• 1
  • 2
2007-04-07, 19:09
Medlem
Har ett jobb på gång i Lund och har därför lite frågor om bostad:

Hur lätt är det att hitta bostad i Lund (1a eller 2a) ?

Vart är bra att bo (arbetsplatsen ligger i närheten av högskolan) ?
Citera
2007-04-07, 19:21
Medlem
Torchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wande
Har ett jobb på gång i Lund och har därför lite frågor om bostad:

Hur lätt är det att hitta bostad i Lund (1a eller 2a) ?

Vart är bra att bo (arbetsplatsen ligger i närheten av högskolan) ?

Det råder bostadsbrist i Lund. Vill du ha en lägenhet får du helt enkelt köpa en till ett sjukt överpris.

Din andra fråga kan jag inte svara på eftersom hela staden suger pungsvett i allmänhet. Flytta till Malmö istället.
Citera
2007-04-07, 19:30
Medlem
Kuggarns avatar
A&S till Bostad. /Mod
Citera
2007-04-08, 11:54
Medlem
d03ahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torch
Din andra fråga kan jag inte svara på eftersom hela staden suger pungsvett i allmänhet. Flytta till Malmö istället.

Helt rätt, flytta till Malmö. Om du ska jobba nära "högskolan" (jag tolkar det som LTH) så ska kan du ta buss 171 eller 1 till Lund. De går raka vägen och funkar mycket bra för pendlare. De går genom centrala Malmö och sen direkt till Lund.
Citera
2007-04-08, 20:58
Medlem
Någon föreslog att man skulle bo i Landskrona men det är ingen större hit vad jag fattat?
Citera
2007-04-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wande
Någon föreslog att man skulle bo i Landskrona men det är ingen större hit vad jag fattat?

Mycket muhammed där
Citera
2007-04-08, 23:32
Medlem
Giggis avatar
Jag hatar Lund, man kan inte köra bil för det är enkelriktat, bussgator och cykelstigar i vägen överallt.
Studenterna och alla andra cyklar utan att se sig om så de få gånger man kommer fram med bilen är risken stor att de hamnar på motorhuven. Eller så får man dem i hälarna när man går.

Dessutom är studenter ett djävla pack rent generellt!

Jag hade rekommenderat Malmö om du inte har familj för isf finns det många trevliga mindre orter runt omkring Lund.

Ska du bo i Malmö och pendla (med bil eller buss) rekommenderar jag området runt Värnhems- och Drottningtorget (Slussplan), så slipper du sitta i bilen så länge, du är ute på motorvägen på 2min.
Citera
2007-04-08, 23:58
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Så så, du vill väl bo i Sverige och inte i en sjaskig plebejisk stad där alla urin-vånare pratar nån sorts oförståelig grödamål från baggarna?

Lund är generellt helt ok oavsett vilket område du väljer. Eftersom stan är ett enda stort akademikerghetto där alla priserna börjar på två miljoner och uppåt är sannolikheten för att det skall finnas jävliga trappuppgångar mindre. Sedan kan du cykla till jobbet oavsett var du än bor i stan, något som ger dig motion och frisk luft. Alla cyklar i Lund, från frackklädda gubbsällskap till knegaren på Tetra Pak.

LKF är det allmännyttiga bostadsbolaget men då får man ofta vänta ett par månader för att flytta till ett utkantsområde, ibland tar det ännu längre tid eftersom de fräckt nog föreslår att man kan flytta till Dalby istället. Undvik byarna för allt i världen om du inte ställer upp i SM i Banjo

Bra områden om du arbetar på LTH är Norra Fäladen och Östra Torn. Men hela stan funkar ok, det är max en halvmil till allting som längst och det går som sagt var att cykla överallt.
Citera
2007-04-09, 12:28
Medlem
criss avatar
Kan bara hålla med föregående talare. Det är sjukt svårt att få en bra lägenhet i Lund. Enda alternativet är egentligen att köpa en för ett par millar, eller att du har sjukt goda kontakter.

Själv fick jag och två polare pröjsa 7500 tillsammans i månaden, för en rutten trea i utkanten av centrum. Rummen var väl typ 10 m2 stora, och köket var från skiften 1800/1900 talet. Ett rum som den ene kompisen fick, var ca 5 m2 stort. Tydligen bodde "husan" där förr i tiden, precis jämte köket. Sedan fanns det ett skitstort rum fyllt med massa skit, som gamla möbler och 3 m damm. Allt var packat på varandra, och gav verkligen lägenheten en stil, som kan jämföras med huset som "Tyler Durden" ockuperade i "Fight Club". För övrigt fick vi bara vistas i våra egna rum och köket. Absolut inte i de andra rummen, med all skit.

Behöver jag säga att vi inte fick ha våra namn på dörren, samt att vi betalade kärringen i näven varje månad? Ja, vi bodde svart. Det är väl så bostadssituationen ser ut i Lund, om man inte är överdrivet tät.

Sedan efter 1,5 år i kö på HFAB, så fick vi en studentlägenhet i Norra Fäladen, precis víd högskolan. Den var helt ok, men långt ifrån bra. Mycket blattar som hade 15 ungar, och tryckte in csn-pangar, för att slippa jobba.
Även ett visst mått av psyksjuka som gick och smög längs väggarna blandat med skummt vänsterpack som lyssnade på Internationalen dagarna i enda.

Nä, numera bor jag i Halmstad, en fan så mycket bättre stad. Får ångest jag bara tänker på Lund. Sedan kan jag säga att är du inte student i Lund, så finns det i princip inget att göra där på sin fritid. Flytta hellre då till Malmö, och pendla varje dag. Det tar inte alls lång tid. Ca 15 minuter med tåget.
Citera
2007-04-09, 18:13
Medlem
Trinnits avatar
Lund är trevligt, men problemet är att det är så mycket studenter där. Utelivet om man inte pluggar är nästan obefintligt, eller var det iallafall när jag bodde där. Det är en ganska liten stad, så fördelen är att man kan cykla överallt. Men mycket, mycket hellre Lund än Landskrona. Det kan inte understrykas nog, Landskrona är inget ordentligt ställe att bo på.

Hur svårt det är att hitta lägenhet i Lund beror på var du kan tänka dig att bo. Köpa går ju såklart alltid, men ska du ha en central lägenhenhet så får du ju stå i några år. Kan du däremot tänka dig norra delarna av Lund eller linero eller övriga utkanter så är det inte så ohemult lång tid man måste vänta. Då är bostadssituationen värre i Malmö. Undvik bara att ge dig in i lägenhetsbranschen i Lund kring terminsstarterna.
Citera
2007-04-09, 23:18
Medlem
Företaget borde väl känna till bostadssituationen i Lund, tror ni de kan hjälpa till?

Har en bror i Helsingborg som jag kan bo hos innan jag hittar något.
Citera
2007-04-10, 15:15
Medlem
testa Kävlinge, mycket fina förbindelser, du är i Lund på några minuter med tåget. ett helt ok samhälle (runt 30000 i kommunen) samt de har riktigt låg skatt där, tror bara det är Vellinge och Danderyd som har lägre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in