2007-04-15, 21:52
Medlem
Qrilleos avatar
Ifall du tänker köpa en talisker så satsa på att köpa den 18-åriga istället för den 10-åriga. Den på 18 är en av mina favoritwhiskys jämte lagavulin
Citera
2007-04-15, 23:20
Medlem
LzRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Den är väl då allt annat än rökig.

Ja det är sant, men jag ville ändå smyga in ett litet tips på en fin whisky även om nu trådens huvudsyfte var tips på rökig whisky.
Citera
2010-02-18, 14:48
Medlem
wh0res avatar
Octomore är extremt rökig. dubbelt så hög ppm som laphroig och lagavulig.

Ardbeg är annars väldigt rökig, tror inte jag såg det nämnas när jag skummade igenom tråden.
Hursomhelst. Octomore är extrem, och hyffsat dyr. Vet inte om den säljs på systemet än och orkar inte kolla. Flaskan är lite okonventionell, svart, konstig form och lite plastig (ser det ut som). Har bara beställt en tvåa på säve flygplats och det behövdes en hel del vatten. Var som att andas in en kolbit.
Citera
2010-08-01, 15:44
Medlem
Standardsvaret (i Sverige) är Laphroaig, för den är ju rökig och oljig och allt det där traditionella, men den är knappast rökigast eller mest intressant (även om den blir ganska trevlig med en skvätt vatten), bara stereotyp.

Prova gärna Ardbeg om du vill ha något rökigt, bäst i deras standardutbud gillar jag personligen Ardbeg Uigeadail, men om du får tag i en Ardbeg Corryvreckan är lyckan gjord!

Vill du prova något mindre rökigt tycker jag du ska köpa en flaska Springbank 10, den har väldigt speciell karaktär och varierar något mellan olika utgåvor (eftersom Springbank är ett litet oberoende destilleri).

På flera större Systembolagsbutiker finns fortfarande ett begränsat släpp av Ardbeg Supernova (2010) som är det rökigaste som går köpa i hyllorna just nu.

Vänligen
--
Martin
Citera
2011-07-20, 00:07
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Bumpar tråden då jag vill ha tips på en rökig whisky, malt eller blended, som ligger under 300kr i pris.

Testade Ilsay mist De luxe förra veckan och gillade den, men vill gärna hitta någon sort som är lite rökigare. Funderar på att testa Islay Legend 8 years, den ska innehålla minst 50% maltwhisky, i huvudsak Bowmore. Någon som testat denna? Hur står den sig mot Islay Mist?
Citera
2011-07-20, 19:19
Medlem
hesons avatar
Detta är det acceptabla low-end sortimentet, på något sätt kan man säga att man får var man betalar för.

Macleod's Islay 8 Years 335,-
The Ileach Single Malt 353,-
Caol Ila 12 Years 389,-
Bowmore 12 Years 399,-
Laphroaig 10 Years 419,-
Citera
2011-07-20, 22:24
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Bumpar tråden då jag vill ha tips på en rökig whisky, malt eller blended, som ligger under 300kr i pris.

Testade Ilsay mist De luxe förra veckan och gillade den, men vill gärna hitta någon sort som är lite rökigare. Funderar på att testa Islay Legend 8 years, den ska innehålla minst 50% maltwhisky, i huvudsak Bowmore. Någon som testat denna? Hur står den sig mot Islay Mist?

Jag har fått för mig att det är lite mer riv i Islay legend än i Islay Mist Deluxe. Lägger du på 89kr så har du Caol Ila 12 år som måste vara den som är mest prisvärd på bolaget. Du kan ju prova Tomatin 12 för 309kr som är ganska hyfsad.
Citera
2011-07-21, 17:49
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
Jag har fått för mig att det är lite mer riv i Islay legend än i Islay Mist Deluxe. Lägger du på 89kr så har du Caol Ila 12 år som måste vara den som är mest prisvärd på bolaget. Du kan ju prova Tomatin 12 för 309kr som är ganska hyfsad.
Tomatin är absolut inte rökig, du måste blandat i hop den med något annat.
Citera
2011-07-23, 20:33
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Tackar för tipsen!

Blev en Islay Legend till sist, ville inte gå över budgeten som jag satt. God och prisvärd whisky tycker jag, hade inte lika lång rökig eftersmak som Islay Legend, men den var lenare och mer smakrik än Legend, som mest bara är rökig.

Macleod's Islay ska jag testa nån gång framöver, ska bli spännande att se hur en så pass billig malt från Islay smakar!
Citera
2011-07-23, 22:09
Medlem
Continental Ops avatar
lagavulin är bäst! "the good shit"

kolla 1:00 på denna, värsta reklamfilmen eveh!!
http://www.youtube.com/watch?v=tk5dZ3OfHRU
Citera
2011-07-25, 12:04
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Tomatin är absolut inte rökig, du måste blandat i hop den med något annat.

Det beror väl på vad man anser vara rökigt, röken finns där men den är inte lika tydligt som i en Ardbeg eller Laphroaig. Sen var det väl mer priset jag tänkte på inte hur rökigt det var.
Citera
2011-07-25, 12:04
Medlem
ThreeSevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Laphroaig är mycket god, den borde finnas i butik.

Rekommenderas starkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in