Citat:
Ursprungligen postat av
leroi.smith
Godmorgon FB!
Vaknade för en stund sedan - bakis med smulor i sängen efter Ballerinakakor, lap-topen nedstörtad på golvet med skärmen ner och med tv:n på för fullt - och är nu alldeles förtvivlad. TV4 sänder morgon-tv och Tilde de Paula skämmer ut sig själv och överträder gränserna även för lågt ställda krav på anständighet.
Ja menar helt enkelt att hon är usel, ja en rejäl sopa i rollen som journalist (jag säger "rollen" eftersom jag utgår från att hon saknar utbildning på området - nej, jag orkar inte reasercha henne nu!). Mina spontana och dessvärre något ospecifika invändningar (är bakis som en apa så jag pallar inget mer) är följande:
1. Tilde har under diskussionsämnen som religiös tro, klimathotet, hattmode och Linda Bengtzings jet-lag uttryckt sin personliga åsikt ungefär hundratusen gånger. Men en av mina huvudfrågor kvarstår: vad anser gästerna i dessa frågor?
2. Tilde med förhöjd röst: "som vanlig människa blir man ju förbannad när man hör att stormakterna har försenat FN´s andra klimatrapport för att de tjatade om hur rapportens sammanfattning ska formuleras"!?
Experten i saklig ton: "det är en rapport på över 1000 sidor och det är därför av yttersta vikt att inget sägs som inte rapporten ger stöd för, eftersom det kommer att fattas en mängd politiska beslut utifrån rapporten. Det är också en fråga om trovärdighet - genom att väga orden och diskutera formuleringarna förstår vi kanske hur oerhört viktigt arbetet med klimatförändringarna är...."
Är människan förberedd eller tänker morgonredaktionen: "ähhh fan nu sätter vi Tilde i båten och slänger in lite tunga expeter som trollar up henne på läktarn"!? Tilde verkar ha ett trängande behov av att i direktsänd tv göra spontana tolkningar av komplexa problem - kanske göra henne till gäst istället för tvärtom!?
Orkar inte mer men kan ju även nämna att hennes taltid överträder alla gästernas samlade - eller så är det bara jag som har retat upp mig och tycker hon tjatar hål i huvudet på mig denna morgon.
Skulle någon vilja fylla på med:
a) en mer vetenskaplig (adekvata begrepp etc) analys av detta mediafenomen
b) fler exempel på hur anständighetsgränserna överträds inom tv-journalistiken (syftar främst på hur viktiga samhällsfenomen behandlas på samma sätt som bengtzings jet-lag)
ok... hade jag kul igår? var det värt det? tjaaa det är alltid värt det!
Kortfattat svar. Jag tittar inte på ”Efter fem” av den enkla anledningen att Tilde är programledare. Hennes röst är fruktansvärt tillgjord, det kryper i hela kroppen på mig.
Sen håller jag helt och fullt med dig om att hennes personliga åsikter flödar över.