• 1
  • 2
2007-04-08, 03:01
Medlem
Dr Bylunds avatar
Hur är det ställt med moralen i samhället tycker ni?
Jag tycker det är överlag skrämmande låg. Många vill ge intryck av att ha hög moral, dock kan man se på folks handlingar att dom inte lever som dom moraliserar.
Är ju både ologiskt och avslöjande att säga en sak men göra tvärt emot.

Eller är moralen förlegad? Det verkar som folk som inte har någon lyckas bäst i dagens samhälle.
Man ska vara hungrig egoist som inte skyr några medel för att få sin vilja fram, och drar sig inte för att utnyttja blåögda idealister i sin väg till ett ohälsosamt stort ego.

Eller ligger det i vår natur att ha dubbelmoral ?

Vad tycker ni om saken?
Citera
2007-04-08, 10:04
Medlem
JohnMiltons avatar
Beror det inte mycket på hur var och en definierar moral?
Visst, just nu är det de kapitalistiskt pådrivna konkurrensidealen om att man måste visa sin överlägsenhet, och själv tro till fullo på den som råder i samhället, men å andra sidan antar jag att det kan vara moraliskt om man har "rätt" definition.

Det kommer nog gå i vågor, precis som allt annat i världen. En dag är det inte längre lika hippt att panikartat behöva visa upp en bild av överlägsenhet(även inåt, inte minst) enligt någon slags vidrig vriden marknadsföringsdarwinism. För att vara så en tid och sedan ändå gå tillbaka, borde kanske tilläggas...
Citera
2007-04-08, 10:58
Medlem
Kheperas avatar
Självklart är moralen låg, överlag. Se dig omkring för helvete! Folk förstår inte var konsekvens och universalier innebär.
Citera
2007-04-08, 11:11
Medlem
KennyVsSpennys avatar
Detta är nog däremot inget nytt fenomen, moralen har ALLTID varit på en avsevärt lägre nivå än människor i stort vill ge sken av, korsfarare hade med sig prostituerade samtidigt som de hade ihjäl kvinnor o barn och i bondesverige verkar sex utanför äktenskapet vara mer regel än undantag om man får döma efter kyrkoböckerna. Sen finns det väl ingen direkt statisk syn på vad moral innebär (sex, våld och stöld brukar däremot vara valada delar). Men jag kan sträcka mig så långt som att påstå att Nietzsches "flockmoral" (minns inte originalterminologin) mer fungerar som en hämmande kulturell företeelse än att den någonsin skulle ha utgjort en praktisk verklighet.
Citera
2007-04-08, 11:14
Bannlyst
Hög moral sätter inte bröd på bordet.

// Roger P.
Citera
2007-04-08, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Hög moral sätter inte bröd på bordet.

// Roger P.

Nån har läst sin Adam Smith:

Citat:
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker that we expect our dinner, but from their regard to their own interest. We address ourselves, not to their humanity but to their self-love, and never talk to them of our own necessities but of their advantages.
Citera
2007-04-08, 15:36
Medlem
Antinomoss avatar
Jag fokuserar på min moral och ägnar andras moral föga intresse...dock:

Hur man definierar "hög moral"? De som agerar egoistiskt kanske agerar helt moraliskt konsekvent, då de agerar i enlighet med sin moral. Att sedan andra klassar den moral som låg eller hög beror ju på deras egen moral i fråga.

//Mvh, M
Citera
2007-04-08, 17:56
Medlem
jimmychrists avatar
Det vetefan om moral kan vara hög eller låg, den är väl bara annorlunda mellan kulturer?
Citera
2007-04-10, 03:08
Bannlyst
Världen(Västvärlden och världen är väll samma sak?) behöver en ordentlig katastrof. Folk måste komma ner på jorden, fatta vad som verkligen spelar roll. Världen är för fet, som om någon har smetat fett i fejjan och Paris Hilton dycker upp som en, lysande röd, kliande, finne.
Citera
2007-04-10, 14:21
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bootis
Världen(Västvärlden och världen är väll samma sak?) behöver en ordentlig katastrof. Folk måste komma ner på jorden, fatta vad som verkligen spelar roll. Världen är för fet, som om någon har smetat fett i fejjan och Paris Hilton dycker upp som en, lysande röd, kliande, finne.

Och så går det ett årtionde eller två och så är vi tillbaka där vi började. Briljant och långsiktig lösning där.
Citera
2007-04-11, 07:39
Medlem
Prometeuss avatar
Och så var denna fråga besvarad, svaret är olika beroende på vem man frågar.
Vad som kravstår att undersöka är då om moralen är objektiv: http://www.flashback.org/showthread.php?t=450805
Citera
2007-04-11, 16:50
Medlem
Dr Bylunds avatar
Moralen är alltså låg, dvs pågår det ett konstant hycklande som jag inte kan undgå att irritera mig på.

Moral existerar. T.ex pedofili är moraliskt oförsvarbart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in