2007-04-05, 02:48
Medlem
countingcrowss avatar
WoW

Fan va omodernt vårt samhälle känns nu.
Citera
2007-04-05, 05:34
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
men om man nu skickade iväg ett tåg med 17g acceleration med 1000 personer i, hur många skulle leva när tåget stannar ?

tror inte för en sekund att alla skulle överleva om man ser generellt sett och inkluderar även sjuka svaga och äldre.

Vi hittar lösningen på detta problem i Star Trek. "Intertial Dampers" säger jag bara.
Citera
2007-04-05, 05:43
Medlem
tjaboooos avatar
eller stargate

skämt osidå, frågan är om och isåfall när vi får praktisk tillgång till sån teknologi.
Citera
2007-04-05, 12:02
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
men om man nu skickade iväg ett tåg med 17g acceleration med 1000 personer i, hur många skulle leva när tåget stannar ?

tror inte för en sekund att alla skulle överleva om man ser generellt sett och inkluderar även sjuka svaga och äldre.

Nej, 17g är naturligtvis inte realistiskt av flera anledningar. Jag tog med det som en slags övre gräns. Poängen var att det går att accelerera tåget till 8000 km/h säkert om man vill, helt utan Inertial Dampers och annat. Om man nöjer sig med 1m/s2 accelerationen så räcker ju det för att det skall bli ett sjukt snabbt fortskaffningsmedel iallafall.
Citera
2007-04-05, 14:49
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeytronic
Enligt wikipedia så tål otränade människor acclerationer på så mycket som 17g i flera minuter utan att ta skada (om accelerationen är riktad "horisontellt", d.v.s. från framsidan av kroppen och bakåt). Med en sån accleration skulle tåget vara uppe i 8000 km/h på 13 sekunder blankt.

Men då måste man ju stå! Sjukt obekvämt! Om man sitter skulle man visserligen inte få en blackout, men möjligtvis en redout. I vilket fall vore det inte så bekvämt. Men en acceleration på 4g borde man väl kunna köra på? Eller åtminstone 3. Är man tex inte uppe i runt 4g vid imbromsningen på Grönans fritt fall? Detta är dessutom lodräta g.

Personligen har jag som mest varit uppe i någonstans mellan 4,5 och 5g under hyffsat lång tidsintervall, det var visserligen ganska ansträngande och jag märkte att jag började få tunnelseende innan pumpen fattade att den behövde jobba. Det rann tårar i ögonen osv. Detta var dock i en SK 60 och således lodräta g.

I vilket fall är 1m/s² en löjligt liten acceleration.
Citera
2007-04-05, 15:10
Medlem
DIF1891s avatar
Discovery Channel har ju tagit upp detta ämne i ett avsnitt av Extreme Engineering. Mycket underhållande! Tanken är att bygga tunnlar som "svävar" under vattnet. Tunneln hålls på plats av vajrar förankrade på havsbottnen. Utan dessa vajrar skulle tunneln flyta upp till ytan.

Sedan är det "bara" att pumpa ut all luft så att det blir vacuum inne i tunnlarna.

Projektet skulle väl ta en 50 år att realisera och kosta enorma pengar...

http://en.wikipedia.org/wiki/Transatlantic_tunnel
Citera
2007-04-05, 15:13
Medlem
Tenses avatar
9,82 m/s² är väl 1 G, och det borde väl dom flesta klara.
Citera
2007-04-05, 17:05
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIF1891
Discovery Channel har ju tagit upp detta ämne i ett avsnitt av Extreme Engineering. Mycket underhållande! Tanken är att bygga tunnlar som "svävar" under vattnet. Tunneln hålls på plats av vajrar förankrade på havsbottnen. Utan dessa vajrar skulle tunneln flyta upp till ytan.

Sedan är det "bara" att pumpa ut all luft så att det blir vacuum inne i tunnlarna.

Projektet skulle väl ta en 50 år att realisera och kosta enorma pengar...

http://en.wikipedia.org/wiki/Transatlantic_tunnel

Låter farligt att ha en tunnel flytandes under vattnet på det sättet, fiskebåtar, ubåtar och dylikt borde väl kunna skada den? Just snyggt om det helt plötsligt skulle vara vatten i en tunnel det borde vara vakuum i när man kommer där i 8 000 knyck.

Citat:
Ursprungligen postat av Tense
9,82 m/s² är väl 1 G, och det borde väl dom flesta klara.

Korrekt.
Citera
2007-04-05, 17:55
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Ett av mina mest fruktansvärda barndomsminnen var ett besök på Simulatorn (eller vad fan den nu hette) på Liseberg, den aktuella simuleringen handlade om ett tåg i en tågtunnel på Atlantens botten, jag minns inte exakt men jag har för mig att själva tunneln var påväg att spricka och tåget försökte ta sig ut, jag kräktes och grät som en liten flicka i flera timmar efteråt

Lyckta till med att få mig att åka ett sånt tåg om dom någonsin bygger det
Citera
2007-04-05, 18:38
Medlem
DIF1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Låter farligt att ha en tunnel flytandes under vattnet på det sättet, fiskebåtar, ubåtar och dylikt borde väl kunna skada den? Just snyggt om det helt plötsligt skulle vara vatten i en tunnel det borde vara vakuum i när man kommer där i 8 000 knyck.
De tog upp olika katastrofscenarion i programmet. Det enda reella hotet skulle vara u-båtar eftersom tunneln skulle ligga för djupt för ytgående fartyg.
Citera
2007-04-05, 18:44
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIF1891
De tog upp olika katastrofscenarion i programmet. Det enda reella hotet skulle vara u-båtar eftersom tunneln skulle ligga för djupt för ytgående fartyg.

Djuphavsfiske säger jag bara. De släpper ner sjukt stora vikter.
Citera
2007-04-05, 19:22
Medlem
Realizts avatar
Ska man åka fort så krävs det nog att man gör sig av med luftmotståndet. En lufttät tunnel borde kunna massproduceras ganska billigt relativt värdet av tidsbesparingen och energibesparing från luftmotståndet. Att åka på skena tillåter ju också användning av billig centralproducerad el, istället för att bära med sig bränsle.

Sen låter ju 8000 km/h som om det ligger i överkant. Jorden runt längs ekvatorn på 5 timmar, alltså man åker till andra sidan Jorden på 2.5 timmar. Förmodligen vill man stanna här och där på vägen för att kunna tillhandahålla fler resmål. Bäst vore väl med olika system för olika slags etapper, en högre fart för non-stop över Atlanten, en lägre fart på storstads- och stopptäta landområden.

Ska man nu transportera många trafikanter regelbundet i överljudsfart, så verkar väl det här rimligare än flygplan, i alla fall på lång sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in