2007-04-09, 16:56
Medlem
benjas avatar
Tjenare!

Nu är det så att en fläkt på mitt moderkort har lagt ner! Tror att den sitter på något som heter nordbryggan (kan detta stämma?)!

Den snurrar som om den har börjat glappa lite, gör ungefär ett halvt varv, sen lägger den ner för att 2 sek senare dra ett halvt varv till..

http://www.asus.com/products4.aspx?l...75&modelmenu=1
det är den silverfärgade lilla fläkten under PCI-e platserna

Självklart så gick ju garantin ut för 2 veckor sedan för att vara exakt så min fråga är omd et bara är att köra på till moderkortet lägger ner, eller kan något annat ta skada utav detta?
Citera
2007-04-09, 18:36
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benja
Tjenare!

Nu är det så att en fläkt på mitt moderkort har lagt ner! Tror att den sitter på något som heter nordbryggan (kan detta stämma?)!

Den snurrar som om den har börjat glappa lite, gör ungefär ett halvt varv, sen lägger den ner för att 2 sek senare dra ett halvt varv till..

http://www.asus.com/products4.aspx?l...75&modelmenu=1
det är den silverfärgade lilla fläkten under PCI-e platserna

Självklart så gick ju garantin ut för 2 veckor sedan för att vara exakt så min fråga är omd et bara är att köra på till moderkortet lägger ner, eller kan något annat ta skada utav detta?

Har den nu ändå lagt ner så passa på att köp en sån här istället:
http://www.kylning.com/product_info....roducts_id/525

Kan nog vara bra att göra det rätt fort, eftersom nordbryggan trots allt har hand om en del viktiga funktioner.

Temporärt så kan man oftast "slå igång" fläkten, dvs putta igång den så den kommer upp i varv, det var så jag fick göra innan jag fick min tysta kylning...
Citera
2007-04-09, 18:47
Medlem
Resurrecteds avatar
Jag har samma moderkort fast utan SLI-stöd och exakt samma sak hände med fläkten på min nordbrygga. Samma sak hände även för polarn som köpte ett likadant moderkort så kvalitén på den där fläkten kan ju diskuteras. Hursomhelst, jag köpte en http://www.gtek.net/index.php?mode=i...9f2a1ada1decc1 och satte dit istället. Funkar suveränt.
Citera
2007-04-09, 18:49
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resurrected
Jag har samma moderkort fast utan SLI-stöd och exakt samma sak hände med fläkten på min nordbrygga. Samma sak hände även för polarn som köpte ett likadant moderkort så kvalitén på den där fläkten kan ju diskuteras. Hursomhelst, jag köpte en http://www.gtek.net/index.php?mode=i...9f2a1ada1decc1 och satte dit istället. Funkar suveränt.

Helt korrekt, det var egentligen den här som Resurrected länkade till som jag köpte...
Får helt enkelt ta på mig dumstruten här.
Citera
2007-04-09, 23:20
Medlem
benjas avatar
tack så mkt för alla svaren! Jag har nu lagt en beställning på en sån där kylare så får vi se om datorn klarar sig tills den kommer fram
Citera
2007-04-10, 14:42
Medlem
DennisOlofs avatar
Jo då den klarar sig nog men Nordbryggan mår inte så bra. Det är viktigt att man har ordentlig kylning på den. Om fläkten gått sönder kan du säkert byta den, oftast är det ju standardfläktar som används.

Iofs måste man ha koll på vilken volt det är osv för att det ska bli rätt.

Jag föredrar dock passiv kylning av alla komponenter (undantag är cpu och grafikkort).
Citera
2007-04-16, 17:29
Medlem
benjas avatar
Men alltså grabbar! måste jag montera ner hela moderkortet och dra ut pinsen från baksidan utav det eller hur får jag loss den existerande fläkten?

Finns det någon simplare lösning än att montera ner hela skiten?
Citera
2007-04-16, 17:34
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Men alltså grabbar! måste jag montera ner hela moderkortet och dra ut pinsen från baksidan utav det eller hur får jag loss den existerande fläkten?

Finns det någon simplare lösning än att montera ner hela skiten?

Jag fick iaf plocka ut moderkortet för att kunna demontera den gamla fläkten och jag gissar att du får göra detsamma.
Det kommer att vara lite pilligt (grov understatement!) att få dit kylflänsen, men det är värt det!
Citera
2007-04-16, 19:29
Medlem
benjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jag fick iaf plocka ut moderkortet för att kunna demontera den gamla fläkten och jag gissar att du får göra detsamma.
Det kommer att vara lite pilligt (grov understatement!) att få dit kylflänsen, men det är värt det!

Men vafan Kunde dom inte fixat det på något bättre sätt...

Har iaf installerat ASUS probe nu och märker att fläkten fungerar men det är något innuti den som tar emot vingarna så att den hoppar något enormt i varvtalen....
Citera
2007-04-16, 19:46
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Men vafan Kunde dom inte fixat det på något bättre sätt...

Har iaf installerat ASUS probe nu och märker att fläkten fungerar men det är något innuti den som tar emot vingarna så att den hoppar något enormt i varvtalen....

Så jävla krångligt är det ju inte.
Skruva loss moderkortet, passa på att göra rent allting samtidigt! Bara det gör det värt det!
Pilla sen loss plupparna som håller fläkten och sen är det dags för en stor grogg!
Det kommer du nämligen behöva när du ska försöka passa ihop fästena på kylningen med hålen...
Det är minst sagt pilligt, men till slut passar det.
Jag hade problem med att nordbryggan sitter precis vid mitt grafikkort och det var verkligen tight med att få dit det igen, men det funkar än iaf.
Lycka till!
Citera
2007-04-16, 23:03
Medlem
benjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Så jävla krångligt är det ju inte.
Skruva loss moderkortet, passa på att göra rent allting samtidigt! Bara det gör det värt det!
Pilla sen loss plupparna som håller fläkten och sen är det dags för en stor grogg!
Det kommer du nämligen behöva när du ska försöka passa ihop fästena på kylningen med hålen...
Det är minst sagt pilligt, men till slut passar det.
Jag hade problem med att nordbryggan sitter precis vid mitt grafikkort och det var verkligen tight med att få dit det igen, men det funkar än iaf.
Lycka till!

okey. Tack så mkt för hjälpen! Får försöka få dit den imorrn eller nått!
Jag märkte också att mitt grafikkort satt väldigt nära och jag tror faktiskt inte att de tkommer passa...men jag får väl prova
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in