2017-12-03, 09:37
Bannlyst
"Vilket är så få att det blir statistiskt inte säkerställt. Vilket gör att vi inte kan använda den siffran att räkna på."
Detta var nog det dummaste jag läst hittills.
Citera
2017-12-03, 09:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
"Vilket är så få att det blir statistiskt inte säkerställt. Vilket gör att vi inte kan använda den siffran att räkna på."
Detta var nog det dummaste jag läst hittills.
Icke. Det här är ingenting jämfört med det riktigt dumma i den här tråden.

Vänta och se
Citera
2017-12-03, 10:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tja, sett till att jag har en extremt mycket större mängd dokumenterade och verifierade fakta och bevis i ryggen att stödja min argumentation på jämfört med dig och den andra i jämförelse ynka lilla klase konspirationstroende tokstollars verklighetsfrämmande pladder, så är det sannerligen inte du som ska kalla mig idiot. Se dig i spegeln istället...
Som sagt, du lever i en inverterad verklighet. Den dagen du förstår det, om den infinner sig, kommer att bli en vändpunkt i ditt liv.

Citat:
Sen fortsätter du med att inte ta till dig fakta utan kastar fram en massa nya påståenden och frågor utan att svara på de som jag ställde dig.
Är det därför som du INTE citerar respektive felaktighet och därpå förklarar mer precist vad som är fel?

Inverterad verklighet.

Citat:
Vad menar du med högre smältpunkt, specificera temperaturen tack. Är det t ex 589 grader, och vilken enhet, eller är det 1879 grader...?
Järn smälter normalt vid 1500 grader celsius.

Citat:
Så länge det inte finns några vettiga iakttagelser om dessa microsfärer i stors mängder där de inte kan förväntas finnas p g a det arbete man gjorde med skärbrännare etc, så är de ju i princip irrelevanta.
Fast det är ju ”de vettiga iakttagelserna” som efterfrågas. Beräknas den genomsnittliga mängden sfärer per testad kubikenhet och att samplingarna är utspritt representativa så går det att beräkna den samlade mängden som en kvot för allt stål som rasade/sprängdes/smälte i och kring WTC den dagen.

Blir då uppmätt mängd i kilo av en storleksordning som inte går att förklara med andra möjliga processer så återstår olika typer av termit.

Det här avförde NIST efter lite snack vid fikabordet med att ”det hade varit så svårt att bära in i byggnaderna ... ”

Du delar den synen på vetenskap och ansvar inför en traumatiserad allmänhet som dessutom står för fiolerna och är deras egentliga uppdragsgivare?

Alla de du kallar för ”idioter”?

Citat:
Kan du visa exakt citat var det står att man alltid måste utföra absoluta tester efter sprängämnen etc?
Vad menar du med ”absoluta”? Det räcker gott med gängse forensiska tester. På damm. På rester av stålet.

Jag skrev inte ”måste”, jag skrev ”riktlinjer”. Det blir avsevärt enklare för dig om du läser vad jag faktiskt skriver. Gör det.
NFPA 921 – 19.4.8.2.6 Extremism
“Extremism-motivated firesetting is committed to further a social, political, or religious cause. Fires have been used as a weapon of social protest since revolutions first began. Extremist firesetters may work in groups or as individuals. Also, due to planning aspects and the selection of their targets, extremist firesetters generally have a great degree of organization, as reflected in their use of more elaborate ignition or incendiary devices.

Subcategories of extremist firesetting are identified as follows.

(a) Terrorism. The targets set by terrorists may appear to be at random; however, target locations are generally selected with some degree of political or economic significance. Political targets generally include government offices, newspapers, universities, political party headquarters, and military or law enforcement installations. Political terrorists may also target diverse properties such as animal research facilities or abortion clinics. Economic targets may include business offices, distribution facilities of utility providers, banks, or companies thought to have an adverse impact on the environments. Fires or explosions become a means of creation confusion fear, or anarchy. THE TERRORIST MAY INCLUDE FIRE AS BUT ONE OF A VARIETY OF WEAPONS, ALONG WITH EXPLOSIVES, USED IN FURTHERING HIS OR HER GOAL…”
Uppmaningen att testa för det ligger givetvis implicit i beskrivningen av de metoder som kan tänkas användas vid just terror-attacker. 1993 i färskt minne, om inte annat.

Vidare:
NFPA 921 – 23.1.4 Definition of an Explosion
“Although an explosion is almost always accompanied by the production of a loud noise, the noise itself is not an essential element in the definition of an explosion. The generation and violent escape of gases are the primary criteria for an explosion.”
Så, även om NIST’s påstående om att inga kraftiga explosioner hördes eller fastnade på videoupptagningar i samband med kollapserna (vilket är en ren bevisad lögn) vore sanningsenligt, så är det definitivt inte bevis för att inga sådana förekom.

Ändå inga tester.

Och, det var ju knappast så att ingen från allmänheten starkt misstänkte att sprängmedel hade använts. Så, varför inte testa och därmed bevisa att några sådana inte hade förekommit? Kostnad?

Peanuts i sammanhanget.
Citera
2017-12-03, 13:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Försöker förklara matematik för dig, men det verkar meninglöst.
Jisses ...

Citat:
Det vet vi inte, några lär har varit besökare men hur många?... Sen så är din arbetare både personal på plats samt brandmän/poliser. Iaf polis lär ju vara av amrikansk medborgarskap, borde vara väldigt få som enbart är medborgare i annat land där. Brandmän kan det finnas, men lär var väldigt få.
Ja, antalet besökare är något som måste vägas in, men även där gäller regeln att slumpen inte tar nationella hänsyn vilket alltså gäller fram till annat framkommer.

Vad gäller brandmän, poliser och annan formell räddningspersonal så har jag tittat lite närmare på det och kommit fram till att utlänningar, inklusive israeler, antagligen är avsevärt underrepresenterade i den typen av yrken om det alls förkommer.

- Byt ut 2606 mot ca 2085 och ordningen är återställd. 2085/35 000 = 0,056 = 6%

- 3 döda israeler blir då: 3/0,056 = 53,6 = 54 stycken israeler som normalt arbetar i tornen. 1,5 promille av den totala arbetsstyrkan.

Citat:
Jo, men det är 8:46 den 9/11som räknas.
Nej, det som räknas är kvoten döda israeler jämfört med kvoten samtliga döda. I den mån den kvoten tycks vara för låg, i den mån bör orsakerna fastställas. Om du bortser från ej närvarande reguljära arbetare så bortser du samtidigt från den grupp som potentiellt innehåller oproportionellt många israeler, vilket ju är föremålet för beräkningen.

Citat:
Javisst. Men vi har ingen nytta av den siffran.
Med reservation för att jag nu har justerat ner den till 6%, varför har vi inte det, menar du?

Citat:
Förviso, men ungefär allt annat.
Slumpen tar inga hänsyn till någonting. Gör den det så är det per definition inte slumpen utan något annat i spel. Det är detta något som är föremålet för resonemanget.

Citat:
Vilket är så få att det blir statistiskt inte säkerställt. Vilket gör att vi inte kan använda den siffran att räkna på.
Som sagt, ibland undrar man ... Nej, siffran 3 är inte det statistiska underlaget. Det är kvoten döda (2080) av det totala antalet som reguljärt arbetade i tornen (35 000) = 6% som är det statistiska underlaget. Siffran 3 är ett specialfall applicerat på samma underlag.

Citat:
Vi vet inte det, du påstår.
Vi vet inte om det verkligen är så, men vi vet definitivt att antalet bör ligga däromkring för att inte utgöra en statistisk anomali (sticka ut) som i så fall kräver sin förklaring.

Citat:
Med tanke på att du inte kan räkna ut ett jävla skit så har vi inte kommit till frågorna än.
Då återstår det för dig att presentera dina invändningar med specifik referens till det jag faktiskt skriver. Så här långt har du knappast imponerat.

Citat:
Du kommer inte få reda på det här eller med hjälp av matematik.
Självklart så hade det varit att föredra om ansvariga utredare hade gjort en empirisk kartläggning av antalet reguljära arbetare med avseende på nationalitet och därpå publicerat datan för allmänheten att se. Nu underlät man att göra det vilket gör att man med tillgängliga direkta och indirekta data får nöja sig med beräkningar och skattningar av relevanta förhållanden.

Är det så att dessa beräkningar och skattningar leder fram till mycket stora diskrepanser i vad som kan anses rimligt finns det all anledning att lyfta fram det och kräva en förklaring.

Om antalet israeler enligt kvoten endast utgör 1,5 promille av reguljär personal så är det enligt mig anmärkningsvärt få sådana, givet de faktorer listade av mig ovan.

Om du inte håller med förväntar jag mig att du i sak bemöter mina beräkningar och/eller mina skattningar.
Senast redigerad av onopono 2017-12-03 kl. 13:51.
Citera
2017-12-03, 14:46
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jisses ...
Ja, antalet besökare är något som måste vägas in, men även där gäller regeln att slumpen inte tar nationella hänsyn vilket alltså gäller fram till annat framkommer.

Vad gäller brandmän, poliser och annan formell räddningspersonal så har jag tittat lite närmare på det och kommit fram till att utlänningar, inklusive israeler, antagligen är avsevärt underrepresenterade i den typen av yrken om det alls förkommer.
- Byt ut 2606 mot ca 2085 och ordningen är återställd. 2085/35 000 = 0,056 = 6%
- 3 döda israeler blir då: 3/0,056 = 53,6 = 54 stycken israeler som normalt arbetar i tornen. 1,5 promille av den totala arbetsstyrkan.
Det var endast 2av de döda israelerna som arbetade i tornen:
Alona Avraham, 30, var ombord på United Airlines flight 175
Daniel Lewin, 31, var ombord på American Airlines Flight 11
Shai Levinhar, 29, arbetade i Norra tornet (Cantor Fitzgerald brokerage)
Leon Lebor, 51, Londonfödd israel jobbade som städare i tornen.
Hagai Shefi, 34, var på konferens på våning 106 i norra tornet (i Windows on the World)
Ska du envisas med att 3 israeler har någon betydelse så bör du alltså räkna på det normala antalet människor i byggnaderna (50.000) eller ännu hellre, antalet som faktiskt befann sig i byggnaderna (18.000).

Citat:
Om antalet israeler enligt kvoten endast utgör 1,5 promille av reguljär personal så är det enligt mig anmärkningsvärt få sådana, givet de faktorer listade av mig ovan.
Med tanke på att israeliska medborgare i staten New York vid denna tid utgjorde 1,6 promille av befolkningen så är det ju ett alldeles ypperligt väl överensstämmande värde..
Citera
2017-12-03, 15:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det var endast 2av de döda israelerna som arbetade i tornen:
Alona Avraham, 30, var ombord på United Airlines flight 175
Daniel Lewin, 31, var ombord på American Airlines Flight 11
Shai Levinhar, 29, arbetade i Norra tornet (Cantor Fitzgerald brokerage)
Leon Lebor, 51, Londonfödd israel jobbade som städare i tornen.
Hagai Shefi, 34, var på konferens på våning 106 i norra tornet (i Windows on the World)
Ja, det ökar ju i så fall anomalin ytterligare.

Citat:
Ska du envisas med att 3 israeler har någon betydelse så bör du alltså räkna på det normala antalet människor i byggnaderna (50.000)
Ja, med reservation för att nationalitet kan fördela sig dramatiskt annorlunda i gruppen tillfälliga besökare än det förväntade i byggnader av tvillingtornens typ och verksamhet.

Om man antar att kvoten besökare av samtliga reguljära (15/35) är likartad oavsett tid på dygnet så kan en kartläggning av antalet döda besökare ge en fingervisning om antalet döda besökare återspeglar den kvoten och om inte, titta på möjliga förklaringar till diskrepansen.

Citat:
eller ännu hellre, antalet som faktiskt befann sig i byggnaderna (18.000).
Återigen, om man inte räknar med de 17 000 frånvarande så får man ingen rättvisande bild av respektive nations kvot döda, eftersom oproportionell frånvaro då inte blir synlig i det statiska underlaget.

Bättre då att räkna på samtliga och utgå ifrån att frånvaron är slumpmässigt fördelad över nationalitet och därpå undersöka orsaken till signifikanta avvikelser i den mån dessa uppstår.

Citat:
Med tanke på att israeliska medborgare i staten New York vid denna tid utgjorde 1,6 promille av befolkningen så är det ju ett alldeles ypperligt väl överensstämmande värde..
Bra, då återstår det bara att visa att arbetsstyrkan utgjorde ett demografiskt tvärsnitt av delstatens befolkning och du är hemma.

Jag tvivlar starkt på det.
Citera
2017-12-03, 15:53
Medlem
Citat:
Som sagt, du lever i en inverterad verklighet. Den dagen du förstår det, om den infinner sig, kommer att bli en vändpunkt i ditt liv.

Är det därför som du INTE citerar respektive felaktighet och därpå förklarar mer precist vad som är fel?

Inverterad verklighet.

Järn smälter normalt vid 1500 grader celsius.

Fast det är ju ”de vettiga iakttagelserna” som efterfrågas. Beräknas den genomsnittliga mängden sfärer per testad kubikenhet och att samplingarna är utspritt representativa så går det att beräkna den samlade mängden som en kvot för allt stål som rasade/sprängdes/smälte i och kring WTC den dagen.

Blir då uppmätt mängd i kilo av en storleksordning som inte går att förklara med andra möjliga processer så återstår olika typer av termit.

Det här avförde NIST efter lite snack vid fikabordet med att ”det hade varit så svårt att bära in i byggnaderna ... ”

Du delar den synen på vetenskap och ansvar inför en traumatiserad allmänhet som dessutom står för fiolerna och är deras egentliga uppdragsgivare?

Alla de du kallar för ”idioter”?

Vad menar du med ”absoluta”? Det räcker gott med gängse forensiska tester. På damm. På rester av stålet.

Jag skrev inte ”måste”, jag skrev ”riktlinjer”. Det blir avsevärt enklare för dig om du läser vad jag faktiskt skriver. Gör det.
NFPA 921 – 19.4.8.2.6 Extremism
“Extremism-motivated firesetting is committed to further a social, political, or religious cause. Fires have been used as a weapon of social protest since revolutions first began. Extremist firesetters may work in groups or as individuals. Also, due to planning aspects and the selection of their targets, extremist firesetters generally have a great degree of organization, as reflected in their use of more elaborate ignition or incendiary devices.

Subcategories of extremist firesetting are identified as follows.

(a) Terrorism. The targets set by terrorists may appear to be at random; however, target locations are generally selected with some degree of political or economic significance. Political targets generally include government offices, newspapers, universities, political party headquarters, and military or law enforcement installations. Political terrorists may also target diverse properties such as animal research facilities or abortion clinics. Economic targets may include business offices, distribution facilities of utility providers, banks, or companies thought to have an adverse impact on the environments. Fires or explosions become a means of creation confusion fear, or anarchy. THE TERRORIST MAY INCLUDE FIRE AS BUT ONE OF A VARIETY OF WEAPONS, ALONG WITH EXPLOSIVES, USED IN FURTHERING HIS OR HER GOAL…”
Uppmaningen att testa för det ligger givetvis implicit i beskrivningen av de metoder som kan tänkas användas vid just terror-attacker. 1993 i färskt minne, om inte annat.

Vidare:
NFPA 921 – 23.1.4 Definition of an Explosion
“Although an explosion is almost always accompanied by the production of a loud noise, the noise itself is not an essential element in the definition of an explosion. The generation and violent escape of gases are the primary criteria for an explosion.”
Så, även om NIST’s påstående om att inga kraftiga explosioner hördes eller fastnade på videoupptagningar i samband med kollapserna (vilket är en ren bevisad lögn) vore sanningsenligt, så är det definitivt inte bevis för att inga sådana förekom.

Ändå inga tester.

Och, det var ju knappast så att ingen från allmänheten starkt misstänkte att sprängmedel hade använts. Så, varför inte testa och därmed bevisa att några sådana inte hade förekommit? Kostnad?

Peanuts i sammanhanget.

Jag har lite on om tid nu, så ett nedkortat svar.

Så, vi kan konstatera att du hittar en text och sen inbillar dig att det står att man rutinmässigt ska testa för sprängmedel vid terrordåd, fast det inte på ett enda ställe i texten du citerat står att man ska göra det. Bra, tack för att du ännu en gång visar att du lever i fablernas värld och inte kan presentera konkreta fakta för dina fantasifulla påståenden.
Citera
2017-12-03, 16:06
Avstängd
En sak som slog mig. Hur vet ansvariga att det var just 18 000 arbetare i tornen när de attackerades? Borde man inte då också veta vilka dessa var, deras identitet?
Citera
2017-12-03, 16:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har lite on om tid nu, så ett nedkortat svar.
Naturligtvis.

Citat:
Så, vi kan konstatera att du hittar en text och sen inbillar dig att det står att man rutinmässigt ska testa för sprängmedel vid terrordåd, fast det inte på ett enda ställe i texten du citerat står att man ska göra det. Bra, tack för att du ännu en gång visar att du lever i fablernas värld och inte kan presentera konkreta fakta för dina fantasifulla påståenden.
Nja, när du får ”tid”, läs vad jag faktiskt skriver och har du fortfarande invändningar, citera och förklara varför.

Det här duger inte.
Citera
2017-12-03, 17:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
En sak som slog mig. Hur vet ansvariga att det var just 18 000 arbetare i tornen när de attackerades? Borde man inte då också veta vilka dessa var, deras identitet?

Det är ett estimat vad jag läst.Finns lite olika uppgifter:
Estimates of the number of people in the Twin Towers when attacked on Tuesday, September 11, 2001, range between 14,000 and 19,000. The National Institute of Standards and Technology estimated that approximately 17,400 civilians were in the World Trade Center complex at the time of the attacks.Turnstile counts from the Port Authority indicate that the number of people typically in the Twin Towers by 10:30 am was 14,154.
-----
The government estimates that when the planes hit, the towers had about 18,000 people inside. -----
https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_September_11_attacks
https://www.quora.com/How-many-people-worked-at-the-World-Trade-Center-on-September-11

Det ska visst ha varit många som inte kommit till jobbet ännu eftersom det var valdag i NYC och många därför svängde förbi sitt lokala valkontor på väg till arbetet. Får inte riktigt ihop det med uppgifterna ovan, tycker det borde varit färre än de 14,154 en normaldag kl 10:30 i sånt fall..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-12-03 kl. 17:54.
Citera
2017-12-03, 18:06
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det är ett estimat vad jag läst.Finns lite olika uppgifter:
Estimates of the number of people in the Twin Towers when attacked on Tuesday, September 11, 2001, range between 14,000 and 19,000. The National Institute of Standards and Technology estimated that approximately 17,400 civilians were in the World Trade Center complex at the time of the attacks.Turnstile counts from the Port Authority indicate that the number of people typically in the Twin Towers by 10:30 am was 14,154.
-----
The government estimates that when the planes hit, the towers had about 18,000 people inside. -----
https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_September_11_attacks
https://www.quora.com/How-many-people-worked-at-the-World-Trade-Center-on-September-11

Det ska visst ha varit många som inte kommit till jobbet ännu eftersom det var valdag i NYC och många därför svängde förbi sitt lokala valkontor på väg till arbetet. Får inte riktigt ihop det med uppgifterna ovan, tycker det borde varit färre än de 14,154 en normaldag kl 10:30 i sånt fall..
Andra källor säger 14,154 kl 8.45, så det är nog en felskrivning.

Här finns beräkning på hur många som fanns i byggnaderna och lite olika metoder som använts. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2636613/
Citera
2017-12-03, 18:20
Medlem
Citat:
Slumpen tar inga hänsyn till någonting. Gör den det så är det per definition inte slumpen utan något annat i spel. Det är detta något som är föremålet för resonemanget.

Få saker är slumpmässigt. Det mesta går att räkna fram, även om det är fördjävla krångligt. Det är tom så ovanligt så när något presenteras som slumpmässigt säger självaste Einstein ifrån, förviso hade han fel men det säger lite hur ofta det förekommer.

Att du inte kan räkna på det är inte samma sak som slumpmässigt.

Citat:
Självklart så hade det varit att föredra om ansvariga utredare hade gjort en empirisk kartläggning av antalet reguljära arbetare med avseende på nationalitet och därpå publicerat datan för allmänheten att se. Nu underlät man att göra det vilket gör att man med tillgängliga direkta och indirekta data får nöja sig med beräkningar och skattningar av relevanta förhållanden.

Jo, om de hade 1 000 miljarder dollar som de inte visste vad de skulle göra med. Troligen var det inte så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in