• 1
  • 2
2000-05-27, 00:42
Medlem
Att olika raser är olika är en självklarhet som borde stå över all diskussion. Så är det överallt annars i naturen, och så är det också med människorna.En ras uppstår pga lokal anpassning till olika förhållanden.
----------------------------------------------------------
De svarta tror att de vita är annorlunda.
De vita tror att de svarta är annorlunda.
Båda raserna har rätt, och egentligen är alla människor rasister, eftersom raserna ÄR olika.
Olika raser är alltså olika bra på olika saker. Afrikaner är bra på att hoppa långt och springa fort, vilket är värdefulla egenskaper om man har lejonen efter sig. Förmågan att läsa och skriva är ingenting som man har utvecklat på egen hand.
Den kreativa vita rasen är bra på andra saker, t.ex. att uppfinna datorer och internet, som gör att alla politiskt korrekta nu kan skriva och tala om varför ni tror att det är bara huden som skiljer raserna åt.
Ja, USCH vad jag är hemsk. Men jag har rätt !

Citera
2000-05-27, 16:14
Medlem
Olika raser

Jag förstår inte vad rasism/antirasism har
med politik att göra överhuvud taget.
Det är egentligen en naturvetenskaplig fråga,
man han snart kartlagt alla människans gener,
då borde det väl inte vara något problem att
undersöka om t.ex vita är mer intelligenta.

Det är nog här politiken kommer in, man vill
hindra folk från att forska kring detta.
Man är rädd för att det kan vara sannt, att vissa folkslag är bättre än andra på vissa saker.
Citera
2000-05-27, 23:07
Medlem
Olika raser

Ja, jag håller med.

Något som är tabu nu för tiden är normalfördelningstabellerna, här framgångar klart och tydligt (ganska markanta) skillnader i intelligens mellan olika folkslag.
Citera
2000-05-30, 13:35
Medlem
Olika raser

Israeliska forskare håller ju på att utveckla virus som bara angriper araber och perser och inte judar genom att se på de pyttesmå DNA-skillnaderna mellan perser och israeler.

Detta säger sig självt, människor är olika....huruvida några är bättre än andra kan diskuteras....
Citera
2000-05-30, 20:25
Medlem
Olika raser

Det finns ju inget som säger att du inte kan utveckla ett virus som enbart angriper långa och smala heller, eftersom även detta är ärftligt.

Att ens försöka kategorisera in individer utefter gener när det gäller egenskaper och intelligens är ju knäppt. Variationerna är oändliga. Man kan på sin höjd se vilka anlag en individ har utefter dna, men knappast dra slutsatser å en hel folkgrupp.
Citera
2000-05-30, 20:27
äldre konto (old)
Ej medlem
Olika raser

Den genetiska skillnaden mellan "raserna" är försumbar i jämförelse med skillnaden mellan individer inom samma ras. Det finns alltså inga som helst genetiska belägg för rasbegreppet på människor.

Man kan inte heller tala om att människan delas in i raser på samma sätt som hundar, pga av rena utseendeskillnader. Detta går inte, eftersom man enligt den modellen skulle bli tvungen att sortera in t.ex. blåögda och brunögda vita i olika raser, liksom, blonda, mellanblonda, brunhåriga, rödbrunhåriga, osv.

Det enda man med vetenskapligt belägg kan använda är kulturskillnader, skillnader i samhällsstruktur, traditioner, uppfostran, osv, mellan olika delar av världen. Men dessa skillnader går över gränserna som anses drar av "raserna". Det finns både vita kvinnor som flyttar till mellanöstern för att leva som muslimer, och svarta akademiker som flyttar till Kanada eller var som helst för att kunna använda resurser för forskning.

Skillnaden är inte biologisk, den är kulturell, och därför kan man inte med belägg använda rasbegreppet i diskussioner angående människor.
Citera
2000-05-31, 15:46
Medlem
Olika raser

Till operator,

Intelligens är visst ärftligt, det är en av anledningarna till att överklassbarn ofta är mer intelligenta än arbetarklassbarn efterssom intelligenta perssoner har en tendens att hamna på höga positioner i samhället.
Det kan självklart hända att två perssoner med låg intelligens föder ett intelligent barn eller tvärtom men det är ganska ovanligt.
Citera
2000-05-31, 18:47
Medlem
Olika raser

Återigen fullständigt nonsens. Den här gången från "Hertig Liljeklöph". Det finns inga som helst observationer som stöder teorin om att intelligens skulle vara ärftligt.
Intelligensen har mycket lite att göra med det biologiska, den beror nästan enbart på stimulansen man får under uppväxten, hur mycket man använder sin intelligens helt enkelt. Detta förklarar även skillnaden i resultaten i t.ex. skolsammanhang mellan "över-" och "underklassbarn", som du så vackert uttryckte det. Barn med välställda föräldrar får i regel en rikare uppväxt, bättre utbildning, bättre möjligtheter över huvud taget, medan barn med föräldrar som inte har lika bra och stabil ekonomi inte har samma möjligheter.

Intelligens har ingenting med biologi att göra, och inte heller med olika "raser". Den har, precis som så mycket annat, att göra med förhållandena människor lever under. Allt annat är propagandistiskt nonsens, utan stöd inom någon sorts vetenskap.
Citera
2000-05-31, 20:25
Medlem
Olika raser

Det forskare kallar intelligens är konstant, man föds med den, om det är på ett annat sätt får man börja kalla det för någonting annat efterssom hela teorin bakom intelligensen bygger på just detta.

Visst får överklassbarnen även ta del av privilegierna du pratar om men det är naivt att tro att inte många har ärft sina föräldrars egenskaper.

Tyvärr har uppväxt&miljö-teorin på senare tid ersatts av den mer cyniska arvsteorin precis som i många andra områdena inom psykiatrin(inte alla).

Huruvida intelligens är beroende av ras kan jag inte svara på, jag har nämligen inte läst några forskningsresultat angående detta.

Det är DU som babblar propagandistiskt nonsens.

--Jag ska bort över helgen, besvarar eventuella replys på måndag.
Citera
2000-05-31, 20:44
Medlem
Olika raser

Intelligens är i allmän betydelse (även vetenskaplig) förmågan att lösa problem, och kan, precis som alla andra förmågor, tränas upp. Alla människor har i princip potentialen till samma nivå av intelligens, om den tränas tillräckligt. Sen kan t.ex. personlighetsläggningar, koncentrationssvårigheter, etc, sätta stopp för vissa människors möjligheter att utveckal förmågan, men det är en helt annan historia.
Intelligens har absolut ingenting med genetik att göra, den är inte ärftlig. Kan du nämna en enda källa som säger motsatsen så skulle jag vara mycket intresserad, men det tror jag inte du kan. Teorierna du lägger fram verkar fullständigt tagna ur luften.

Jag förstår heller inte vad som skulle vara cyniskt med arvsteorin? Det är en teori precis som andra, skillnaden är att just arvsteorin inte är riktig. Det är riktigt att man börjat titta mer på genetiken även inom psykologin, men endast för att komplettera teorierna om påverkan under uppväxten, som fortfarande är dominerande, och mycket väl bevisade och bekräftade.

Man kan "ärva" intelligensen av sina föräldrar, ja, men inte genetiskt, utan genom påverkan under uppväxten.

Om du använder auktoritetsargument genom att referera till vetenskapliga undersökningar, måste du för övrigt även lämna källor, annars saknar dina argument allt värde i en diskussion.
Citera
2000-06-02, 23:57
Medlem
Olika raser

Nja, som jag förstått det har den vita "rasen" flera olika undergrupper där utseendet kan variera, men där huvuddragen är gemensamma såsom ljus hy till exempel.
Lite hårddraget kan man säga att den vita rasen har störst mångfald vad gäller utseendet.

För mig är det obetydligt om man använder ordet "ras" eller annat, men för att diskutera ämnet är det ju bra att ha någon term som är användbar.
Citera
2000-06-04, 13:40
Medlem
Olika raser

Moffegreven:
"Israeliska forskare håller ju på att utveckla virus som bara angriper araber och perser och inte judar genom att se på de pyttesmå DNA-skillnaderna mellan perser och israeler."
Är du resultatet då eller?

Till alla andra:
För tillfället finns det endast EN människoras; homo sapiens sapiens, de andra är utdöda för ganska länge sen, DUH!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in