2007-04-04, 06:47
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiffo_pengar
Is? jag trodde is var vatten?.. men du kanske menar nån gas som "tryckts ihop" och blivit is..

jaja jag är inte insatt, men om du menar is (vatten), så betyder ju det att det finns vatten i rymden.

Rymden är smockfull av vatten, främst i isform. Is kan även användas för andra ämnen som uppvisar liknande former i fast tillstånd.
Citera
2007-04-04, 11:02
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Det finns företag i USA som handlar med meteoriter, de är säkert intresserade av att köpa den om den är äkta. Men troligen har du hittat en Lecakula eller motsvarande. Varför tror du att det är en meteorit?
Citera
2007-04-04, 11:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiffo_pengar
Is? jag trodde is var vatten?.. men du kanske menar nån gas som "tryckts ihop" och blivit is..

jaja jag är inte insatt, men om du menar is (vatten), så betyder ju det att det finns vatten i rymden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Komet Det var is och nån sorts stoft? smutsig snöboll.. haha jaja skit i samma

Du säger det själv: kometer brukar liknas med smutsiga snöbollar.
Har fått för mig att 'dom' är rätt intresserade av kometer för dom anses vara mycket gamla och tros bära med sig information från typ tidernas begynnelse.
Många meteroriter kommer från kometer ser jag på Wikipedia, om det kan vara till någon hjälp.
Citera
2007-04-04, 16:42
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Det finns företag i USA som handlar med meteoriter, de är säkert intresserade av att köpa den om den är äkta. Men troligen har du hittat en Lecakula eller motsvarande. Varför tror du att det är en meteorit?
Lecakulor är ju små vettu, denna är ungefär som en tennisboll fast oval, ytan ser däremot ut som på lecakulor, fast dessa små kulor brukar vara lätta som fan och den stenen jag har hittat väger bara lite mindre än en vanlig sten, finns ju en hel del olika sorter men i genomsnitt ungefär.

Den såg inte ut som någon av de stenarna på länken som postades innan, den är ljusare och slätare.
Citera
2007-04-04, 18:27
Medlem
Är den magnetisk?
Citera
2007-04-04, 19:12
Medlem
Realizts avatar
De flesta stenar som folk tror är meteoriter är människorgjorda objekt, typ slaggprodukter eller andra rester. Tyvärr.
Citera
2007-04-04, 23:16
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceres
Är den magnetisk?
Nej.
Citera
2007-04-04, 23:24
Medlem
osiss avatar
Släng upp en bild! Jag blev nyfiken
Citera
2007-04-04, 23:58
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Ja släng upp en bild så att någon kanske har en aning om vad det är.
Citera
2007-04-05, 00:18
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du säger det själv: kometer brukar liknas med smutsiga snöbollar.
Har fått för mig att 'dom' är rätt intresserade av kometer för dom anses vara mycket gamla och tros bära med sig information från typ tidernas begynnelse.
Många meteroriter kommer från kometer ser jag på Wikipedia, om det kan vara till någon hjälp.

Kometer är gamla, sisådär 4,5 miljarder år. det som är intressanta med kometer är att de under långa tider håller sig i utkanten av solsystemet och således blir relativt opåverkade av Solen och det som finns i det inre av solsystemet. Detta gör att materialet som de är uppbyggda av är relativt opåverkat och kan se ledtrådar till hur saker och ting såg ut när vårat solsystem bildades.
Citera
2007-04-05, 11:47
Medlem
Är den inte magnetisk så är chansen mycket liten att det är en meteorit, då de flesta meteoriter har inslag av järn/nickel.
http://meteorites.wustl.edu/id/magnetic.htm

Släng upp en bild, med typ en linjal bredvid så vi får se vilken skala det rör sig om.
Citera
2007-04-05, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceres
Är den inte magnetisk så är chansen mycket liten att det är en meteorit, då de flesta meteoriter har inslag av järn/nickel.
http://meteorites.wustl.edu/id/magnetic.htm

Släng upp en bild, med typ en linjal bredvid så vi får se vilken skala det rör sig om.

Där har du ju fel. Det står ju inget på sidan du länkar till att en meteorit ska vara magnetisk. Däremot så ska den kunna attrahera en magnet iom att den oftast har järn i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in