2007-04-02, 15:51
Medlem
Krafses avatar
Vet inte riktigt var denna skulle passa in men naturvetarna kanske vet något, nåväl, vill ni flytta så gör gärna det, men jag tror jag får lite vettigare svar härinne.

Ja, vad exakt detta är för något vet jag inte men en komet ser det ut att vara, den är ungefär lika stor som en tennisboll fast den är lite avlång, typ potatisformad.
Den är brun-grå till färgen och har en ofantlig massa porer/kratrar i sig.

Nu när jag tänker efter så påminner den mycket om en sådana där små kulor som brukar finnas i blomlådor, vet inte vad de heter men ni fattar väl...

Den väger väl lite mindre än en vanlig sten i samma storlek, inte så tung men inte nån kolbit heller.

Har sett på TV för många år sedan att dessa tydligen ska vara värda en rejäl hacka så nu undrar jag vad ni tror eller vet om såna här små kometer.
De kan innehålla metall enligt det tv-programmet, vet inte för jag har inte kapat isär den än, men hur som helst, bring it on!
Citera
2007-04-02, 16:02
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Vet inte riktigt var denna skulle passa in men naturvetarna kanske vet något, nåväl, vill ni flytta så gör gärna det, men jag tror jag får lite vettigare svar härinne.

Ja, vad exakt detta är för något vet jag inte men en komet ser det ut att vara, den är ungefär lika stor som en tennisboll fast den är lite avlång, typ potatisformad.

Nu när jag tänker efter så påminner den mycket om en sådana där små kulor som brukar finnas i blomlådor, vet inte vad de heter men ni fattar väl...

Den väger väl lite mindre än en vanlig sten i samma storlek, inte så tung men inte nån kolbit heller.

Har sett på TV för många år sedan att dessa tydligen ska vara värda en rejäl hacka så nu undrar jag vad ni tror eller vet om såna här små kometer.
De kan innehålla metall enligt det tv-programmet, vet inte för jag har inte kapat isär den än, men hur som helst, bring it on!

Ta den till en geolog/meteoritexpert som kan kika på den och avgöra om den är äkta eller bara något som ser ut som en liten komet.
Citera
2007-04-02, 16:06
Medlem
evolutes avatar
Du har inte hittat en komet, utan (möjligtvis) en meteorit.

En komet är ett litet objekt i omloppsbana runt solen som uppvisar ett slags atmosfär när den närmar sig solen (dess svans är en del av denna).

En meteoroid är mindre "skräp" (stenar) i solsystemet, en meteor är en meteoroid som faller in i jordens atmosfär och en meteorit är en meteor som når jordytan.

Jag vet inte vad den kan vara värd.
Citera
2007-04-02, 16:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse

Har du lyckats fånga en komet så kan din lycka vara gjord. Kometer består dock mest av is om jag förstår rätt. Förmodligen kan den röra sej om en liten meteorit. Dom är inte alltför ovanliga men kan kanske vara av intresse ändå. Värde: komet: väldigt högt meteorit: vet ej
Citera
2007-04-02, 16:24
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
En meteorit är mindre "skräp" (stenar) i solsystemet ocn en meteor är en meteorit som faller in i jordens atmosfär.

Hm, är det inte så att en meteoroid kallas meteor i jordatmosfären och meteorit om den slår ner på jordytan?
Citera
2007-04-02, 16:27
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Hm, är det inte så att en meteoroid kallas meteor i jordatmosfären och meteorit om den slår ner på jordytan?

Jo.. jag hade skrivit det först sedan ändrade jag meteoroid till meteorit eftersom jag fick för mig att jag använt svengelska...
Citera
2007-04-02, 16:30
Medlem
Krafses avatar
Ja så hette det, hade det på tungan detta meteorit, men äkta? Kan det vara något annat? Ser ju onekligen ut som om den har åkt igenom atmosfären och blivit bränd, vet inte hur annars det skulle bli så, blixten kanske? Fast då borde den väl se lite mer...sönderblixtrad ut, eller? Är inte direkt insatt i detta som ni förstår.
Citera
2007-04-02, 17:17
Medlem
cephs avatar
Ta den till en geolog så får du svar. Sen om den är värd något beror på dess sammansättning. Större delen av rymdskräpet som slår ner är väl rätt värdelöst men om den kanske kan komma från någon annan himlakropp kan den vara intressant ur forskningsvinkel och därmed värdefull.
Citera
2007-04-03, 18:38
Medlem
Såg du när meteoriten trillade ner eller har du bara hittat en sten som du tror är en meteorit?

Av din beskrivning av stenen kommer jag närmast att tänka på slaggsten, som ofta är gropiga/poriga (påminner lite om lekakulor).
Påminner det om stenen på denna bild?

Annars kan du kolla och jämföra med stenar på denna sida också, innan du tar med den till en geolog eller annan kunnig.
Citera
2007-04-03, 21:00
Medlem
SNIFF2s avatar
Jag kommer att tänka på lavasten, men det beror ju på vart du har hittat den.
Citera
2007-04-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Har du lyckats fånga en komet så kan din lycka vara gjord. Kometer består dock mest av is om jag förstår rätt. Förmodligen kan den röra sej om en liten meteorit. Dom är inte alltför ovanliga men kan kanske vara av intresse ändå. Värde: komet: väldigt högt meteorit: vet ej

Is? jag trodde is var vatten?.. men du kanske menar nån gas som "tryckts ihop" och blivit is..

jaja jag är inte insatt, men om du menar is (vatten), så betyder ju det att det finns vatten i rymden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Komet Det var is och nån sorts stoft? smutsig snöboll.. haha jaja skit i samma
Citera
2007-04-03, 23:02
Bannlyst
Tror jag vet vad du menar, tror inte det är någon metior eller komet.
Kommer ihåg ett ställe som jag brukade va på när jag var liten, där det var fullt med såna. Brukade kalla det för cancerstenar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in