Citat:
Ursprungligen postat av nutid
GayMan
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Jizya är mycket, mycket dyrare för icke-muslimer. Hela poängen med jizya är att förödmjuka de som inte är muslimer.
Upplys mig - I PROCENT! Jag vantar...
Jag har ingen direkt statistik, men jag kan kolla upp det. Däremot är jag medveten om att Jizya ska vara mycket dyrare än vanlig zakat, och den går inte till fattiga, som i zakat-fallet, då den är en slags utpressningsmetod, eller "beskyddarpengar" som ni så fint kallar det. Hela poängen med Jizya, är som sagt att förödmjuka icke-muslimer, i syfte att till slut få dem att konvertera till islam (Jizya kommer efter
Dawah (inbjudan till islam, och efter Jizya är det
Jihad). Jizya är en mycket viktig del av dhimmi livet. Du vet, dhimmi, att göra det obekvämt för icke-muslimer, så att man till slut får dem att välja att konvertera till islam för ett drägligare liv.
Citat:
Och VILKA icke muslimer ar det som det handlar om i 9:29? Du vill inte lasa tafsir eller hur?...Forsok gora det.
Sluta försök få det här till en exklusiv historisk händelse i begynnelsen av islams historia. Jizya har ALLTID varit i bruk mot icke-muslimer i islamiska stater ända sedan islam spreds, då det är en del av
islamisk lag. Det var efter Osmanska rikets kollaps efter WW1, som Jizya togs ur bruk, då kalifatet gick under. Men Jizya håller på att komma tillbaka, bland annat i Irak.
Citat:
Det handlar om att ha ratt till rattigheter precis som muslimerna har. Vada 'finansiera...'?
Ja, man finansierar en dödskult genom att stärka den med pengar. Du vet, pengar är makt.
Dessutom får inte dhimmis som betalar jizya samma rättigheter som muslimer. Dina förskönande lögner kan du lägga ner. Jizya betalande dhimmis har det väldigt restriktivt med deras rättigheter, de får knappt utöva sin egen religion, om det strider på något sätt mot islam.
Citat:
Om du lever i ett samhalle vill du da inte ta del av det?
Nej. Helst vill jag leva så icke-islamiskt som möjligt. Nu är jag förvisso ingen liberal, men klassisk liberalism i en muslimsk stat är något av det bästa som finns, för landets invånare.
Citat:
Vill du sitta hemma pa sofflocket och tjura istallet?
Hellre det än att vara muslim. Vill man inte vara en del av islam, så ska man inte heller behöva vara det, religiöst, politiskt, eller ekonomiskt. Så är det med alla religioner, men inte islam, då islam är en politisk ideologi som förespråkar en islamisk stat.
Citat:
Betala pengar till katolska kyrkan eller vad menar du? I Sverige betalar man val till svenska kyrkan per automatik aven om man ar muslim eller icke troende? Tills man SJALV kommer pa att det inte gar ihop. Ingen som direkt basunerar ut att man inte behover betala.
Svenska kyrkan kan vem som helst hoppa av (och borde göra det i protest mot den politiska korrektheten i svenska kyrkan). Icke-muslimer har inget val i muslimska stater att sluta betala jizya, om de vill fortsätta vara icke-muslimer.