2007-04-11, 10:11
Medlem
zorro32s avatar
Är det nån med insikt i koranen som vet vad den säger om bidrag?

Jag tror ju inte att den förespråkar latathet och bidragstagande och att man skall leva som en parasit på samhället eller gör den det?

Endast seriösa svar från de som är insatta i den heligaskriften
Citera
2007-04-11, 11:32
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorro32

Jag tror ju inte att den förespråkar latathet och bidragstagande och att man skall leva som en parasit på samhället eller gör den det?

Jo, de rika skall ge allmosor till de fattiga... Dessutom får de inte låna ut pengar mot ränta, eftersom det är att utnyttja de fattiga...
Citera
2007-04-11, 12:19
Medlem
JochenPs avatar
Frågan är väl. Vad får egentligen mottagas från de "otrogna"?
Citera
2007-04-11, 15:58
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:

Enligt Islam är det förbjudet att tjäna något utan att ha arbetat för det. Dvs så är räntor förbjudna, så om du är muslim och har ett bankkonto (dock så har något företag skapat bankkonton för just muslimer) så syndar du väldigt mycket.

Således borde det väl vara förbjudet enligt islam att ta emot socialbidrag men praktiken säger annat.
Citera
2007-04-11, 16:08
Bannlyst
Citat:

Koranen säger i Surah 9:29 att man ska tvinga icke-muslimer som inte accepterar att bli muslim, att betala en utpressarskatt (kallas Jizya) så att de blir förnedrade. Detta har pågått länge mot kristna i mellanöstern, senast var när det Osmanska riket föll. Det har nu börjat igen, i Irak. Mer om det här:

http://www.jihadwatch.org/dhimmiwatch/archives/015712.php

Hur som helst är Jizya inget annat än att parasitera på icke-muslimer.

Vad de andra i tråden talar om. är Zakat. Men Jizya är absolut obligatoriskt i en muslimsk sharia stat.
Citera
2007-04-11, 16:52
Medlem
Bismillah

Citat:

Jag kan inte svara pa rak arm bara fundera runt amnet.

Alla muslimer betalar en arlig skatt som gar till behovande. Att aven betala Sadaqa ar uppmuntrat. Dvs man ger till den man moter som behover nagot. Den framstrackta handen, den som ringer pa dorren och vill ha mat eller klader, hjalp med pengar att kopa skolbocker for och annat.

Sa att dela med sig ar mycket centralt i Islam.

Vill bara ta upp Jizyah som jag ser att GayMan har tagit upp som om det vore nagot fornedrande. Muslimer i en islamisk stat betalar alltsa Zakat, valgorenhetsskatten och de som inte ar muslimer betalar inte den eftersom de inte ar muslimer och darfor ingar alltsa inte det i deras skyldighet. Men for att ha rattigheter aven dom sa betalar dom skatt. Finns val ingen i Sverige som bor i Sverige som inte betalar skatt? Det verkar vara vad GayMan ar ute efter att icke muslimer i en islamisk stat ska ha rattigheter men inte betala utan det ska vara gratis. Lustigt.
Citera
2007-04-11, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Vill bara ta upp Jizyah som jag ser att GayMan har tagit upp som om det vore nagot fornedrande. Muslimer i en islamisk stat betalar alltsa Zakat, valgorenhetsskatten och de som inte ar muslimer betalar inte den eftersom de inte ar muslimer och darfor ingar alltsa inte det i deras skyldighet. Men for att ha rattigheter aven dom sa betalar dom skatt. Finns val ingen i Sverige som bor i Sverige som inte betalar skatt? Det verkar vara vad GayMan ar ute efter att icke muslimer i en islamisk stat ska ha rattigheter men inte betala utan det ska vara gratis. Lustigt.
Jizya är mycket, mycket dyrare för icke-muslimer. Hela poängen med jizya är att förödmjuka de som inte är muslimer.

Surah 9:29
Fight those who believe not in Allah nor the Last Day, nor hold that forbidden which hath been forbidden by Allah and His Messenger, nor acknowledge the religion of Truth, (even if they are) of the People of the Book, until they pay the Jizya with willing submission, and feel themselves subdued.

Hur som helst, är man inte muslim så ska man inte heller behöva finansiera en dödskult. Inte ser du katolska kyrkan tvinga icke-katoliker att betala en massa utpressningspengar?
Citera
2007-04-11, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Jizya är mycket, mycket dyrare för icke-muslimer. Hela poängen med jizya är att förödmjuka de som inte är muslimer.

Surah 9:29
Fight those who believe not in Allah nor the Last Day, nor hold that forbidden which hath been forbidden by Allah and His Messenger, nor acknowledge the religion of Truth, (even if they are) of the People of the Book, until they pay the Jizya with willing submission, and feel themselves subdued.

Hur förklarar muslimerna det där? Och hur mycket ska dom betala muslimer och icke-muslimer?
Citera
2007-04-11, 17:09
Medlem
Bismillah

GayMan

Citat:
Upplys mig - I PROCENT! Jag vantar...

Och VILKA icke muslimer ar det som det handlar om i 9:29? Du vill inte lasa tafsir eller hur?...Forsok gora det.

Citat:
Hur som helst, är man inte muslim så ska man inte heller behöva finansiera en dödskult. Inte ser du katolska kyrkan tvinga icke-katoliker att betala en massa utpressningspengar?
Det handlar om att ha ratt till rattigheter precis som muslimerna har. Vada 'finansiera...'? Om du lever i ett samhalle vill du da inte ta del av det? Vill du sitta hemma pa sofflocket och tjura istallet?

Betala pengar till katolska kyrkan eller vad menar du? I Sverige betalar man val till svenska kyrkan per automatik aven om man ar muslim eller icke troende? Tills man SJALV kommer pa att det inte gar ihop. Ingen som direkt basunerar ut att man inte behover betala.
Citera
2007-04-11, 17:26
Bannlyst
Citat:
Bismillah

GayMan

Och VILKA icke muslimer ar det som det handlar om i 9:29? Du vill inte lasa tafsir eller hur?...Forsok gora det.

Men svara på det då om du vet Eller avstår du hellre?

HELT onödiga inlägg, som vanligt.
Citera
2007-04-11, 18:22
Medlem
zorro32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
.. Dessutom får de inte låna ut pengar mot ränta, eftersom det är att utnyttja de fattiga...

Så i praktiken kan man konvertera till muslim och dra till Saudiarabien och låna upp lite pengar räntefritt, om man nu lyckas hitta en bank som inte är terrorstämplad
Citera
2007-04-11, 18:43
Bannlyst
Citat:
GayMan
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Jag har ingen direkt statistik, men jag kan kolla upp det. Däremot är jag medveten om att Jizya ska vara mycket dyrare än vanlig zakat, och den går inte till fattiga, som i zakat-fallet, då den är en slags utpressningsmetod, eller "beskyddarpengar" som ni så fint kallar det. Hela poängen med Jizya, är som sagt att förödmjuka icke-muslimer, i syfte att till slut få dem att konvertera till islam (Jizya kommer efter Dawah (inbjudan till islam, och efter Jizya är det Jihad). Jizya är en mycket viktig del av dhimmi livet. Du vet, dhimmi, att göra det obekvämt för icke-muslimer, så att man till slut får dem att välja att konvertera till islam för ett drägligare liv.
Citat:
Sluta försök få det här till en exklusiv historisk händelse i begynnelsen av islams historia. Jizya har ALLTID varit i bruk mot icke-muslimer i islamiska stater ända sedan islam spreds, då det är en del av islamisk lag. Det var efter Osmanska rikets kollaps efter WW1, som Jizya togs ur bruk, då kalifatet gick under. Men Jizya håller på att komma tillbaka, bland annat i Irak.
Citat:
Det handlar om att ha ratt till rattigheter precis som muslimerna har. Vada 'finansiera...'?
Ja, man finansierar en dödskult genom att stärka den med pengar. Du vet, pengar är makt.

Dessutom får inte dhimmis som betalar jizya samma rättigheter som muslimer. Dina förskönande lögner kan du lägga ner. Jizya betalande dhimmis har det väldigt restriktivt med deras rättigheter, de får knappt utöva sin egen religion, om det strider på något sätt mot islam.
Citat:
Om du lever i ett samhalle vill du da inte ta del av det?
Nej. Helst vill jag leva så icke-islamiskt som möjligt. Nu är jag förvisso ingen liberal, men klassisk liberalism i en muslimsk stat är något av det bästa som finns, för landets invånare.
Citat:
Vill du sitta hemma pa sofflocket och tjura istallet?
Hellre det än att vara muslim. Vill man inte vara en del av islam, så ska man inte heller behöva vara det, religiöst, politiskt, eller ekonomiskt. Så är det med alla religioner, men inte islam, då islam är en politisk ideologi som förespråkar en islamisk stat.
Citat:
Betala pengar till katolska kyrkan eller vad menar du? I Sverige betalar man val till svenska kyrkan per automatik aven om man ar muslim eller icke troende? Tills man SJALV kommer pa att det inte gar ihop. Ingen som direkt basunerar ut att man inte behover betala.
Svenska kyrkan kan vem som helst hoppa av (och borde göra det i protest mot den politiska korrektheten i svenska kyrkan). Icke-muslimer har inget val i muslimska stater att sluta betala jizya, om de vill fortsätta vara icke-muslimer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in