Olika raser
Intelligens är i allmän betydelse (även vetenskaplig) förmågan att lösa problem, och kan, precis som alla andra förmågor, tränas upp. Alla människor har i princip potentialen till samma nivå av intelligens, om den tränas tillräckligt. Sen kan t.ex. personlighetsläggningar, koncentrationssvårigheter, etc, sätta stopp för vissa människors möjligheter att utveckal förmågan, men det är en helt annan historia.
Intelligens har absolut ingenting med genetik att göra, den är inte ärftlig. Kan du nämna en enda källa som säger motsatsen så skulle jag vara mycket intresserad, men det tror jag inte du kan. Teorierna du lägger fram verkar fullständigt tagna ur luften.
Jag förstår heller inte vad som skulle vara cyniskt med arvsteorin? Det är en teori precis som andra, skillnaden är att just arvsteorin inte är riktig. Det är riktigt att man börjat titta mer på genetiken även inom psykologin, men endast för att komplettera teorierna om påverkan under uppväxten, som fortfarande är dominerande, och mycket väl bevisade och bekräftade.
Man kan "ärva" intelligensen av sina föräldrar, ja, men inte genetiskt, utan genom påverkan under uppväxten.
Om du använder auktoritetsargument genom att referera till vetenskapliga undersökningar, måste du för övrigt även lämna källor, annars saknar dina argument allt värde i en diskussion.