• 1
  • 2
2007-04-04, 16:54
Medlem
hejsan jag har en fråga.
Jag har nyss börjat spela bas och kollar på tablaturer på internet och har stötit på något jag inte förstår. Tex. 6/4. Vad menas med en siffra slash en annan siffra? hoppas att det är någon som fattar min förklaring och kan ge en förklaring tillbaka . Hejs
Citera
2007-04-04, 17:16
Medlem
RödPartisans avatar
Kanske att det går i 6/4-takt eller att man ska glida från 6:e band till 4:e....men det är bara mina gissningar. Inte så hajj på det där med tablaturer.
Citera
2007-04-04, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RödPartisan
Kanske att det går i 6/4-takt eller att man ska glida från 6:e band till 4:e....men det är bara mina gissningar. Inte så hajj på det där med tablaturer.

jag tror också att det har något med takt att göra, men jag är inte säker.
Citera
2007-04-04, 17:31
Medlem
Schnauzers avatar
Jag utgår från att det är samma som för gitarrtabs. Isf gäller det att slida/glida från 6:e bandet till det 4:e på den strängen.
Citera
2007-04-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Jag utgår från att det är samma som för gitarrtabs. Isf gäller det att slida/glida från 6:e bandet till det 4:e på den strängen.

så kanske det också kan vara, men jag frågade en tjej i bandet hon sa att det har med takter att göra. Men hon är inte heller ett profs om man säger så.
Citera
2007-04-04, 18:50
Medlem
OXARs avatar
---1---4---6/4----3---5--osv.

om bastabben ser typ ut så så betyder de att du ska glida eller slida från sjätte bandet till fjärde precis som nån sa ovan.
Citera
2007-04-04, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OXAR
---1---4---6/4----3---5--osv.

om bastabben ser typ ut så så betyder de att du ska glida eller slida från sjätte bandet till fjärde precis som nån sa ovan.

okej då hajjar jag.
Citera
2007-04-04, 19:58
Medlem
Står 6/4 innan själva tabben börjar betyder det att låten går i 6/4 takt.
Med andra ord att det får plats sex fjärdedelsnoter i varje takt.
Citera
2007-04-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hektor
Står 6/4 innan själva tabben börjar betyder det att låten går i 6/4 takt.
Med andra ord att det får plats sex fjärdedelsnoter i varje takt.

Och hur ofta händer det att man lirar sex fjärdedelstakt? :S
Citera
2007-04-04, 21:37
Medlem
Vappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turtelul
Och hur ofta händer det att man lirar sex fjärdedelstakt? :S

spelar man punk lär det inte hända. Om man spelar lite häftigare grejor kan det hända... går inte House of the rising sun i 6/4?

Sen ett litet tips till vår nybörjare; Läs inte tabbar, det är helt "meningslöst". Tabbar är bra när man ska klura ut ett häftigt riff eller en melodislinga, men som bassist spelar man till 90% på gehör. Lär dig några grundläggande komp och durskalan sen är du redo att rocka loss till alla låtar som inte bygger på ett specifikt basriff.
Citera
2007-04-05, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vappa
spelar man punk lär det inte hända. Om man spelar lite häftigare grejor kan det hända... går inte House of the rising sun i 6/4?

Sen ett litet tips till vår nybörjare; Läs inte tabbar, det är helt "meningslöst". Tabbar är bra när man ska klura ut ett häftigt riff eller en melodislinga, men som bassist spelar man till 90% på gehör. Lär dig några grundläggande komp och durskalan sen är du redo att rocka loss till alla låtar som inte bygger på ett specifikt basriff.

och vad menas med det? Att man lyssnar på en låt och försöker spela efter den eller?
Citera
2007-04-05, 21:51
Medlem
RödPartisans avatar
Vet du vilken tonart det är på låten, så kan du lista ut vilka ackord det är (eller så gör du tvärtom, vilket är enklare). Men det är inte det enklaste när man just har börjat med musik, men det är alltid bra att träna upp gehör och sina kunskaper inom musikteori tidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in