Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-03, 16:57
  #1
Medlem
Hackerman2006s avatar
Hur gör jag det på enklaste sättet? Använder mig av windows xp. Kan jag spara filer som jag vill ha kvar i en speciell mapp? Minns att man kunde göra det på win98.
Citera
2007-04-03, 17:18
  #2
Medlem
arezons avatar
Om du har mer än en partition så kan du ju lägga allt du vill spara där sen installera XP på den andra partitionen.

Installera XP -> Ställ datorn att starta från CDn -> Stoppa i skivan och starta om -> Följ anvisningarna.
Citera
2007-04-03, 22:47
  #3
Medlem
-BARA EN KOLL FRÅGA!

Man partitionerar alltså ett skivminne först, för att sedan formatera respektive partition. –Right?
..man kan alltså inte rimligen först formatera och sedan partitionera?

Å en fråga till: vad är visten med att dela upp minnet i flera olika partitioner?

…tackar på förhand!
Citera
2007-04-03, 23:30
  #4
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
Man partitionerar alltså ett skivminne först, för att sedan formatera respektive partition. –Right?
..man kan alltså inte rimligen först formatera och sedan partitionera?

Helt riktigt. Det finns dock program som man kan använda för att ändra storleken på partitionerna efter att man fortmaterat dem. Det är dock inte helt riskfritt, så man bör göra en backup först.

Citat:
Å en fråga till: vad är visten med att dela upp minnet i flera olika partitioner?

Trådskaparen har en i just detta fallet en utmärkt anledning att köra med mer än en partition på sin hårddisk. Han vill formatera om partitionen som Windows ligger på, men inte bli av med sina filer. När man formaterar en partition så försvinner allt från den. Om man då har en andra partition så kan man lägga över filerna som man vill spara, på den. Således försvinner de ej när man fortmaterar den första partitionen.

Tilläggas kan också att det är fullt möjligt att använda en hårddisk helt utan partitioner. Då brukar man såledels hela skivminnet på en gång. Det är dock inte rekommenderat, då vissa programvaror förväntar sig att hitta en partitionsstruktur på disken, och vägrar fungera om en sådan inte finns.
Citera
2007-04-03, 23:55
  #5
Medlem
TACKAR TACKAR, ALFASLANG:EN

-Dock, ..att det sista stycket förstår jag inte riktigt; ja alltså Alfaslang missade väl ett ord? Skall väl vara: Då brukar man således FORMATERA hela skivminnet på en gång.

Men sedan, vad/hur då att programfiler ”förväntar sig” en partitions- ”struktur” när man lagrar in dem på HDD:en?
..alltså jag har rubbet på min HDD utan någon partitions uppdelning. Och jag …tror att det fungerar; sedan så där i 7 år.
Citera
2007-04-04, 00:08
  #6
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
-Dock, ..att det sista stycket förstår jag inte riktigt; ja alltså Alfaslang missade väl ett ord? Skall väl vara: Då brukar man således FORMATERA hela skivminnet på en gång.

Jag skrev avsiktligen så som jag gjorde. Brukar syftade på att använda, så som t.ex. att en bonde brukar jorden.

Citat:
Men sedan, vad/hur då att programfiler ”förväntar sig” en partitions- ”struktur” när man lagrar in dem på HDD:en?

"Bootloadern", det lilla programmet som körs allra först och som i sin tur sparkar igång operativsystemet, brukar kräva att det finns en partitionstabell. Men eftersom det inte behövs en så kallad "bootloader" på diskar från vilka man ej startar sin dator så är det möjligt att helt sonika skippa partitionstabellen på dem. För de allra flesta så finns det i och för sig ingen vinning på att göra detta.

Citat:
..alltså jag har rubbet på min HDD utan någon partitions uppdelning. Och jag …tror att det fungerar; sedan så där i 7 år.

Med allra största säkerhet är din hårddisk partitionerad med en stor partition som sträcker sig från början på skivminnet till slutet. Den upplevs då för dig som om den inte finns. Partitionstabellen är normalt inte något som en vanlig datoranvändare bör tänka på, eller kanske ens känna till.
Citera
2007-04-04, 01:00
  #7
Medlem
MIN HÅRDDISK ÄÄÄÄR PARTITIONERAD.

Vet Alfaslang berätta här ovan. Och det är visst möjligt för operativsystemet var ju redan installerat på datorn då jag köpte burken.
-Men då så alltså, att när man sätter in en –ny- HDD i datorn, skall man alltid, åtminstone tillordna en styck partition, för hela HDD:en? Som Alfaslang berättar här ovan.
Alltså att man alltid skall installera en HDD, med att först partitionera, sedan formatera. –Right?

====
Och då, när vi ändå är i gång: …alltså min HDD började ljuda, för så där flera år sedan. Med att jag sprang i väg till datorbutiken och köpte en ny. Å så berättade butikspersonalen för mig hur jag skulle montera in och installera denna nya, som slave till den gamla.
Och jag satte in de båda; jag tror att jag satte den gamla –som master- i kablagets första anslutningsdon? Och sedan den nya –som slave- i det yttersta anslutningsdonet.

Å så skulle jag alltså installera den nya. Och jag, med Windows 98:2, startade –med F8 tangenten intryckt- programmet ”MS Windows 98 Start menyn”, och valde programmet ”Endast MS-DOS prompt”; alltså DOS-programmet, denna helsvarta bildskärmen med en liten blinkande prompt.
…men sedan kommer jag inte ihåg vad jag skrev; kanske ”fdisk”? kanske ”format c”?
-Dock vet jag att det hela fungerade inte.
..med att jag plockade bort den nya HDD:en och lät den gamla sitta kvar. –Och! ..denna gamla fungerar fortfarande!!!!!!!!!

-MEN SÅ! bäste Alfaslang när vi nu är i farten: I morgon när jag är utvilad, sätter jag in denna nya HDD:en igen i datorlådan och ansluter den till kablagets ..ja, vilket anslutningsdon, som slave?

Å så tar jag fram nämnda program ”Endast MS-DOS prompt”. -Och vad skriver jag sedan in? Först kanske ”fdisk”? Kanske tillsammans med bokstaven e: ”fdisk e”?
Och sedan kanske ”format e”?

..tackar på förhand.
Citera
2007-04-04, 18:14
  #8
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
MIN HÅRDDISK ÄÄÄÄR PARTITIONERAD.

Vet Alfaslang berätta här ovan. Och det är visst möjligt för operativsystemet var ju redan installerat på datorn då jag köpte burken.
-Men då så alltså, att när man sätter in en –ny- HDD i datorn, skall man alltid, åtminstone tillordna en styck partition, för hela HDD:en? Som Alfaslang berättar här ovan.
Alltså att man alltid skall installera en HDD, med att först partitionera, sedan formatera. –Right?

Right.

Citat:
-MEN SÅ! bäste Alfaslang när vi nu är i farten: I morgon när jag är utvilad, sätter jag in denna nya HDD:en igen i datorlådan och ansluter den till kablagets ..ja, vilket anslutningsdon, som slave?

Det spelar ingen roll var du ansluter den på kabeln. Vad du måste tänka på är att bygla disken korrekt. Det är inget jag kan berätta exakt hur du ska göra, eftersom det skiljer från disk till disk. Dock står det tryckt på etiketten på hårddisken hur man skall bygla den för att uppnå önskad effekt.

Citat:
Å så tar jag fram nämnda program ”Endast MS-DOS prompt”. -Och vad skriver jag sedan in? Först kanske ”fdisk”? Kanske tillsammans med bokstaven e: ”fdisk e”?
Och sedan kanske ”format e”?

Använder du fortfarande Windows 98?
Citera
2007-04-04, 21:02
  #9
Medlem
JA HA! IN MED HDD:EN, SKRIV FDISK OCH SEDAN SKRIV FORMAT.

Tipsar Alfaslang om här ovan. -Mjaaa? det räcker väl inte med att bara skriva ”Fdisk” i DOS-programmet: ”Endast MS-DOS prompt”?
Detta programmet som jag finner i Windows 98:2-programmet: ”MS Windows 98 Start menyn”, som jag får fram genom att starta datorn med tangenten F8 intryckt.
Och som jag tror också finns med på Startdisketten?

Jag måste väl …på nått sätt också ange, dels vilken hårddisk det är som skall partitioneras, av de två, benämnda master respektive slave? Och dels ange hur denna skall partitioneras, på nått sätt?

Och inte heller räcker det väl med att bara skriva ”Format”? Jag måste väl ange, vilken respektive partition som skall formateras. Alltså att jag har att formatera varje partition för sig?

Det där med byglingen på HDD:en ..kommer jag ihåg, dock inte just nu hur den skulle göras. Men det kan jag förhoppningsvis klura ut.
Sen undrar jag vad är skillnaden mellan dessa två benämnda master respektive slave?

====
-Jag som,fortfarande i denna tidsåldern, kör med OS:et Windows 98:2? Som vännen Alfaslang lyfter på ögonbrynen åt här ovan. –Men det är väl inget märkvärdigt, för, bland många andra! vi –fattiga- pensionärer.
…men de e mycket mycket mycket värre för just mig!

–Som jag HAAAR! en GHz-dator med Windows XP.
..här under bordet! …sedan runt ett ÅÅÅÅÅr tillbaka.
Som jag inte –ännu vågar- har kört igång. –Alltså jag känner (till) många människor. Hela kommunbiblioteket i Västerås, alla vi besökande pensionärer, alla de besökande andra besökarna på bibblan. –Men faeeen! dessa kan ju som mest bara stava till dator.
-Jo, så har jag också tillgång till datateknikern på bibblan. …men nånting stämmer inte helt där, som dessa kunskaperna om att köra dator som jag får, ..inte alltid, riktigt stämmer, i verkligheten.
…som det ju inte heller helt stämmer, riktigt med verkligheten, vad som berättas här på Flashback!!!!!!!

–Därav alltså kom heller inte min ovan nämnda nyköpta HDD igång.
-Och alltså det är ju inte utan anledning som dessa datorbutiker, tjänar storkovan på att sätta in nya varor i folks datorer. Men visst är det för jeeevligt att det skall vara så! Att montera in och installera varor i dator, är ju egentligen bara en baggis.
PS. Är det inte tjusigt –av mig- att jag -i alla fall- har klurat ut, en bra förklaring på vad ett programmeringsspråk är för nått: http://www.flashback.org/showthread...6215:thumbsup:
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback