2007-04-04, 17:41
Medlem
Funderar på en sak angående fjärrhjälpen i MSN. Har använt den ett antal ggr för att hjälpa polare och tycker att det funkar bra.

Vet att det finns en massa andra program också för detta men MSN duger för mig (tror jag iaf, beroende på svaret på denna frågan)

HUR oskyddad är man om den man kopplar ihop sig med skulle ha virus/trojaner eller annat skit på sin dator?

Både jag och den jag hjälper har ju brandvägg men för att fjärrhjälpen skall funka så måste man ju tillåta den att få tillgång till båda datorerna.

Är datorn vidöppen och sårbar då eller?
Citera
2007-04-04, 23:00
Medlem
Låt mig fråga dig om du kan lita på din kompis? Eller kan din kompis lita på dig?
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Skulle du lämna över dina hemnycklar till en random a-lagare ute på stan?[/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Nu får du fundera på resten...[/SIZE]
Citera
2007-04-05, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Låt mig fråga dig om du kan lita på din kompis? Eller kan din kompis lita på dig?
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Skulle du lämna över dina hemnycklar till en random a-lagare ute på stan?[/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Nu får du fundera på resten...[/SIZE]

Jag pratar om folk jag känner väl IRL och inte nån "random a-lagare" vilket du säkert fattar?

Självklart litar jag på min kompis och vice versa!!

Det är ju inte så att DE eller JAG vill ställa till elände för varann... Även om det kan vara svårt för vissa att förstå att det finns folk som vill hjälpa varann utan baktankar..

Anledningen till min fråga var att många problem med datorer ju orsakas av trojaner/spyware med mera och om man då kopplar upp sig mot någon för att försöka hjälpa till ville jag veta hur stor risken är att man smittas på detta sätt..

Min anledning att använda fjärrhjälpen är att de jag assisterat bor långt bort så att göra det irl är inget alternativ..
Citera
2007-04-06, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
Jag pratar om folk jag känner väl IRL och inte nån "random a-lagare" vilket du säkert fattar?

Självklart litar jag på min kompis och vice versa!!

Det är ju inte så att DE eller JAG vill ställa till elände för varann... Även om det kan vara svårt för vissa att förstå att det finns folk som vill hjälpa varann utan baktankar..

Anledningen till min fråga var att många problem med datorer ju orsakas av trojaner/spyware med mera och om man då kopplar upp sig mot någon för att försöka hjälpa till ville jag veta hur stor risken är att man smittas på detta sätt..

Min anledning att använda fjärrhjälpen är att de jag assisterat bor långt bort så att göra det irl är inget alternativ..

Om du besitter vanligt enkelt sunt förnuft så tror jag inte du behöver oroa dig i onödan. Är du osäker så kör du ju naturligtvis med ett antivirusporgram samt ett antispyware program som extra säkerhet. Men kom ihåg att en dator inte är säkrare än den som sitter bakom den. Det är således du som alltid måste tänka kritiskt i alla situationer. Jag har själv råkat illa ut så jag vet vad jag pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in