• 1
  • 2
2007-04-05, 11:30
Medlem
Dubbelespressos avatar
Jag har tänkt att jag skulle läsa lite i Bibeln. Men hur ska man göra egentligen? Eller "ska" kanske är ett dumt ord, men vad finns det för rekommendationer så att säga? Läsa den pärm till pärm? Läsa vissa stycken i en viss ordning?

Alla tips tas emot tacksamt!
Citera
2007-04-05, 11:40
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelespresso
Jag har tänkt att jag skulle läsa lite i Bibeln. Men hur ska man göra egentligen? Eller "ska" kanske är ett dumt ord, men vad finns det för rekommendationer så att säga? Läsa den pärm till pärm? Läsa vissa stycken i en viss ordning?

Ta upp en vanlig bibel och läs? Men jag kan garantera dig att Moseböckerna i Gamla Testamentet kommer vara otroligt långtråkigt med uppräckning av släktträd osv. Favoritboken i GT är ju Jesaja som är poetiska profetior.

Annars så är Nya Testamentet med Matteus, Markus, Lukas och Johannes evangelierna det som uppskattas mest i bibeln.
Citera
2007-04-05, 11:45
Medlem
Dubbelespressos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Ta upp en vanlig bibel och läs? Men jag kan garantera dig att Moseböckerna i Gamla Testamentet kommer vara otroligt långtråkigt med uppräckning av släktträd osv. Favoritboken i GT är ju Jesaja som är poetiska profetior.

Annars så är Nya Testamentet med Matteus, Markus, Lukas och Johannes evangelierna det som uppskattas mest i bibeln.

Jo det var ju det. Men för att ta ett exempel, hur nödvändigt känns det att läsa Psaltaren om man vill få en överblick av Bibeln?
Citera
2007-04-05, 11:49
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Jo det var ju det. Men för att ta ett exempel, hur nödvändigt känns det att läsa Psaltaren om man vill få en överblick av Bibeln?

Psaltaren består utav psalmer som är lovsånger som man sjunger. Judarna brukade sjunga dessa psalmer vid olika högtider, samma sätt som man sjunger i vissa kyrkor. Moseböckerna är väl de mest "väsentliga" att läsa vad gällande Gamla Testamentet men de är de mest tråkiga ur objektiva ögon. Sedan finns det olika böcker i GT som behandlar olika profeter osv. Vill du ha överblick om judendomens lagar så är det moseböckerna och om du vill veta mer om kristendomens lagar är det evangelierna.
Citera
2007-04-05, 11:52
Medlem
Hjalmars avatar
Beror ju på vad du är intresserad av. Börjar du från början i GT läser du om den judiska historien och traditionen, börjar du i NT blir det mer sentida texter från och med Jesu tid.

Men det kan va svårt att läsa bibeln på egen hand tycker jag, finns så många möjligheter till tolkning, men vill du läsa kristna urkunder tycker jag du ska börja med Markusevangeliet, som anses vara det äldsta av de fyra om Jesu liv, och han skriver på ett rätt skönt enkelt, nästan naivt sätt. Jag har ibland fått ståpäls av formuleringar där som känns som dom verkligen är skrivna av nån som har själv har sett.
Citera
2007-04-05, 11:56
Medlem
trewqs avatar
Bokstavstroget.
Citera
2007-04-05, 12:01
Medlem
asa_odems avatar
Stommen i den kristnas liv är Jesus. Så börja med Jesus liv och gärningar. (Evangelierna i Nya Testamentet)
Lägg märke till att de fyra Evangelierna inte är fortsättningar på varandra utan fyra olika separerade skildringar av Jesus liv.
Det var förvirrande för mig i början.
Lycka till.
Citera
2007-04-05, 12:02
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalmar
Beror ju på vad du är intresserad av. Börjar du från början i GT läser du om den judiska historien och traditionen, börjar du i NT blir det mer sentida texter från och med Jesu tid.

Men det kan va svårt att läsa bibeln på egen hand tycker jag, finns så många möjligheter till tolkning, men vill du läsa kristna urkunder tycker jag du ska börja med Markusevangeliet, som anses vara det äldsta av de fyra om Jesu liv, och han skriver på ett rätt skönt enkelt, nästan naivt sätt. Jag har ibland fått ståpäls av formuleringar där som känns som dom verkligen är skrivna av nån som har själv har sett.

Jag finner Matteusevangeliet ger den bästa känslan. Språket känns inte så simpelt som i de andra evangelierna och det låter mer poetiskt.
Citera
2007-04-05, 12:08
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Citera
2007-04-05, 12:09
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummiankan^^

Bibeln slutar inte vid Jesus död.
Citera
2007-04-05, 13:38
Medlem
Bartolomaioss avatar
Läs den högt baklänges så kommer du att få oändlig rikedom av Lucifer

Annars kan du välja att läsa de delar som det skrivs mycket om för att på så sätt ta dig igenom boken. Den är rätt så tjock och alla delar är inte så roliga som man kan önska. Personligen så skulle jag tipsa om att läsa NT och då läsa den från pärm till pärm (kanske inte i ett svep dock)
Citera
2007-04-05, 13:43
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:

Mitt bästa tips: Börja med Evangelierna (Matteus, Markus, Lukas och Johannes), börja därefter från första moseboken och fortsätt framåt. Läs fram till Kungaböckerna, hoppa över allting däremellan och börja läsa Profeterna.

Sedan kan du hoppa fram o tillbaka om du vill mellan resten av NT (alla breven, apostlagärningarna osv) och profeterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in