2007-03-21, 00:12
Medlem
Svar:

Ta t.ex. programmet Microsoft Word, detta så kallade ordbehandlingsprogrammet, med vilket man kan skriva med datorns tangentbordets olika tangenter och dess skrivtecken, en text -i datorn- som man sedan kan skriva ut på papper eller lagra i datorn.
Detta programmet Word som visar sig på datorns bildskärm med en massa rutor med respektive funktionsangivelse som man kan klicka på. Och skrivbordsytan där de skrivtecknen som man har trycker på på respektive tangent, visar sig.
Detta programmet Word är framställt med hjälp av en dator och ett programmeringsspråk; språket benämnt ”c”.

Programmeringsspråket handlar om en dess ordbok, vari i det anges vad man kan erhålla för olika saker med en dator, med ett framställt program i datorn, med att skriva in en kod av skrivtecken för respektive sak, i en datorn som skall framställa programmet.

Att man först skriver skrivteckenkoderna i ett program som digitaliserar skrivtecken enligt ASCII-koden; t.ex. med programmen Microsoft Windows Anteckningar och Word.

Att man sedan matar in det hela, den hela erhållna raden-med-databitar, i ett, för programmeringsspråket och användardatorns datorarkitektur och operativsystem, samhörigt så kallat kompileringsprogram.
Antingen att man kopierar det hela och klistrar sedan in det i kompileringsprogrammet, eller att man lagrar det hela, filformaterat genom filformateringsprogrammet ”Endast text”, till en .text-fil.

–Alltså detta skrivna är en min redogörelse för vad programmeringsspråk är för nått, på vad ..någon har berättat för mig idag. ..och jag vet inte om detta är rätt?

Och att man sedan öppnar den lagrade filen i kompileringsprogrammet och kompilerar raden-med-databitar.
Kompileringsprogrammet har man att köpa ..för tusentals kronor, i en datoraffär.

Man måste tydligen lagra den framställda digitaliserade (ASCII-) koden, raden-med-databitar, genom filformateringen ”Endast text”. Det går tydligen inte i filformateringen t.ex. word document. …varför vet jag inte.

När man sedan filformaterar den raden-med-databitar som kompileringsprogrammet har framställt, filformateras det …till en ”.exe”-fil. –Vad detta innebär vet jag inte?

…är detta riktigt?????????
-Har jag skickligt redogjort för frågan???? Alltså jag har hållit på snudd i 10 (tio) ÅR! och frågat om vad programmeringsspråken pysslar med. Och här har jag något som ..i alla fall, luktar möjligt vettfullt.
Citera
2007-03-21, 00:23
Medlem
Marulks avatar
Vad lustigt, satt precis och tänkte på dig och man inte sett några inlägg av dig på senare tid så får man syn på den här tråden.

Det låter mer som du beskriver en kompilator.

Ett programeringsspråk är precis som vilket språk som helst även om det mestadels är begränsat till kommandon eftersom datorn har lite svårt att förstå känslor och andra abstrakta ting.

Så skulle man översätta en kodsnutt som skapar 2 variabler och slår ihop dessa till svenska versus C# skulle det bli så här.

C#

int Tal1 = 3;
int Tal2 = 4;
Tal1=Tal1+Tal2;

Skapa minnesutrymme för ett heltal och fyll den minnesadressen med heltalet 3
Skapa minnesutrymme för ett heltal och fyll den minnesadressen med heltalet 4
Slå ihop det som ligger i de båda minnesutrymmena och lägg i minneutrymme1.
Citera
2007-03-21, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
-Har jag skickligt redogjort för frågan????
Jag förstår inte riktigt hur du tänker, kan du inte utveckla din teori lite mer?
Citera
2007-03-21, 00:43
Medlem
god mats avatar
Citat:
-Har jag skickligt redogjort för frågan???? Alltså jag har hållit på snudd i 10 (tio) ÅR! och frågat om vad programmeringsspråken pysslar med. Och här har jag något som ..i alla fall, luktar möjligt vettfullt.

Underbart, B-O!

Jag tycker du har lyckats utveckla en hel del förståelse för vad det handlar om. Du beskriver det på ett för mig (och antagligen de flesta som anser sig veta vad ett programmeringsspråk är) väldigt udda och intressant sätt, men jag tycker du har uppfattat kärnan i det hela ganska bra ändå.

Citat:
När man sedan filformaterar den raden-med-databitar som kompileringsprogrammet har framställt, filformateras det …till en ”.exe”-fil. –Vad detta innebär vet jag inte?
Exe-filer är program och innehåller direkta kommandon till datorn om vad den ska göra. Om man tittar på innehållet i den ser man bara bitar och bytes och får klura väldigt mycket för att förstå vad programmet gör. Och ännu mer om man vill ändra hur programmet beter sig.

Du hakar upp dig ganska mycket på databitar och textformat. Kanske är det nödvändigt för din förståelse, men skulle jag förklara för någon annan skulle jag inte gräva ner mig så mycket i de detaljerna. Själva poängen med ett programmeringsspråk är ju tvärtom att man som programmerare ska slippa sitta och fippla med bitar och bytes i en exe-fil (ett program) och istället får möjligheten att skriva instruktionerna på ett mer lättläst sätt, oftast på ett språk som lite liknar engelska.

Du har helt rätt i att programmeringsspråket kan ses som en ordbok, nämligen ordboken över alla instruktioner man kan ge datorn. Och reglerna för hur de instruktionerna ska tolkas. Kompileringsprogrammet översätter de för människor lättlästa kommandona i textfilen till datorinstruktioner i exe-filen. Allt enligt ordboken och reglerna.

Citat:
Man måste tydligen lagra den framställda digitaliserade (ASCII-) koden, raden-med-databitar, genom filformateringen ”Endast text”. Det går tydligen inte i filformateringen t.ex. word document. …varför vet jag inte.
Anledningen är att kompileringsprogrammet vill läsa in text i stil med print "Hej!" så att det kan översätta den raden till datakod i en exe-fil som (i det här fallet) får datorn att skriva ut "Hej!" på skärmen. I Word-dokument sparas information om typsnitt och pappersmariginaler och annat som inte har något med programmets funktion att göra.
Citera
2007-03-21, 06:57
Medlem
slaskbaks avatar
Herr Gavne

Så här fungerar det.

Datorns huvudprocessor, ofta kallad CPU (Central Processing Unit), förstår endast enkla kommandon såsom flytta en etta till den minnesadressen och så vidare. Detta kallas för assembler, eller maskinkod på svenska. Varje typ av processor har sitt eget språk precis som människor från olika länder. De processorer vi har i våra PC-datorer idag talar en maskinkod som heter x86 och har sitt ursprung i Intels processor 80086 som satt i den första PC:n i början på 80-talet. Denna ersattes senare av 80286, 80386, 80486 men 586:an fick heta Pentium och på den vägen är vi.

Problemet med maskinkod är att om vi skulle vilja få processorn att utföra en uppgift åt oss så skulle det krävas en grymt många kommandon, eller programrader som det också kallas. Därför har man under årens gång utvecklat en mängd så kallade programeringsspråk som gör att vi kan skriva en programrad och sedan få det översatt till maskinkod av en kompilator för få processorn att utföra samma uppgift som det hade krävts kanske tusen rader maskinkod för att utföra.

Exempel på olika programspråk är Cobol, Fortran, Basic och olika variationer på C som är det klart dominerande programeringsspråket idag. Detta för att det på ett relativt få och logiskt upplagda programrader kan, via en kompilator få processorn att utföra väldigt avancerade uppgifter.
Citera
2007-03-21, 08:15
Medlem
TJUSIGT! SLASKBAK.

Och tack signaturen god-mat för hennes recension här ovan av min redogörelse; …var ligger den geografiska platsen ”GNPRGF ” nånstans? Som alltså är god-mats:s vistelse plats.
Och härligt att läsa, våra olika ansträngningar för att få ord till hur dator fungerar. Med att det nog ligger mycket i god-mat:s skrivning här ovan om att min redogörelse är väldigt udda. –Dock! att denna är udda, som den andra typen redogörelse, denna som man undervisar datortekniken med, är mest spridd; till att ..kanske ingen riktigt kan datortekniken!!!!!!!!!

Till slaskbak:s skrivningar här ovan vill jag säga, att jag hellre talar om att processorn, räknar samman två olika matematiska uttryck.
Projekt ärendets matematiska uttryck, digitaliseringen av den texten, det ljudet, den bilden/videon som vi matar på datorn.
Med det aktuella programmets matematiska uttryck, digitaliseringen av programmeringen.
Till ett matematiskt uttryck som, när detta matas på grafik- och/eller ljudkorten, blir vad bildskärmen visar och högtalarna ljuder.

Det där talet om att varje typ av processor har -som slaskbak skriver- ”sitt eget språk, precis som människor från olika länder”, avser väl processorernas olika arkitekturer. Med inte minst antalet ”bitar” som vi uttrycker det, alltså antalet räkneoperationer per -som vi säger- klockfrekvens. Per arbetscykel, kanske bättre uttryckt?

=====
Jag hoppas att Marulk här ovan, nu när dagsljuset tittar fram, förstår att hon nog missuppfattade lite i min redogörelsen. Med hennes kommentaren: Det låter mer som du beskriver en kompilator.
Citera
2007-03-21, 18:26
Medlem
Marulks avatar
Citat:
Jag hoppas att Marulk här ovan, nu när dagsljuset tittar fram, förstår att hon nog missuppfattade lite i min redogörelsen. Med hennes kommentaren: Det låter mer som du beskriver en kompilator.

Dagsljuset har nått mina ögon, blev bara förundrad över att frågan i rubriken inte riktigt stämde överens med det du själv skrev i ditt inlägg.

Jag svarade på frågan i rubriken dvs "Vad är ett programmeringspråk för nåt ?"

Du själv började med utläggningar om vad som händer i datorn när den ska tolka det man skriver i programspråket. Dvs om det ska kompileras, köras via intermediate language sen kompileras , eller tolkas av någon virtual machine som tex java. Visserligen hör det väl till språket med hur den förvandlas till tex en exekverbar fil, men jag trodde mer frågan gällde språket. Om du hade frågat mig vad tyska var för nåt hade jag dragit en rad på svenska och sedan översatt till tyska för att visa vad tyska är. Nu gjorde jag samma sak mellan C# och svenska.

Jag var helt enkelt pang på... rätt på frågeställningen.

Tji fick du din gubbatjyv.
Citera
2007-03-21, 21:31
Medlem
-ALLTSÅ!

Som jag skriver i mitt rubrikinlägg: detta skrivna –inlägget- är en min redogörelse för vad programmeringsspråk är för nått ..någon har berättat för mig ..och jag vet inte om detta är rätt?
Och därpå ..som jag förstår signaturen god-mat, är visst min redogörelse rätt. Å så att ingen, mer än …väl? nu Marulk här ovan, ifrågasätter.
Och Marulks skrivning här ovan förstår jag ..rätt dåligt.

Min redogörelse avser alltså, att man söker upp i programmeringsspråkets ordbok, en redogörelse för något som man vill att det framställda programmet skall förorsaka i användardatorn.
Och tittar efter en skrivteckenkod för detta.
Å så att man startar ett program i programmeringsdatorn som –bara- digitaliserar till rad-med-databitar, de inskrivna skrivtecknen på datorn; t.ex. programmen Windows-Anteckningar och Word. Å så att man skriver in den aktuella skrivteckenkoden på datorn.

Och så att när det hela önskade programmets alla olika skrivteckenkoder är inskrivna på programmeringsdatorn, ligger digitaliserade som rad-med-databitar på programmeringsdatorns primärminne, så kallat kompilerar man denna digitaliserade raden-med-databitar; att man fixar fram ett kompileringsprogram för: det aktuella programmeringsspråket, för användardatorns arkitektur och operativsystem. ..å så alltså är det önskade programmet framställt.

Marulks skrivning här ovan: Dvs. om det ska kompileras, köras via intermediate language sen kompileras, eller tolkas av någon virtual machine, som tex. java.
-Är helt obegripligt för mig.
Och tal om ”exekverbar fil”??????? –Avser väl att man har en rad-med-databitar, ett program, som är vad en processor arbetar med.

-Alltså som synes, resonerar jag datorfunktionen på ett annat sätt än hur snacken går i datorutbildningarna. …resonerar jag, mycket mer precist som det faktiskt är: att man uttrycker …på nått sätt? –hur vet jag inte!!! Vad man vill att datorn skall göra, i ett –binärt- matematisk uttryck; som processorn sedan, tillsammans med objektets matematiska uttryck, räknar samman.
Dator heter ju på sitt modersmål engelskan ”computer”, från ordet ”compute” = beräkna.

====
I sammanhangen med att man talar om kompilering och kompilator, talar man också om tolk. –Va e sånt för något i detta sammanhanget?

…gubbatjyv! för att jag är saklig. –Barnrumpan där!
Citera
2007-03-22, 00:28
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
att kompilera programkoden kan liknas vid att baka en sockerkaka t.ex. innan kompileringen har du bara ingredienserna (källkoden), ägg, mjöl, socker, smör osv. och när du kompilerar koden så blandar man ihop ingredienserna till smet och kör dem i ugnen. och till slut får man en färdig sockerkaka (exekverbart program, .exe fil)
Citera
2007-03-22, 01:01
Medlem
-OHHH HJÄLP!!!!!!

Rädda mig från detta symbolsnackandet, här ovan med pannkakssmet.
Kompilering, från det latinska ordet compila´re = plundra, beröva, bestjäla, handlar ..rimligen om att anpassa programmeringsspråkets programmeringsteknik, till den berörda datorns datorarkitektur och dess operativsystemets byggnad.
..tror jag??

Och det här talet om .exe fil, handlar …rimligen om att denna filformateringen av programkodens databitar –enligt ASCII-koden- också innehåller signalering om att filen skall användas –av processorn- som ett grundläggande styrprogram.
…tror jag??
Citera
2007-03-22, 01:50
Medlem
Marulks avatar
Citat:
-OHHH HJÄLP!!!!!!

Rädda mig från detta symbolsnackandet, här ovan med pannkakssmet.
Kompilering, från det latinska ordet compila´re = plundra, beröva, bestjäla, handlar ..rimligen om att anpassa programmeringsspråkets programmeringsteknik, till den berörda datorns datorarkitektur och dess operativsystemets byggnad.
..tror jag??

Och det här talet om .exe fil, handlar …rimligen om att denna filformateringen av programkodens databitar –enligt ASCII-koden- också innehåller signalering om att filen skall användas –av processorn- som ett grundläggande styrprogram.
…tror jag??

Du borde starta en annan tråd som handlar om hur program kompileras och exekveras, frågeställningen är alldeles för bred.

Tänk om jag skulle starta en tråd som heter "Vad är svenska för nåt ? "

Sedan börjar jag med att ingående beskriva vad som händer i kroppen från det att örat snappat upp ljudvågorna, tills dess att budskapet nått hjärnan , aktiverat sina synapser och sedan reagerat på budskapet genom att antingen svara på tilltal, slå vederbörande på käften eller någon annan lämplig motåtgärd. Sedan går jag vidare och berättar hur agerandet påverkat metabolismen. Hur kopplingarna mellan lillhjärnan och storhjärnan fungerar. Hur starka de elektriska impulserna som når nervändarna är. osv osv.

Är jag inte ute och svävar litegrann då ?

Ett rakare svar på den frågan vore väl.

Det är ett språk som folk i landet Sverige som ligger i skandinavien talar.
Sedan läser man ur en ordbok och ger exempel på svenska ord och översätter dom till det språk som vederbörande förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in