2007-04-02, 10:45
Medlem
Hej
har en macbook..jag är sugen på att kunna se på filmer etc via tvn (42 tums plasma)

Hur ska jag gå till väga?..känns som det behövs någon kabel..HDMI? känns som bäst kvalitet?..men macbooken har väl ingen HDMI port så antar det behövs någon form av konverter?

kommer ljudet i samma kabel om man kör HDMI?

har Kjell och Company detta eller bör jag gå till en applebutik?

ursäkta för så många basicfrågor..men vore tacksam för hjälp för tänkte köpa en kabel +eventuell converter i eftermiddag
Citera
2007-04-02, 14:14
Medlem
rasmusens avatar
vet tyvärr inte vilken kabel du behöver, men jag tvivlar på att kjell skulle ha det du söker. Gå till applestore och fråga dem, då får du ju garanterat rätt..
Citera
2007-04-02, 14:22
Bannlyst
Du får ta en dvi adapter från apple och sedan en hdmi kabel med dvi i ena änden. Då har du ju bilden iaf. Ljudet vet ja inte hur du ska göra får att få med
Citera
2007-04-02, 16:55
Medlem
hdmi = digitalt med bild och ljud..

Men du kommer inte kunna köra hdmi med både bild + ljud.. Köp en adapter mini-dvi - dvi sen en dvi-dvi kabel som du kopplar in i adaptern och tv.n

sen en 3.5mm ljudkabel...
Citera
2007-04-02, 16:59
Medlem
SNIFF2s avatar
Om din mixer har stöd för optiska kablar är det ju bara att köra med dem. Toslink ftw.
Citera
2007-04-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XenaX
hdmi = digitalt med bild och ljud..

Men du kommer inte kunna köra hdmi med både bild + ljud.. Köp en adapter mini-dvi - dvi sen en dvi-dvi kabel som du kopplar in i adaptern och tv.n

sen en 3.5mm ljudkabel...

men mitt ps3 kör jag genom HDMI kabel...och då blir det både ljud och bild i ett ju

köpte förövrigt en DVI till HDMI..men den passar inte från macbooken..fastän jag hade en adapter som sen tidigare som gjorde om så jag kunde ha extern bildskärm..men det kanske finns en konverter från mindre dvi till större?
Citera
2007-04-02, 19:01
Medlem
öfrresten..blir det mycket sämre bild om man använder någon form av VGA lösning?
Citera
2007-04-02, 20:04
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreas_johanss
men mitt ps3 kör jag genom HDMI kabel...och då blir det både ljud och bild i ett ju

köpte förövrigt en DVI till HDMI..men den passar inte från macbooken..fastän jag hade en adapter som sen tidigare som gjorde om så jag kunde ha extern bildskärm..men det kanske finns en konverter från mindre dvi till större?

DVI sänder bara bild, därför kommer du inte få något ljud den vägen utan måste koppla via den vanliga ljudutgången på macbooken. Macbooken har dessutom inte en vanlig DVI-utgång utan en mini-DVI.
Citera
2007-04-03, 13:22
Medlem
gick o bytte o trixade lite..blev en vga till vga..bilden är rätt bra får va nöjd.. sen kör jag ljudet via hemmabion via optisk kabel..funkar bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in