2007-04-02, 18:08
Medlem
Jag tycker VLC är en klart händigare spelare än Windows Media Player men den har en liten grej jag stör mig med: scrollbaren beter sig annorlunda mot Windows media.

När jag vill spola en bit i valfritt klipp vill jag med muspekaren bara peka någonstans på progress-listen och hamna precis där. VLC verkar dock stycka upp klippet efter några förbestämda "checkpoints", vill man spola till en specifik tidpunkt i klippet måste man manuellt ta den lilla markören och föra den över klippet tills man hittar dit man ska.

En liten skitgrej kan tyckas, men det är faktiskt det enda som väger mot VLC som standardspelare.

Jag har letat lite snabbt men vet inte riktigt hur man benämner felet så att det dyker upp på google. Tänkte göra en fuling och fråga här ifall någon vet vad jag menar, och vet hur man kommer runt det. Har letat lite i VLCs inställningar men inte hittat.

Ber om ursäkt ifall detta postats förr.
Citera
2007-04-02, 18:18
Medlem
Jag hittade det själv efter lite mer efterforskning:

http://forum.videolan.org/viewtopic....ight=scrollbar

Det finns ingen direkt lösning, men en workaround. Ifall man kör med skins2 (som kommer default med 0.8.2) så har scrollbaren önskat beteende.
Citera
2007-04-02, 18:33
Medlem
Så stöter man på nästa bugg: VLC vägrar spara skin-inställningen jag senast gjorde.

Enligt denna ticket ska det vara löst för länge sen: https://trac.videolan.org/vlc/ticket/223

Dock är det ren bullcrap. Jag har laddat ner alternativa skins och den sparar inte den inställningen. Jag har vart in i inställningar och pekar manuellt på vilket skin jag vill använda, men den kör ändå defaultskinnet (där scrollbaren muppar sig).

Frustrationsnivån med VLC börjar nå nya höjder.
Citera
2007-04-02, 18:49
Medlem
Trehundra svordomar senare hittar man det alternativ som faktiskt fungerade:

Via startmenyn -> alla program ->VideoLAN -> Quick Settings -> Interface -> Set Main Interface to Skinnable

Så startar mediaspelaren ÄNTLIGEN inte med sitt defaultskin/interface. Det är möjligt att jag är helt retarded men jag tycker inte det här var en bra lösning eller en lätt workaround. VLC sjönk lite i min bok. Jag är en krävande kund, för att citera dr cox: I almost always wish things were done already.

Krävde en 4 ominstallationer av VLC och en option som gjorde så att spelaren kraschade direkt vid uppstart innan jag äntligen hittade rätt. SBS på mig eller bristande design hos utvecklarna är frågan.
Citera
2007-04-02, 22:35
Medlem
Magnums avatar
Håller med dig men var hittar du Quick Settings -> Interface -> Set Main Interface to Skinnable?
Citera
2007-04-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Håller med dig men var hittar du Quick Settings -> Interface -> Set Main Interface to Skinnable?

Ifall du valde att låta VideoLAN ha en egen mapp i startmenyn så finns den där. Tryck på startknappen i windows -> alla program -> VideoLAN -> Quick Settings -> Interface -> Set Main Interface to Skinnable

Kanske heter lite annorlunda om du valt svensk installation.
Citera
2007-04-02, 23:31
Medlem
Tycker att ni överdriver lite här, jag personligen använder bara VLC för filmer och allt annat som inte winamp stödjer(använder CCCP codec pack).

Drar in en film, kollar sen stänger... att pilla med skins till VLC och sånt känns lite onödigt och om dem funktionerna fungerar inte som de ska gör mig inget.

Men det är verkligen synd att det är buggigt för att programmet är underbart.

Just wanted to free my mind...

/Umut
Citera
2007-04-02, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umut
Tycker att ni överdriver lite här, jag personligen använder bara VLC för filmer och allt annat som inte winamp stödjer(använder CCCP codec pack).

Drar in en film, kollar sen stänger... att pilla med skins till VLC och sånt känns lite onödigt och om dem funktionerna fungerar inte som de ska gör mig inget.

Men det är verkligen synd att det är buggigt för att programmet är underbart.

Just wanted to free my mind...

/Umut

Jag vill ha EN mediaspelare som fyller den funktionalitet som jag vill ha. Jag kan sträcka mig till att ha olika för ljud och video, men det är nog allt. Att hålla på och växla mellan PowerDVD, DivXplayer och windows media player var väl ok för 3-4 år sen men nu tycker jag en spelare ska klara allt jag gör. Jag använder inte 99% av funktionaliteten ändå, så den procent jag faktiskt utnyttjar bör väl finnas.

VLC är bra, men jag upptäcker en del brister i användarvänligheten/konfigurationsinställningar. Och då är jag absolut inte rädd för att pröva mig fram när jag stöter på problem.
Citera
2007-04-03, 01:27
Medlem
Unbalanceds avatar
Håller med att "sökaren" eller vad jag ska skriva är störande, att den hoppar till "checkpoints" som du skrev.
Men jag gillar original utseendet, tycker skins2 är fult och jobbigt.

Önskar det fanns något man kunde göra för att få sökaren som tex. media player utan att byta skins och ha sig.
Citera
2007-04-03, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
Håller med att "sökaren" eller vad jag ska skriva är störande, att den hoppar till "checkpoints" som du skrev.
Men jag gillar original utseendet, tycker skins2 är fult och jobbigt.

Önskar det fanns något man kunde göra för att få sökaren som tex. media player utan att byta skins och ha sig.

Det går ju att ha ett skin som ser ut som windows media player http://www.videolan.org/vlc/download...ediaPlayer.vlt

inte riktigt vad du efterfrågade men snyggare än skins2 iaf. har önskvärd funktionalitet med scrollbaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in