlunda felfritt med tv-out. Jag har t.ex. ett NVIDIA 6800 GS på min nuvarande burk, som inte ens ger bild på tv'n.

Jag har inte kollat ifall det är AGP eller PCI, men om det Tigrovi säger stämmer, så köper jag nog ett PCI oavsett grafikkorts-port.
Citera
2007-04-12, 14:58
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Jag menar bra utifrån aspekten att det funkar någorlunda felfritt med tv-out. Jag har t.ex. ett NVIDIA 6800 GS på min nuvarande burk, som inte ens ger bild på tv'n.

Jag har inte kollat ifall det är AGP eller PCI, men om det Tigrovi säger stämmer, så köper jag nog ett PCI oavsett grafikkorts-port.

Enligt mina egna erfarenheter med TV-out (som iofs. är ringa) att om inte TV-out fungerar alls så brukar det vara trasigt, annars ska det funka.
Citera
2007-04-12, 15:03
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Enligt mina egna erfarenheter med TV-out (som iofs. är ringa) att om inte TV-out fungerar alls så brukar det vara trasigt, annars ska det funka.

Det här blir lite OT, men är det möjligt att det är tv'n som inte klarar av att ta emot signalerna ifrån tv-out kortet kanske? Jag ser nämligen hur tv-bilden "skakar till" och ändrar frekvens när jag slår på tv-out funktionen, men det fortsätter att vara svart. Visserligen så hör jag audio via tv'n som kommer ifrån grafikkortet.

Om det inte är tv'n så är det rimligtvis grafikkortet som är problemet, och då är det ju fritt fram att köpa detta PCI-kort, men ifall tv'n är trasig så är det dumt att investera i att uppgradera Pentium II-burken.
Citera
2008-01-04, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockefeller
Jag kan göra ett försök här,
Hårddisken ska vara en IDE.
din dator är från -98, om du då använder win98 så är största diskformatet 32GB.

Du kan naturligtvis använda större hårddisk, men du får dela upp den i partioner på max 32GB.[/url]

Är du helt säker på det ? Jag kommer ihåg att man bara behöver activa en sak i regedit så gick de ha större, har en p3 600mhz som då hadde runt 200gb utan problem på 2 diskar, har dock bara en 60gigare kvar på den just nu. Kan det inte ha varit win95 som man "bara" kunde ha 32gb då man bara kunde ha fat32 eller fat som filsystem ?
Citera
2008-01-04, 08:26
Medlem
Jag kom ihåg att man kunde uppdatera bios på vissa Packard Bell för att den skulle klara nyare grejer (och starta från XP skivan utan diskett tramset).

Men Packard Bell verkar har gjort om sin hemsida för det verkar nästan omöjligt att hitta rätt dator om man inte har det exakta namnet på datorn vilket inte alltid står. Deras datorns nummer grej som man skriver på support sidan för att hitta rätt brukar numera inte fungera heller för gamla datorer.

Citat:
Ursprungligen postat av Tigrovi
Har skruvat några Packard Bell 450Mhz, var Hem-PC burkar och säkert likadana som den du har. Du bör ha AGP-grafikplats, de kom med 4MB ATI RageII AGP kort.
Bara öppna och titta annars. Nyare grafikkort kan strula i äldre AGP-platser så ett PCI-kort kan vara en bra idé - prestandamässigt spelar det nog ingen roll...
Håller med Tigrovi. Det är antagligen AGP och varnar verkligen för att nya AGP kort troligen strular med en sån gammal dator. Speciellt de gånger jag själv provat med nyare AGP kort (i PII).

Edit:
Eventuellt kan man prova olika bildskärms inställningar och upplösningar. Kolla kabeln etc.

Det var länge sedan jag höll på med TV-ut. Inte var det kull när det funkade dagen före men att bilden var borta dagen efter men ljudet kvar bara för att man stänkt av TVn eller var det datorn så att den tappade bilden.

Jag tror det stod i manualen:
1. Starta TVn först.
2. Starta datorn.
3. Gör inställningarna.
Kommer inte ihåg när man skulle sätta i kabeln mellan TVn och datorn.

Numera kopplar jag via VGA sedan de fick en ny TV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in