• 1
  • 2
2007-04-03, 16:09
Medlem
Ja tjena, sitter på en hyffsat ny Fujitsu scaleo P. Kikade i chassiet vad jag har för moderkort, tydligen ett Gigabyte ga-8s649mf. Googling ger dock inte mycket. Någon som kan berätta lite om detta kort? Tror jag skymtade nånstans att det har 775-sockel, funkar c2d processorer att köra på kortet eller? Samt, har kortet PCI-Express? Hur mycket ramminne kan jag köra på kortet? Finns två platser som nu är upptagna av varsin 512mb. Kan jag sätta i 2st 1024mb istället?

Just nu har jag alltså:

P4 2.93GHz
1024mb ddr
Nvidia Geforce 6200 turbocache
400w nätagg
bla bla

Skulle det ge något att t.ex. sätta in ett 7600 kort? För just nu känns datorn jävligt slö när det gäller spel. Eller är processor osv för underdimensionerade för det? För aktivitetshanteraren visar att processorn används till 100% allt som oftast.
Citera
2007-04-03, 18:23
Medlem
stRs avatar
Ditt grafikkort är difinitivt flaskhalsen, men grafikkorten idag är så kraftfulla i jämförelse så din övriga hårdvara kommer antagligen att bli en ny flaskhals.
Du skulle kunna slå till på ett 7600-7900 eller någon motsvarighet ifrån ATI i någon form men sen är det stop.

Du måste dock ta reda på om du har PCI-E eller inte, kolla manualen till moderkortet, modellnumret verkar inte stämma eller så är det väldigt sällsynt.
Citera
2007-04-03, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Ditt grafikkort är difinitivt flaskhalsen, men grafikkorten idag är så kraftfulla i jämförelse så din övriga hårdvara kommer antagligen att bli en ny flaskhals.
Du skulle kunna slå till på ett 7600-7900 eller någon motsvarighet ifrån ATI i någon form men sen är det stop.

Du måste dock ta reda på om du har PCI-E eller inte, kolla manualen till moderkortet, modellnumret verkar inte stämma eller så är det väldigt sällsynt.

Hur ser en PCI-E anslutning ut och hur ser en AGP anslutning ut? För det är väl bara de två sorterna som "finns"?
Citera
2007-04-03, 18:46
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teäspe
Hur ser en PCI-E anslutning ut och hur ser en AGP anslutning ut? För det är väl bara de två sorterna som "finns"?

Nej gör som jag säger och leta på manualen istället.
Citera
2007-04-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Nej gör som jag säger och leta på manualen istället.

Märkesdator = ingen moderkortsmanual Och om jag skulle fått med någon så har jag ändå inte kvar den.
Citera
2007-04-03, 19:17
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
Märkesdator = ingen moderkortsmanual Och om jag skulle fått med någon så har jag ändå inte kvar den.
Märkesdator = manual och dokumentation finns på nätet.
Citera
2007-04-03, 20:31
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulltext

Tack, jag slapp.
Citera
2007-04-03, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulltext

Leta upp det åt mig.

Snälla.
Citera
2007-04-03, 23:00
Medlem
BLYs avatar
Citat:
Leta upp det åt mig.

Snälla.

Problemet sitter väll i att det antaligen var fel moderkorts namn, då kan det bli lite svårt att söka reda på rätt manual :O
Citera
2007-04-05, 01:19
Medlem
stRs avatar
Citat:
Leta upp det åt mig.

Snälla.

Varför tar du inte och slutar upp med att vara så jävla efterbliven för? Ska det vara så svårt att ringa fujutsis support eller surfa in på deras hemsida och börja där? Flashback är inte din bästa vän, det är ett forum. Folk har bättre saker för sig och det är ett bra tillfälle för dig att börja lära dig något så att du slipper överösa upptagna människor med idiotfrågor.

Godnatt!
Citera
2007-04-05, 12:59
Medlem
MyteNs avatar
Citat:
Ja tjena, sitter på en hyffsat ny Fujitsu scaleo P. Kikade i chassiet vad jag har för moderkort, tydligen ett Gigabyte ga-8s649mf. Googling ger dock inte mycket. Någon som kan berätta lite om detta kort? Tror jag skymtade nånstans att det har 775-sockel, funkar c2d processorer att köra på kortet eller? Samt, har kortet PCI-Express? Hur mycket ramminne kan jag köra på kortet? Finns två platser som nu är upptagna av varsin 512mb. Kan jag sätta i 2st 1024mb istället?

Just nu har jag alltså:

P4 2.93GHz
1024mb ddr
Nvidia Geforce 6200 turbocache
400w nätagg
bla bla

Skulle det ge något att t.ex. sätta in ett 7600 kort? För just nu känns datorn jävligt slö när det gäller spel. Eller är processor osv för underdimensionerade för det? För aktivitetshanteraren visar att processorn används till 100% allt som oftast.

Nu kommer sågningen: Du googlade? Det tror jag inte men här kommer lite hjälp:

Slots

- 1 PCI Express x 16 slot

- 3 PCI slots

Memory

- 2 DDR DIMM memory slots (supports up to 2GB memory)

- Supports DDR400/333/266 DIMM

- Supports 2.5V DDR DIMM

Ang C2D tror jag inte det stödjer men är inte 100%.

Källa: http://www.allegro.pl/item176393306_...it_od_ss_.html
Citera
2007-04-06, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyteN
Nu kommer sågningen: Du googlade? Det tror jag inte men här kommer lite hjälp:

Slots

- 1 PCI Express x 16 slot

- 3 PCI slots

Memory

- 2 DDR DIMM memory slots (supports up to 2GB memory)

- Supports DDR400/333/266 DIMM

- Supports 2.5V DDR DIMM

Ang C2D tror jag inte det stödjer men är inte 100%.

Källa: http://www.allegro.pl/item176393306_...it_od_ss_.html

Tack som fan! Och ja, jag har faktiskt googlat, men tack för hjälpen! Ang minnena, jag förstår att jag kan sätta i 2st 1024mb minnen, men vilka? PC3200 vet jag för det sitter i. Men vilka andra PC----
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in