2007-04-09, 19:25
Medlem
Varnims avatar
Är det du eller far din som pratar när det måste vara manuell växellåda?

I en sån typ av bil skulle jag aldrig någonsin vilja ha något annat än en automat Jag har iofs aldrig kört någon A6 eller S80 men andra bilar i den storleken och större och det hade bara känts fel med manuell växellåda. Man får helt enkelt ta med i beräkningen att även med en ordentlig motor så blir det inte en lika "rolig" bil som en mindre bil, där jag absolut förstår varför man vill ha manuell.
Citera
2007-04-09, 19:32
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
Är det du eller far din som pratar när det måste vara manuell växellåda?

I en sån typ av bil skulle jag aldrig någonsin vilja ha något annat än en automat Jag har iofs aldrig kört någon A6 eller S80 men andra bilar i den storleken och större och det hade bara känts fel med manuell växellåda. Man får helt enkelt ta med i beräkningen att även med en ordentlig motor så blir det inte en lika "rolig" bil som en mindre bil, där jag absolut förstår varför man vill ha manuell.

Jag vill ha manuell. Självklart är det inte samma sak som med en mindre sportigare bil med manuell men jag gillar ändå att växla och det kan fortfarande gå undan på vägarna med en S80
Citera
2007-04-09, 20:03
Medlem
Baalzamons avatar
Självklart skall det vara manuell även på större bilar. Automat passar inte på något slags fordon, utom möjligen permobiler
Citera
2007-04-09, 20:43
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Självklart skall det vara manuell även på större bilar. Automat passar inte på något slags fordon, utom möjligen permobiler
Stadsjeepar å sånt är skönt att ha med automat + att när man blir äldre så är det nog skönt att ha sin S500 med en automat faktiskt...
Citera
2007-04-09, 21:13
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:

Så resonerade jag också tills jag skaffade mig min första automat. Finns inget skönare än automat, speciellt en steptronic-låda. Känslan vid kickdown är underbar. Finns Porsche GT med automatlådor till och med. Det var förr i tiden automatlådor var tråkiga, det är andra tider nu tack vare tekniken.
Citera
2007-04-09, 21:15
Medlem
Jag har automat i min Saab. Skitskönt eftersom man alltid har högerhanden fri för att fiska upp nappar, leksaker, ge vatten etc när sonen sitter och tjurar i barnstolen på passagerarsidan

Tråkigare med automat, möjligt, men smidigare är det sannerligen, speciellt i stan
Citera
2007-04-09, 21:19
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolby
Jag har automat i min Saab. Skitskönt eftersom man alltid har högerhanden fri för att fiska upp nappar, leksaker, ge vatten etc när sonen sitter och tjurar i barnstolen på passagerarsidan

Tråkigare med automat, möjligt, men smidigare är det sannerligen, speciellt i stan

Tycker inte alls faktiskt, det beror på också vad det är för automatlåda.
Citera
2007-04-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Tycker inte alls faktiskt, det beror på också vad det är för automatlåda.

Jo jag vet. Jag tänkte bara att för 100.000 kanske man inte får en bil med en hyfsat ny automatlåda (läs steptronic).

Automatlådan i min gamla 240 var inte för vass

edit: blandade ihop tråden med en annan...sorry
Citera
2007-04-09, 21:25
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolby
Jo jag vet. Jag tänkte bara att för 100.000 kanske man inte får en bil med en hyfsat ny automatlåda (läs steptronic).

Automatlådan i min gamla 240 var inte för vass

Finns många Bimmers för 100.000:- med den lådan. Tänk en 540-E39 eller 740-E38 med den lådan.
Citera
2007-04-09, 21:28
Medlem
Jo, om man nu gillar BMW så (vilket jag också gör till viss del).

Men vi släpper den diskussionen.

Kort och gott:

Jag föredrar automatlåda. En del nyare bilar drar t.o.m mindre soppa med automatlåda jämfört med manuell låda.

Men som sagt, smaken är som baken...
Citera
2007-04-09, 22:20
Medlem
frosses avatar
Får väl ta å tänka lite på automat å bolla det med pappa.
Har fått svar om Audis potientiella fel och negativiteter men hur är det med Volvo och deras S80?
Citera
2007-04-09, 23:07
Medlem
Citat:
Det där är mer eller mindre fordar med jaguaremblem. Dessutom riktigt fula. Skall man ha jaguar får man nog lätta ordentligt på lädret, och köpa en riktig.

Personligen skulle jag satsat på BMW 5-serien för köregenskaperna eller audi för designen. I övrigt finns nog ingen annan bil som intresserar.
Jag håller på sätt och vis med dig vad gäller Jaguarerna, men för de "riktiga"
pratar vi kring dubbla summan. Så har vi det där med den svullna stilen
på karosserna som verkar dominera dagens bilvärld. Själv gillar jag det inte,
det ser klumpigt ut. Men är det ändå det som gäller, så vill jag påstå att s-type
vinner i den stilen. Men, men, inget slår en kaross som så att säga sträcker
ut i hela sin längd. XJ for the win!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in