• 1
  • 2
2007-04-12, 11:30
Medlem
Hej

Jag är på min gamla dator. De är så att när jag startar upp datorn så är allt normalt. Men när jag skall te x öppna start menyn eller öppna ett program så tar de 30 sek för datorn att utföra detta. Den är JÄTTE SEG, jag ctrl alt deletade och kollade CPU använding och den ligger på 100% hela tiden. Då kollade jag Processor fliken och fann någon som hette svchost.exe som tog 99 CPU. Jag avslutade den processon och nu flyter allting igen. Men..ljudet funkar inte.

De finns 3 andra svchost.exe som ligger under användarnamn Network Service, System. Den som tar 99 CPU låg under System, äre något virus eller?

Hjälp.
Citera
2007-04-12, 11:40
Medlem
BryggareBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cash777
Hej

Jag är på min gamla dator. De är så att när jag startar upp datorn så är allt normalt. Men när jag skall te x öppna start menyn eller öppna ett program så tar de 30 sek för datorn att utföra detta. Den är JÄTTE SEG, jag ctrl alt deletade och kollade CPU använding och den ligger på 100% hela tiden. Då kollade jag Processor fliken och fann någon som hette svchost.exe som tog 99 CPU. Jag avslutade den processon och nu flyter allting igen. Men..ljudet funkar inte.

De finns 3 andra svchost.exe som ligger under användarnamn Network Service, System. Den som tar 99 CPU låg under System, äre något virus eller?

Hjälp.

Tjena Cash777.
Tradigt problem du har vet faktiskt inte vad som orsakar det. Svchost.exe borde inte vara ett virus, det är en process som är inbyggd i windows.
Har för mig dock att det fanns något malware som hette antingen svcchost eller något liknande, kör Ad-Aware för att se om du har några malware på din dator.
Demo av Ad-Aware finns på http://www.lavasoft.de/download_and_...ison_chart.php

Edit: Filen som var en trojan hette scvhost.exe.
Mvh
Citera
2007-04-12, 11:54
Medlem
RollerBoySEs avatar
Det finns ett kännt problem med de symtomen som hänger ihop med Windows/Microsoft Update.

En del av de som drabbats har blivit hjälpta av denna patch: http://support.microsoft.com/default...;EN-US;Q927891

(Låt dig inte luras av att symtombeskrivningen kanske inte överensstämmer helt.)
Citera
2007-04-12, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
Det finns ett kännt problem med de symtomen som hänger ihop med Windows/Microsoft Update.

En del av de som drabbats har blivit hjälpta av denna patch: http://support.microsoft.com/default...;EN-US;Q927891

(Låt dig inte luras av att symtombeskrivningen kanske inte överensstämmer helt.)

Den säger att ja inte har den rätta versionen.
Citera
2007-04-12, 12:41
Medlem
927s avatar
kolla om alla svchost.exe ligger i system32 och är ms filer
Citera
2007-04-12, 13:03
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:

Den rätta versionen av vad?

(SP2 måste vara installerat och senaste versionerna av Installer och Update. Installer och Update uppdateras automatiskt när Windows/Microsoft Update körs.)
Citera
2007-04-12, 13:05
Medlem
Citat:
Lyckades installera hotfix, men den verkar inte funka. Har avaktiverat automatiska updateringar men processorn är fortfarande 100%. Har scannat datorn med Ad-Ware och mitt virusprogram. Hittade lite skit rensade men gav inge resultat. Måste avsluta svchost.exe varje gång för att de inte skall sega. Ljudet funkar nu, konstigt nog. Vet inte om de går att lira.
Citera
2007-04-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
kolla om alla svchost.exe ligger i system32 och är ms filer
Sökte på svchost.exe och fann en under system32 och en som är under Windows/prefetch och den heter SVCHOST.EXE-3530F672.pf.
Citera
2007-04-12, 13:10
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Lyckades installera hotfix, men den verkar inte funka. Har avaktiverat automatiska updateringar men processorn är fortfarande 100%. Har scannat datorn med Ad-Ware och mitt virusprogram. Hittade lite skit rensade men gav inge resultat. Måste avsluta svchost.exe varje gång för att de inte skall sega. Ljudet funkar nu, konstigt nog. Vet inte om de går att lira.

Då är det nog Update som strular, en av sakerna som patchen fixar är nämligen att se till att ljudet fungerar igen. Tills en ny patch för detta kommer från Microsoft så är just nu den enda kända lösningen att avsluta den svchost som drar processorkraften.
Citera
2007-04-12, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
Då är det nog Update som strular, en av sakerna som patchen fixar är nämligen att se till att ljudet fungerar igen. Tills en ny patch för detta kommer från Microsoft så är just nu den enda kända lösningen att avsluta den svchost som drar processorkraften.
Jahapp. Men de var iallafall till hjälp. Nu kan man lyssna på musik. Tack!
Citera
2007-04-12, 14:26
Medlem
927s avatar
Citat:
Sökte på svchost.exe och fann en under system32 och en som är under Windows/prefetch och den heter SVCHOST.EXE-3530F672.pf.

det är säkert windowsfilen, det finns även en under system32/dllcache men den syns bara om man har visning på dolda filer

det är bra att ha koll på vad man hämtar/installerar via win update, så kan kan ta bort det om det blir något fel.
jag hämtar uppdateringarna manuellt och installerar en i taget
Citera
2007-04-12, 15:10
Medlem
De har inte bättrat sig, de var bara en tillfällighet att ljudet funkar. När man stänger ner något program så kunde ja inte starta de igen. Det enda som funkar är Internet och MSN Messenger. När jag försöker starta något på skrivbordet genom att dubbelklicka på ikonerna så dyker de ett fönster upp om ikonens egenskaper. Allt detta händer när ja stänger av den där svchost.exe om ja inte gör de så funkar allt bara de att de tar 30 sek för varje grejj att utföra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in